کد خبر: ۱۲۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفاآنلاین>سلامت>بیماری‌های مقاربتی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در‌ سال‌های اخیر ذهن محققان کشورهای جهان و ازجمله کشورمان را به خود معطوف کرده و در کشور ما به لحاظ هرم سنی جوان این مساله اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش شفاآنلاین : در سرزمین ما به علت تقید مردم به دین مبین اسلام محدودیت‌هایی در باز شدن مسائل جنسی و آموزش روابط سالم وجود دارد به نحوی که هنوز هم بسیاری از والدین بازگو شدن این مسائل برای نوجوانان و جوانان را زمینه‌ای برای گرایش آنها به مسائل انحرافی می‌دانند. به همین علت است که با وجود نیاز جامعه به آگاه‌سازی همچنان در کشورمان اقدامات قاطع و کافی برای مقابله با بروز بیماری‌های مقاربتی شکل نگرفته است.

این در شرایطی است که با توجه به جوان بودن جمعیت و آمار رو به رشد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی پرداختن به این موضوعات و تلاش برای ارائه آموزش‌های همگانی جدی به نظر می‌رسد. مطالعات ما از سال‌های 2006 به بعد نشان می‌دهد در کشورمان سالانه جمعیتی حدود 800 هزار تا یک میلیون نفر به بیماری‌های مقاربتی ناشی از روابط جنسی کنترل نشده مبتلا می‌شوند و هر سال این آمار روبه افزایش است، اما وزارت بهداشت چون این موضوع را جزو خطوط قرمز می‌داند حاضر به علنی کردن آن نیست.

از سوی دیگر از ده سال پیش که بررسی‌ها افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را ثابت کرد، مشخص شد روند ابتلا به اچ‌آی‌وی و ایدز در کشورمان به واسطه استفاده از سرنگ مشترک و اعتیاد تزریقی به سمت بیماری‌های مقاربتی در حرکت است. این روند هنوزهم وجود دارد و موارد ابتلا به اچ‌آی‌وی و ایدز همچنان تابعی از روابط جنسی حفاظت نشده است.

این در شرایطی است که سن ابتلا به این بیماری‌ها نیز در حال کاهش است و برخلاف گذشته که بیشتر مردان مبتلا می‌شدند حالا دختران و زنان جوان بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

این هشدارها از ده سال پیش داده شد ولی چون کمتر مورد توجه قرار گرفت انتقال بیماری‌های مقاربتی بویژه ایدز در کشور شایع شد که اگر هشدارها جدی گرفته می‌شد شاید این چنین نمی‌شد. با این حال ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است و هنوز هم می‌توان برای جلوگیری از شدت گرفتن این مشکلات آگاه‌سازی کرد.

معتقدم این مباحث باید از سنین بلوغ در کتاب‌های درسی گنجانده شود و مربیان بهداشت و پرورشی مدارس ابتدا خود آگاه شوند و سپس اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند البته با شیوه‌ای که موجب برانگیخته شدن حساسیت خانواده‌ها نشود. در این اطلاعات باید به نوجوانان و جوانان توضیح داده شود که غریزه جنسی غریزه‌ای طبیعی است که باید از راه درست هدایت شود و در صورت برقراری ارتباط باید جانب احتیاط درنظر گرفته شود.

مطالعات نشان داده استفاده از کاندوم در ارتباط جنسی خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و اچ‌آی‌وی را تا 98 درصد کاهش می‌دهد و این نکته‌ای است که باید به جامعه آموزش داده شود. در این میان نقش خانواده‌ها نیز بسیار مهم است و در کنار آموزش‌های مدرسه باید جدی گرفته شود. واقعیت این است که ابتلا به بیماری‌های مقاربتی بسیار ساده اتفاق می‌افتد و همگان در معرض خطر هستند. البته این بیماری‌ها ممکن است سال‌ها در افراد بی‌علامت بماند و موجب گسترش انتقال شود. مثلا 50 درصد زنان مبتلا به سوزاک هیچ علامتی ندارند و 70 تا 80 درصد آقایان مبتلا به این بیماری نیز تاسال‌ها علامتی از بیماری ندارند در حالی که ناقل آن هستند. بیماری تبخال یا زگیل تناسلی نیز که ارتباط مستقیم با سرطان دهانه رحم دارد از بیماری‌های مقاربتی است که چنین وضعی دارد تا آنجا که هم اکنون در برخی کشورهای جهان واکسن این بیماری به صورت رایگان به دختران نوجوان تزریق می‌شود.

بنابراین ما نیز به چنین اقداماتی نیاز داریم مخصوصا به بالابردن آگاهی‌های عمومی نسبت به بیماری‌های مقاربتی تا در آینده شاهد موج افسار گسیخته این بیماری‌ها نباشیم.جام جم آنلاین

دکتر مسعود مردانی/عضو کمیته کشوری ایدزو بیماری‌های مقاربتی



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: