کد خبر: ۱۲۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 01
شفا آنلاین>سلامت>یکم تا سی و یکم اکتبر، به منظور آگاهی از روش های پیشگیری، علایم و درمان سرطان سینه، ماه آگاهی از سرطان سینه نام گرفته است.
به گزارش شفا آنلاین، به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه ای در کنار هم قرار دارند. لوب ها مجموعه ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود. سرطان سینه در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.
*** مهمترین علایم سرطان سینه
ممکن است رشد تومور سینه کاملا بدون علامت باشد، ولی شایع ترین علایم سرطان سینه عبارتند از :
-وجود توده در هر ناحیه از سینه و زیر بغل
تومور های مربوط به سرطان سینه معمولا بدون درد هستند. این توده ها در سونوگرافی و ماموگرافی مشاهده می شوند. بنابراین لازم است به محض مشاهده توده، به پزشک مراجعه شود.
-تورم در ناحیه زیر بغل
-درد یا حساسیت در سینه
گرچه توده سینه معمولا بدون درد است، ولی می تواند باعث حساسیت و درد در ناحیه سینه شود.
-مسطح شدن یا فرو رفتگی در سطح سینه
-هر گونه تغییر شکل، رنگ و اندازه در سینه
-تغییر دمای پوست ناحیه سینه
-تغییر شکل نوک سینه و احساس فرورفتگی، خارش و سوزش در این ناحیه
-ایجاد بثورات پوستی در ناحیه سینه
-هر گونه ترشح روشن یا خونی از سینه
*** دلایل ابتلا به سرطان سینه
به طور قطع نمی توان گفت که دلیل اصلی هر نوع سرطان و سرطان سینه چیست؛ ولی مطالعات چند دلیل عمده را در این بیماری موثر می دانند
1-سن
حدود 80 درصد از موارد ابتلا به سرطان سینه در زنان بالای 50 سال و پس از یائسگی دیده می شود.
2-عوامل ژنتیکی
سرطان سینه در افرادی که در خانواده سابقه سرطان سینه و تخمدان دارند بیشتر دیده می شود. بنابراین چنانچه در خانواده و نزدیکان سابقه سرطان سینه دارید، لازمست به چکاپ دوره ای و ماموگرافی هر شش ماه یک بار اهمیت دهید. البته این موضوع بدان معنی نیست که سرطان سینه ارثی است یا ژن آن از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود؛ بلکه به دلیل شیوع بیماری اقدامات احتیاطی ضروری است.
3-ابتلا به توده های خوش خیم سینه
احتمال ابتلا به سرطان سینه در افرادی که قبلا توده های خوش خیم داشته اند بیشتر است.
4-بافت متراکم سینه
احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که بافت متراکم سینه دارند بیشتر است.
5-هورمون درمانی
هورمون درمانی و به ویژه استروژن احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.
6-چاقی و اضافه وزن
چاقی و اضافه وزن به ویژه پس یائسگی یکی از مهمترین عوامل خطر سرطان سینه است.
7-احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که قدی بلند و بیشتر از متوسط دارند بیشتر است و دلیل آن هنوز مشخص نیست.
8-قراگرفتن در معرض تابش و اشعه
9-مصرف الکل
10-مشاغل خاص
مطالعات نشان می دهد برخی از مشاغل، به ویژه مشاغلی که افراد در معرض مواد سرطان زا قرار می گیرند، زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم می کنند.
11- ایمپلنت سینه
وجود ایمپلنت سینه می تواند پزشکان را در ماموگرافی و تشخیص گمراه کند. از طرفی مطالعات نشان می دهد افرادی که ایمپلنت سینه دارند و به سرطان سینه مبتلا می شوند، 38 درصد شانس کمتری برای درمان موفقیت آمیز دارند.
*** روش های درمان
معمولا پس از تشخیص و نمونه برداری، درمان آغاز می شود که شامل پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی است. در برخی موارد و درصورت عدم گسترش تومور، به تشخیص پزشک پرتو درمانی کفایت می کند.
سرطان سینه تهاجمی ترین نوع سرطان زنان در سراسر جهان است و 16 درصد آمار سرطان های زنان را به خود اختصاص می دهد. با توجه به پیشرفت علم، اکثر بیماران درمان می شوند و بدون کوچکترین تغییر به زندگی خود ادامه می دهند. امید به زندگی و حمایت خانواده، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در درمان سرطان سینه است و در کشورهای توسعه یافته به دلیل فرهنگ سازی در زمینه تغذیه سالم و فعالیت مستمر بدنی، درمان با موفقیت بیشتری صورت می گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: