کد خبر: ۱۲۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 01
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه براساس سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب طب سنتی ایران می‌تواند در کنار طب رایج به ارتقای سلامتی مردم و درمان کمک کند، از بکار گیری غیرپزشکان «طب سنتی» خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمود خدادوست - مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت  در گفت‌وگویی به برخی پرسش‌ها درباره طب سنتی از جمله چگونگی درمان با طب سنتی، بهره‌گیری دانشکده‌های طب سنتی از افراد باتجربه و همچنین بکارگیری از اساتید قدیمی و مجرب طب سنتی پاسخ داد.

آیا با طب سنتی می‌تواند درمان کرد؟ زیرا برخی می‌گویند طب سنتی فقط برای پیشگیری است و درمان نمی‌کند.

طب سنتی به تنهایی قادر به پاسخگویی به مشکلات سلامت و درمان نیست، همانطور که طب رایج هم به تنهایی قادر به درمان نیست. همه دنیا رفتند به این سمت که به صورت ترکیبی از این دو طب استفاده کنند.

البته طب سنتی ایران ظرفیتی دارد که می‌تواند در کنار طب رایج – همانطور که در سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب هم به زیبایی آمده است در یک تعامل منطقی و عالمانه می‌تواند در کنار طب رایج به ارتقای سلامتی مردم و درمان کمک کند.

برخی نقد می‌کنند که دانشکده‌های طب سنتی را پزشکانی استفاده می‌کنند که 6 ماه بیشتر آموزش نمی‌بینند و به حجامت نیز خیلی اهمیت نمی‌دهند.

هم اکنون پزشکانی که در دانشکده‌های طب سنتی هستند متوسط 4  تا 5 سال آموزش آنها است.

چرا از اساتید مجرب و با تجربه در دانشکده‌ها استفاده نمی‌شود؟

ما معتقدیم که یک سری افراد غیر پزشک هستند که در طب سنتی مجرب هستند و دانش و مهارتی دارند که از این مهارتشان هم باید استفاده شود که اتفاقاً در دانشکده‌های طب سنتی از ظرفیت افراد مجرب و خبره زیر نظر پزشک دارد استفاده می‌شود مانند استاد لازم و عبادیانی.

در برخی از دانشکده‌های طب سنتی خارج از تهران نیز برخی از این اساتید خبره و با تجربه دارند ارائه خدمت می‌کنند البته در کنار پزشک. چون همانطور که عرض کردم بر اساس قانون چون مسئولیت مداخله را پزشک دارد بنابراین اگر فردی غیرپزشک باشد ولی خبره باشد اگر توانمندی اش توسط اساتید تایید شود این‌ها می‌توانند در کنار پزشک‌ها در سلامتکده‌های طب سنتی وابسته به دانشگاه خدمت کنند.

برچسب ها: طب سنتی ، سلامت ، دانشکده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: