کد خبر: ۱۲۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 28
شفاآنلاین>سلامت>مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره اینکه رسانه ملی تبلیغات غیر واقعی را نپذیرد،گفت: تبلیغات تلویزیونی «اضافه شدن ۱۰ درصد موها» و «کاهش روزانه وزن» گمراه کننده است.
به گزارش شفاآنلاین : امیر حسین جمشیدی - مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تبلیغات نباید عوام فریبانه باشد از رسانه ملی خواست بر تبلیغات غیر واقعی فراورده‌های طبیعی و سنتی نظارت بیشتری داشته و در حوزه‌های مرتبط با این سازمان، هماهنگی لازم را انجام دهد، اظهار داشت: همه اسناد بالادستی، نظیر سیاست‌های کلی سلامت و برنامه پنجم، این سازمان را مجاب می‌کند که به مقوله فراورده‌های طبیعی و سنتی یک نگاه ویژه ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه این سازمان ترویجی و توسعه گرایانه است، افزود: هدف انجام فعالیت‌های این است که زیربنایی و اساسی در همه ابعاد باشد.

جمشیدی در ادامه  با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ملزم است زمینه توسعه این فراورده‌ها را فراهم کند عنوان کرد: این اداره کل و  سازمان غذا و دارو به شدت  در پی توسعه این فرآیند است.

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در 10 سال گذشته رشد تولید این فرآورده‌ها افزایش داشته، بگونه ایکه  حدود 1.2 پروانه در هر روز کاری صادر شده  آنهایی که دستی بر آتش دارند می‌دانند که این اعداد، رقم بسیار کوچکی نیست.

جمشیدی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به دنبال مصرف منطقی این فراورده‌ها است و هیچگاه  دنبال این موضوع نیست که اینها، به میزان خیلی زیاد و بدون هیچ علم و تخصصی مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه نباید به هر قیمتی به سمت توسعه این فراورده‌ها گام بر داریم، گفت: در وهله اول می‌بایست سلامت مردم را در نظر گرفت؛  موارد بعد حمایت از کادرهای درمانی  فعال در این حوزه و افرادی است که در تولید دانش فنی و نیز ساخت این فراورده‌ها گام بر می‌دارند است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر مجرای قانونی عرضه این فرآورده‌ها تنها داروخانه‌ها است که متاسفانه در عطاری‌ها به فراوانی مشاهده می‌شود.

جمشیدی افزود: فروش این فراورده‌ها در هر مکانی بجز داروخانه‌ها ممنوع و غیرقانونی است.

وی گفت: تبلیغات فرآورده‌های طبیعی و سنتی تولید داخل کشور به شرط ارائه مستندات علمی و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.

جمشیدی ادامه داد: تبلیغ این مهم کمکی برای ترویج فرآورده‌های طبیعی و سنتی است تا فرهنگ سازی در ارتباط با این فراورده‌ها صورت گیرد. ولی زمانی که ادعاهای مطرح شده از مجوزهای مربوطه و اثبات شده فراتر می‌رود امکان گمراهی مصرف کنندگان و مردم بوجود می‌آید.

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تأکید کرد: در برخی موارد  تبلیغات رسانه ای اعلام می‌شود که با مصرف فراورده‌ای خاص مثلا 10 درصد به موهای شما اضافه و یا هر روز درصدی از وزنتان کم و یا درصدی به وزنتان اضافه می‌شود و این در حالی است که چنین چیزی اصلاً صحت ندارد.

جمشیدی با بیان اینکه هر یک از این تبلیغاتی که خارج از ضوابط  از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی پخش شود باعث تعلیق مجوز صادره خواهد شد مگر اینکه منطبق بر آئین‌نامه‌ها و قوانین جاری سازمان غذا و دارو باشد و تداخلی با آن ایجاد نکند.

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: تبلیغات مجوز دار هم نباید عوام فریبانه باشد.

جمشیدی در پایان از صدا و سیما خواست قبل از تبلیغ هر فراورده مرتبطی  با سازمان غذا و دارو هماهنگی کند.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: