کد خبر: ۱۲۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 29
تولید تمام یا بخشی از مغز همیشه موضوع فیلم‌های علمی تخیلی بوده است، هر چند از دهه 1970 تا کنون از نقطه نظر تئوری این موضوع امکان پذیر تلقی شده است.
 اخیرا محققان استرالیایی در RMIT موفق به برداشتن گام‌هایی در این مسیر شده‌اند. آنها سلول‌های حافظه را به صورت مصنوعی در آزمایشگاه تولید کردند، سلول‌هایی که می‌توان امیدوار بود روزی به عنوان ماده خاکستری در مغز مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

       این سلول‌ها با الهام از مغز انسان ساخته شد‌ه‌اند و قادر به ذخیره اطلاعات به صورت درازمدت هستند. این سیستم‌های شبیه به مغز قادر به یادگیری خودبه‌خودی بوده و می‌توانند رشته‌های چندگانه‌ای را از اطلاعات در خود ذخیره کرده و در صورت نیاز به سرعت آن را بازیابی کنند.

       این سلول‌ها را می‌توان جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده در مغز انسان کرد، در واقع این سلول‌ها می‌توانند در بخش درمان نیز مورد استفاده قرار گیرند. البته برای چنین کاربردهایی باید آزمون‌های ایمنی و بالینی مختلفی انجام شود. اما در کوتاه‌مدت می‌توان از این سلول‌ها برای ساخت کامپیوترهای هوشمند استفاده کرد. همچنین از این سلول‌ها می‌توان برای تولید حافظه‌های فلش با ظرفیت 16 برابر بیشتر از فناوری های فعلی استفاده کرد.

       سریرام از محققان این پروژه می‌گوید: «کار ما این است که موضوعی را که تا دیروز در حوزه داستان‌های علمی تخیلی بود به واقعیت تبدیل کنیم. این فناوری می‌تواند به الکترونیک با قابلیت فکر کردن ختم شود.»

       این سلول‌ها از مواد طبیعی ساخته شده که جزء اصلی آن، تیتانات استرونتیوم است، ماده‌ای پایدار که به عنوان عایق استفاده می‌شود.

       این گروه روشی برای مدیریت اکسیژن در این ساختار ارائه کردند تا با استفاده از میزان اکسیژن در آن، اقدام به ذخیره اطلاعات کنند، این کاری است که مغز انسان انجام می‌دهد.

       ابعاد سلول های حافظه از چند میکرون تا 4 نانومتر متغیر است. بنابراین کار با آن دشوار است و نمی توان به سادگی به این مواد دست زد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: