کد خبر: ۱۲۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 29
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با اشاره به روابط دیرینه ایران و روسیه، گفت: خوشبختانه رهبران دو کشور از دهه های گذشته به ارتقای روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی در بخش های خصوصی و دولتی توجه و تاکید دارند.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید حسن هاشمی بعد از ظهر امروز در مراسم امضای اسناد همکاری بخش خصوصی ایران و روسیه در مسکو، اظهار داشت: مهم ترین فاکتور برای مشارکت بخش خصوصی، امنیت سرمایه گذاری است که خوشبختانه سابقه همکاری ایران و روسیه، تضمین کننده مشارکت و همکاری بخش خصوصی دو کشور است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه استراتژی ایران بعد از انقلاب اسلامی این بود که نیازهای کشور در داخل تامین شود، افزود: 96 درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و سهم داروهای داخلی در بازار ایران حدود 70 درصد است و حدود 30 درصد از دارو و مواد اولیه آن را وارد می کنیم و در حوزه واکسن نیز 70 درصد از واکسن مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و انستیتو پاستور ایران با قدمت صد ساله، زمانی بخشی از واکسن مورد نیاز منطقه خاورمیانه را تامین می کرد.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر لزوم تحکیم روابط بین کشورهای مختلف در دنیای امروز، خاطرنشان کرد: اعتقاد کامل داریم که غرب و آمریکا کمکی در حوزه انتقال فناوری به ایران و روسیه  نخواهند کرد و مهم است که مراکز علمی و بخش های اقتصادی ایران و روسیه در مسیری تلاش و حرکت کنند که دو کشور را از بازار های دیگر بی نیاز کنند.

وزیر بهداشت شرط اصلی همکاری و ارتقای روابط کشورهای مختلف را صداقت و اعتماد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز 15 سند همکاری بین ایران و روسیه امضا شد و امیدواریم که در عمل هم شاهد تحقق این اسناد باشیم و طرفین به تعهدات خود عمل کنند.

دکتر هاشمی تصریح کرد: پوتین رییس جمهور روسیه دستور داده که تا سه سال آینده باید بیش از 90 درصد از داروی مورد نیاز در بخش دولتی و 50 درصد از داروی مورد نیاز بازار، در روسیه تولید شود که این بهترین فرصت برای حضور شرکت های خصوصی ایران در این کشور است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: اگر 70 درصد از داروی مورد نیاز روسیه که حجم دلاری آن حدود 20 میلیارد دلار است از خارج وارد شود، فرصت بسیار مناسبی پیش روی بخش خصوصی دو کشور قرار دارد که به کاهش واردات داروی روسیه کمک کنند.

دکتر هاشمی به وجود نیروی انسانی با استعداد، متعهد و خلاق ایران در حوزه علوم پزشکی و موفقیت های بزرگ آنان در عرصه های بین المللی اشاره کرد و افزود: اگر در حوزه نیروی انسانی و توسعه علوم پزشکی همکاری مشترکی صورت گیرد، دو کشور با سرعت بیشتری می توانند به خود کفایی برسند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در ایران تعداد زیادی مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان ایران وجود دارند که می توانند از تجربیات علمی روسیه بهره مند شوند و همکاری های مشترک بین دو قطب علمی می تواند باعث شکوفایی استعدادهایی شود که در دو کشور وجود دارند و از نظر اقتصادی نیز کمک زیادی به پیشرفت کشورشان خواهند کرد.

دکتر هاشمی در پایان ضمن تقدیر از وزرای بهداشت و صنعت روسیه و معاونین آنها، رییس کمیسیون اقتصادی دو کشور و سفیر ایران در روسیه، یادآور شد: بخش خصوصی دو کشور می توانند مشارکت مناسبی در توسعه ایران و روسیه داشته باشند و امیدواریم که این  اسناد همکاری، مقدمه ای برای ارتقای روابط دو کشور باشد زیرا لازم است تا سطح همکاری ها بیش از گذشته ارتقا یابد.
برچسب ها: سرمایه ، مشارکت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: