کد خبر: ۱۲۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 03
شفا آنلاین>اجتماعی>افزایش چشمگیر قیمت داروهای موفق در درمان هپاتیت C و همچنین داروهای قدیمی‌تر مانند داروی EpiPe- که در درمان آلرژی استفاده می‌شود، همگی دست به دست هم داده‌اند تا قیمت دارو دوباره به موضوعی مهم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بدل شود.
به گزارش شفا آنلاین،  هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تکمیل برنامه کاهش قیمت دارو در پاییز سال گذشته، اخیرا یک پروپوزال بلندبالا برای رسیدگی به آنچه کمپین وی «افزایش غیرقابل‌توجیه قیمت داروهای متداول» می‌نامند ارائه کرد. دونالد ترامپ، جمهوری‌خواه نیز از زمان اعلام نامزدی خود در سال ۲۰۱۵ هرچند اشاره اندکی به مراقبت‌های بهداشتی داشته است، اما چندین بار خواهان تغییرات اساسی در قوانین و دادن اختیارات لازم به بیمه خدمات درمانی مدیکر (Medicare) برای مذاکره جهت کاهش قیمت داروهای مورداستفاده بیماران تحت پوشش خود شده است.

دلایل متعدد و نامربوط
       یک دلیل مهم در افزایش قیمت دارو ورود برندهای معروف دارو به نام‌های Sovaldi و Harvoni به بازار دارو است. این داروها هپاتیت C را به‌خوبی اما با هزینه بیش از ۸۰ هزار دلار درمان می‌کنند. متخصصان آمار دولت فدرال آمریکا این داروها را عامل اصلی افزایش ۲/۱۲ درصدی قیمت داروهای تجویزی در سال ۲۰۱۴ می‌دانند. یک دلیل دیگر افزایش قیمت‌های ناشی از عملکرد شرکت‌هایی که برای به دست آوردن سود بیشتر داروهای ژنریک قدیمی‌تر را خریداری کرده و از دسترس عموم خارج می‌کنند. نمونه شاخص در این مورد مارتین شکرلی مدیرعامل پیشین شرکت دارویی تورینگ است که با خرید حق انحصاری تولید داروی داراپریم قیمت آن را یک‌شبه از قرصی ۵/۱۳ دلار به ۷۵۰ دلار افزایش داد. این دارو در درمان توکسوپلاسموز که یک بیماری انگلی است و می‌تواند برای بیماران با نقص سیستم ایمنی بسیار خطرناک باشد کاربرد دارد. سرنگ خودکار تزریق اپی‌نفرین به نام EpiPe- برای درمان واکنش‌های آلرژیک کشنده به کار می‌رود و درواقع بسیار ارزان و بدون حق ثبت است اما شرکت تورینگ در صدد به انحصار درآوردن حق تولید و فروش این دارو نیز است.

بحث قیمت دارو دیگر موضوع جدیدی نیست
       کنگره آمریکا برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ موضوع افزایش قیمت داروها را بررسی کرده و لایحه‌ای دوحزبی جهت تایید و تولید آسان داروهای ژنریک مشابه با نوع تجاری را تصویب کرد اما قانون‌گذاران به شرکت‌های سازنده داروهای تجاری این مزیت را می‌دهند تا بدون رقابت با داروهای ارزان‌قیمت ژنریک بتوانند برای مدت طولانی‌تری حق انحصاری تولید داروهایشان را در اختیار داشته باشند تا درواقع به این وسیله مدت زمان بسیار طولانی جهت گرفتن تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا را جبران کنند. در سال ۱۹۹۰ نگرانی‌ها در مورد روند افزایشی قیمت دارو در برنامه خدمات درمانی مدیکید (Medicaid) که یک پوشش بیمه‌ای مشترک دولت فدرال ـ ایالتی برای قشر کم‌درآمد جامعه آمریکا است، منجر به تصویب قانونی شد که شرکت‌های داروسازی را ملزم به ارائه تخفیف قابل‌توجهی می‌کرد. همچنین طرفداران حقوق سالمندان که به‌طور میانگین نسبت به جوانان داروهای تجویزی بیشتری مصرف می‌کنند، در آن سال‌ها نگرانی‌هایی را نسبت به قدرت خرید دارو توسط افراد سالمند ابراز می‌کردند.

        بنابراین در سال ۲۰۰۳ کنگره آمریکا قانون جدیدی را تصویب کرد که مزایایی برای تخفیف داروهای تجویزی مدیکر در نظر گرفته بود و بعدا نیز افزایش چشمگیر در استفاده از داروهای ژنریک باعث شد تا قیمت دارو در بیمه مدیکر کنترل شود اما حالا، نه‌تنها قیمت داروها دوباره روند رو به رشدی به خود گرفته، بلکه بسیاری از مردم تحت پوشش بیمه‌هایی هستند که آن‌ها را ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتری از جیب خود می‌کند.

راه‌حل مشکل قیمت داروها
       کلینتون و ترامپ هر دو از تغییر قوانین برای دادن اختیارات لازم به بیمه مدیکر برای تخفیف گرفتن در قیمت داروها (که در حال حاضر ممنوع است) حمایت کردند، اما تحلیل‌گران معتقدند که این تخفیف‌ها نمی‌تواند به‌تنهایی هزینه‌های کلی دارو را به طرز چشمگیری کاهش دهد مگر این‌که این تخفیف گرفتن در اولویت مدیکر باشد. یکی دیگر از پیشنهاد‌های محبوبی که در برنامه سیاست دارویی کلینتون مدنظر قرار گرفت و در حال حاضر در چندین ایالت دیگر نیز به اجرا درآمدهاست، پوشش دادن مخارجی است که مصرف‌کنندگان برای خرید داروهای تجویزی از جیب خود می‌پردازند به‌وسیله بیمه‌ها است. البته این اقدام تاثیری بر کاهش قیمت داروها نخواهد داشت و در حقیقت تحمیل هزینه‌های بیشتر به شرکت‌های بیمه به‌احتمال‌زیاد باعث افزایش حق بیمه این شرکت‌ها خواهد شد.

لابی شرکت‌های داروسازی
       از سوی دیگر صنعت داروسازی همچنان یکی از قدرتمندترین عناصر در شهر واشنگتن و بسیاری از مراکز ایالتی برشمرده می‌شود. لابی صنعت دارو جلوی تلاش‌ها برای اجازه دادن به مردم برای خرید داروهای وارداتی ارزان‌تر را گرفته است. سه محقق دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در نگاهی جامع به مسئله قیمت دارو در مجله انجمن پزشکی آمریکا نوشتند که در آمریکا داروها در درجه اول براساس ظرفیت بازار قیمت‌گذاری می‌شوند. بنابراین تلاش برای تنظیم قیمت داروها تلاش یا از جهت دیگر محدود‌کردن سود شرکت‌های داروسازی پیامدهای عمده‌ای در بازار به دنبال خواهد داشت که در حال حاضر از نظر سیاسی امکان‌پذیر نخواهد بود و این امر تا حدی به دلیل قدرت لابی شرکت‌های داروسازی در واشنگتن‌دی‌سی است.
منبع: Kaiser Health News
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: