کد خبر: ۱۲۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 02
قائم مقام نظام پرستاری کشوردرگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین:
شفاآنلاین :قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت:کادر درمانی به صورت مشترک و در راستای یک هدف مشترک که خدمت رسانی به بیماران است کار می کنند اما در تصمیم گیری ها و منافع مشترک نیستند.
محمد شریفی مقدم درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن اعلام این خبراظهار کرد: 10 سال است که قرارشده تعرفه های نظام پرستاری تغییر کند اما هنوز تغییر نکرده وهزاران پرستاردرسراسرکشوربی صبرانه منتظروعده های مطرح شده هستند .

وی گفت:خروجی تیم سلامت ،خدمت رسانی به مردم است. این خروجی با یک کار مشترک باید انجام شود؛ یعنی مریضی که وارد بیمارستان می شود از پذیرش گرفته، تا پرستاری، پزشکی، رادیولوژی و... همه در قالب یک مجموعه سهیم هستند. قاعدتاً به همین ترتیب در تصمیم گیری ها ، منابع و درآمدها و...باید مشترک باشند. در سال 76 به بهانه اینکه کیفیت درمان افزایش پیدا کند و مردم بتوانند از خدمات اساتید پزشکی استفاده کنند، طرح کارانه را ایجاد کردند.

وی بیان کرد: همه ی این حرمت شکنی ها  نسبت به جامعه پزشکی و اینکه پزشکان از دید مردم افتاده اند و عده ای هم سعی در انکار این واقعیت دارند، به همین طرح کارانه برمی گردد که رابطه مالی بین بیمار و پزشک را ایجاد کرد.

 شریفی مقدم عنوان کرد: قبل از آن به این صورت بود که کل کادر بیمارستان، یک حقوق ثابت می گرفتند و اختلاف حقوقی هم بین یک ونیم تا 2 برابر بود. بعد از طرح کارانه ،چنین اختلافاتی بین گروه پزشکی هم به وجود آمد، به طوری که در جلسات هم دائماً مسائل مالی ذکر می شود.

وی اظهارداشت: فروپاشی جامعه پزشکی هم از همان سال 76 آغاز شد.در آن زمان هم ما تلاش کردیم و خواستیم که اگر اتفاقی هم می خواهد بیفتد، منافع همه ی گروه ها را در نظر بگیرید، ولی این اتفاق نیفتاد و فقط یک گروه خاص دیده شد که آن هم شامل همه ی پزشکان نبود واز جمله: روانپزشکان،متخصصین داخلی ،متخصصین اطفال و... درنظر گرفته نشدند.


 وی گفت:ما بیان کردیم که در این طرح ، گروه پرستاران را هم ببینید چون بیشترین خدمات را چه از لحاظ کیفی وچه از لحاظ کمی پرستاران ارائه می دهند . چون کار آنان 24 ساعته است و درضمن تعدادشان ازباقی کادر بیمارستان  بیشتر است و در حال حاضرتعداد جامعه ی پرستاری ما 200 هزار نفر است .ولی این گروه مظلوم واقع شد و دیده نشد. به دنبال آن مانشست های زیادی هم داشتیم در مورد اینکه بقیه گروه های پزشکی و پرستاری هم در این طرح دیده شوند ولی به نتیجه نرسیدیم ؛بنابراین ما بحث تعرفه گذاری در مجلس را مطرح کردیم ودر تیر ماه سال 86 قانون تعرفه گذاری به تصویب مجلس رسید ولی وزارت بهداشت از ابتدا با این قانون مخالف بود.


وی خاطر نشان کرد: ما در سه سال اول، تمام اقدامات کارشناسی لازم را درخصوص بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری انجام دادیم و در اواخر دولت قبل دستور ابلاغ تعرفه ها را دادند .عمر دولت قبل به پایان رسید و در دولت جدید و وزارت بهداشت فعلی  دوستان گفتند که ما شناختی درباره موضوع نداریم، اجازه بدهید که ما ورود کنیم. 6ماه منتظر ماندیم بعد از آن، ما به عنوان نمایندگان جامعه پرستاری پیگیری کردیم و دیدیم که عزمی در خصوص تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد و این به دولت خاصی هم مربوط نبوده و یک تفکر خاصی است که در وزارت بهداشت و درمان حاکم بود واز ابتدا مخالف این طرح بودند. منتها در سه سال اخیر این تفکرو نگرش شدت گرفت و به  جای رسیدگی به در خواست های جامعه ی پرستاری بازهم سیاستهای برخوردی را پیش گرفتند و درها را به روی جامعه پرستاری کشور بستند و به خواسته ما توجهی نکردند .بعدهم برخورد های سلبی و حذفی را با جامعه ی پرستاران در پیش گرفتند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: این مسئله از بعد روانشناسی و مدیریتی هم قابل توجه است که اگر شما به نیازی توجه نکنید این نیاز خود به خود از جای دیگر فوران می کند .
 وی بیان کرد:در سه سال گذشته علائمی دال بر بحث تعرفه گذاری پرستاران نبوده، چراکه وزارت بهداشت موضوع را ارجاع می دهد به شورای عالی بیمه و شورای عالی بیمه هم می گوید چیزی به ما نرسیده است!

 شریفی مقدم گفت: مسئولین وزارت بهداشت ،در مجموع اذعان می کنند که ما بودجه نداریم در حالی که در طرح تحول نظام سلامت، ما مطرح کردیم که ما با بودجه ای اندک ومنابعی که داریم می توانیم کمک کنیم وقانون تعرفه گذاری را اجرا کنیم ؛ ولی متأسفانه آن عزم و اراده لازم در مسئولین تأثیر گذار و تصمیم گیر نبود و تا الان هم که وارد سال دهم شدیم این قانون هنوز به عمل نرسیده.

وی گفت: البته در جلسه ای که در 25 مرداد با وزیر بهداشت داشتیم، ایشان قول داده اند که جبران مافات کنند که ماهم امیدواریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: