کد خبر: ۱۲۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 28
شفا آنلاین>اجتماعی>پروژه بیمارستان 250 تخت خوابی سپید روز یک‌شنبه در محل احداث این بیمارستان کلنگ خورد. بیمارستان سپید قرار است توسط گروه توسعه مهندسی بام در شمال شرق تهران ساخته شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید گروه توسعه مهندسی بام که سابقه خوبی در ساخت مراکز درمانی دارد، تاکنون توانسته که پروژه‌هایی مانند بیمارستان نیکان را بسازد. این گروه بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی یکصد تختخوابی نیکان را به منظـور تامیـن قسمتـی از نیـازهای درمــانی شهروندان در فضای ده هزار متر مربع در شمال شرق تهران احداث کرده است. همچنین گروه توسعه مهندسی بام تجربه ساخت کلینیک‌هایی از قبیل کلینیک عرفان و کلینیک منطقه 14 را دارد. این هولدینگ اکنون پروژه‌های دیگری جز بیمارستان سپید را نیز در دست دارد. از جمله پروژه‌های در حال احداث این گروه می‌توان به شعبه دیگری از بیمارستان نیکان در غرب تهران که 200 تخت دارد، مرکز تحقیقات سرطان 200 تخت خوابه و مرکز چشم نیکان اشاره کرد.

حالا بیمارستان سپید قرار است به دست این گروه با معماری مدرن و متفاوتی که از معماری ایرانی و اسلامی گرفته شده، در شمال شرق تهران احداث شود تا بسیاری از مردم آن منطقه که برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی مسیری زیادی را از شرق به غرب طی می‌کنند، راحت‌تر به این خدمات دسترسی داشته باشند. محمد حسین آدابی، مدیرعامل بیمارستان سپید نیز درباره جزئیات ساخت این بیمارستان گفت: «این بیمارستان 250 تخت خوابی است که در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع ساخته می‌شود.

 این بیمارستان از سویی به اتوبان شهید بابایی و از سوی دیگر به اتوبان همت و زین‌الدین دسترسی دارد که از این نظر در موقعیت خوبی قرار دارد. با توجه به مشکلات عدیده‌‌ای که در سطح شهر تهران و در بیمارستان‌های خصوصی به دلیل ترافیک و نبود فضای پارک، این بیمارستان از موقعیت خوبی برخوردار است. زیربنای این بیمارستان 31 هزار متر مربع در 10 طبقه است که 4 طبقه آن زیر زمین، یک طبقه همکف و 5 طبقه در بالا وجود دارد. در طبقات منفی، 4 هزار و 500 متر مربع زیربنا دارد و از طبقات منفی یک به بالا زیر بنا حدود 2 هزار و 500 متر مربع است. این بیمارستان 250 تخت و 12 اتاق عمل خواهد داشت که این تخت‌ها شامل حدود 60 تخت ویژه، حدود 20 تخت ویژه آی‌سی‌یو جراحی، 20 تخت آی‌سی‌یو مدیکال، 8 تخت ام‌آی‌سی‌یو، 6 تخت مراقبت‌های متوسطه نوزادان و 20 تخت سی‌سی‌یو خواهد بود. همچنین علاوه‌بر آنژیوگرافی در این بیمارستان، عمل قلب باز نیز در این بیمارستان انجام خواهد شد.»

       سیروس تابش، عضو عیئت مدیره بیمارستان سپید نیز در مراسم کلنگ‌زنی ساخت این بیمارستان گفت: «ساخت بیمارستان نیکان برای گروه توسعه مهندسی بام حیطه کاری جدیدی را باز کرد. فعالیت در زمینه ساخت مراکز بهداشتی و درمانی تجربه موفقی است که هنوز هم ادامه دارد.»

       او به فعالیت‌های این گروه مهندسی اشاره کرد و افزود: «علاوه‌بر بیمارستان نیکان و کلینیک عرفان، این گروه مرکز بهداشتی و درمانی را برای شهرداری منطقه 14 ساخت. همچنین در شهر جدید هشتگرد به دلیل اینکه منطقه محرومی بود، کلینیکی در توسط سرمایه‌گذاری این گروه و با همت خیرین ساخته شد. اخیرا پروژه مرکز تحقیقات سرطان که وابسته به بنیاد امور بیماری‌های خاص است، توسط یک شرکت خارجی ترکیه‌ای انجام می‌شد. اما پیشرفت چندانی نداشت. در نتیجه بنیاد امور بیماری‌های خاص به این نتیجه رسید تا این پروژه را به گروه توسعه مهندسی بام واگذار کند.»

       تابش با اعلام اینکه امید می‌رود این بیمارستان در 30 ماه ساخته شود، گفت: «مناطق شرق تهران مشکلات عدیده‌ای دارد. در این منطقه هیچ مرکز مناسب درمانی و بهداشتی وجود ندارد در حالی که نیازهای این منطقه زیاد است. در جلسه‌ای که با ریاست دانشگاه شهید بهشتی داشتیم، اعلام شد که در این منطقه کمبود مراکز درمانی وجود دارد و دانشگاه هر کمکی که از دستش بربیاید انجام خواهد داد تا این پروژه به ثمر برسد. من فکر می‌کنم با توان مهندسی که گروه مهندسی بام دارد و تیمی که برای ساخت این بیمارستان است می‌تواند این پروژه متفاوت را مانند همه پروژه‌هایی که تاکنون داشته، انجام دهد.»

تهران با کمبود مزمن تخت مواجه است
       علی‌اصغر پیوندی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور در این مراسم، ضمن قدردانی از بخش خصوصی و خیرین سلامت گفت: «ساخت بیمارستان 250 تخت خوابی سپید شرق تهران را در این ایام پربرکت به فال نیک می‌گیریم و اگر خدا بخواهد این بیمارستان برای نظام سلامت و مردم شریف ما به خصوص منطقه شرق تهران موجب خیر و برکت شود.»

       او با اشاره به اینکه شرق تهران منطقه‌ای به دور مانده از شاخص‌های بالای نظام سلامت است، توضیح داد: «در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که 5 میلیون و 200 هزار جمعیت تحت پوشش خود دارد، در کل بیمارستا‌ن‌هایی که دارد حدود 3 هزار و 200 تخت بیشتر وجود ندارد. اگر این تعداد را با بخش خصوصی هم جمع شوند، باز هم با تورم کشوری هزار نفر با یک تخت نمی‌رسد. این مسئله نشان می‌دهد که شهر تهران از کمبود تخت مزمن تاریخی رنج می‌برد. با وجود اینکه این مسئله در حیطه کاری ما است اما ما در بخش دولتی و در نظام سلامت به شدت مشتاقیم که عزیزان در بخش خصوصی و خیریه سرمایه‌گذاری کنند. بالاخره واقعیت نظام سلامت این نیست که نظامی پرسود داشته باشد. این عشق، علاقه و احساس خدمت‌گذاری به مردم است که باعث می‌شود افراد در این حوزه فعالیت کنند.»

       رئیس نظام پزشکی استان تهران با اشاره به وضعیت دسترسی مردم شرق تهران، بیان کرد: «مردم شرق تهران واقعا نیازمند این خدمات هستند. زمانی که من از بیمارستان امام حسین، تنها بیمارستان شرق تهران دانشگاه شهید بهشتی، بازدید می‌کنم، شاهد سیل بیماران و مصدومین از شرق بوده‌ام. این بیمارستان اورژانس پر ازدحام و شلوغی دارد.»

       او در پایان صحبت‌های خود پیشنهاد دارد تا در این بیمارستان، بیمارستان هوشمند طراحی شود تا غیر از خدمات تخصصی و فوق تخصصی، بیمارستان هوشمند کاملی وجود داشته باشد که دغدغه بیماران مراجعه کننده را کم کند.

معماری تنها زیبایی نیست
       آرمین محسن دانشگر که طراحی معماری این بیمارستان را بر عهده دارد، درباره معماری بیمارستان‌های تهران گفت: «شما بیمارستان‌های تهران را دیده‌اید؟ من دیشب در بیمارستان محک بودم و حتی محک هم پنجره‌های یک متر و نیم دارد و زمانی که ساختمان را از دور می‌بینید بسیار ناراحت می‌شوید. واقعا حس بدی به آدم دست می‌دهد. چطور می‌توان به بیمار چشم امید داد؟ در حالی که بسیاری از افراد می‌گویند کسانی که در بیمارستان کار می‌کنند باید به بیماران امید بدهند اما به نظر بنده کسی که وارد بیمارستان می‌شود فضای آنجاست که امیدوارش می‌کند. اگر فضای خوبی طراحی بشود، حتی کارکنان بیمارستان هم بتوانند بهتر کار کنند. در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، 70 درصد فقط تاثیر نور در درمان بیمار است. در انگلیس بررسی کرده‌اند بر روی بیمارهایی که در شمال بیمارستان و در جنوب آن بوده‌اند و دیدند که سلامتی بیمارهایی که نور در آن بیشتر است، بهتر است. این هنر معماری است که بتواند چطور سازه‌ای بسازد که در حین زیبایی صدا و نور را برای بیمارستان کنترل کند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: