کد خبر: ۱۲۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>سلامت> شانه، ناحیه‌ای است متشکل از چندین مفصل، که این امکان را می‌دهد تا عضلات و تاندون‌های شما به‌هم بپیوندند و حرکت را برای شما میسر سازند. همه‌چیز از خاراندن کمرتان تا بلند کردن یک کتاب توسط این ناحیه انجام می‌شود.

علت‌ها
به گزارش شفا آنلاین،بیماری درد شانه، دردی است شایع و به چندین دلیل ممکن است رخ دهد. این دلایل عبارتند از:
       بورسیت‌ها: بورس‌ها (Bursae) کیسه‌های پر از مایعی هستند که اطراف مفاصل وجود دارند. مناطقی که تاندون‌ها، پوست و بافت‌های عضلانی به استخوان‌ها می‌پیوندند توسط این کیسه‌های پر از مایع احاطه می‌شوند. به وسیله این کیسه‌ها، مایع روان کننده‌ای تولید می‌شود که به کاهش اصطکاک در هنگام حرکت مفاصل کمک می‌کند. این کیسه‌های متورم، باعث محدودسازی شیوه‌ها و جهت‌های حرکتی مفاصل شوند.

       التهاب و تورم غلاف تاندون (تنوسینوویت): غلاف محافظ که تحت عنوان سینوویوم شناخته می‌شود، روی تاندون‌ها را می‌پوشاند. این غلاف، مایع روان‌کننده سینوویال تولید می‌کند که باعث محافظت از تاندون می‌شود. آسیب دیدن این تاندون ممکن است باعث ایجاد نقص و بد عمل کردن این غلاف شود. اگر این اتفاق رخ دهد، ممکن است غلاف کلا نتواند مایع روان کننده سینوویال تولید کند یا مایع تولید شده به اندازه کافی نباشد که همین امر موجب التهاب و تورم غلاف می‌شود. این حالت به عنوان التهاب غلاف تاندون شناخته شده و البته گاهی نیز از آن با عنوان «تنوسینوویت» یاد می‌کنند.

       التهاب تاندون‌های عضله چرخاننده شانه: درد در شانه یا بازو، به ویژه هنگام بلند کردن بازو، خوابیدن روی آن یا به کارگیری عضلات آسیب دیده، اغلب نتیجه استفاده پی‌در‌پی و بیش از حد از بازو و شانه، هنگام ورزش یا انجام یک فعالیت است یا ممکن است دلیل آن آسیب‌دیدگی شانه باشد. سن وسال هم می‌تواند در این بین نقش داشته باشد.

       آرتروپاتی پارگی عضله چرخاننده شانه: پارگی در تاندون‌های عضله چرخاننده شانه چیزی است که باعث این وضعیت می‌شود. هنگامی که استخوان‌های شانه آسیب دیده باشند، شانه شما دچار التهاب مفاصل می‌شود. از جمله علائم آن درد شدید و ضعف و سستی عضلات هستند که می‌توانند بالا بردن دست را مشکل سازند.

       شانه منجمد یا چسبندگی کپسول مفصلی شانه: این بیماری سفت شدن تدریجی کپسول مفصل شانه (بافتی که اطراف مفصل شانه را احاطه می‌کند) همراه با دردی آزاردهنده است که حتی ممکن است شانه بسیار سفت شده و درد آن بسیار زیاد شود به طوریکه توانایی شما را برای استفاده از بازوی‌تان در فعالیت‌های روزمره محدود ‌سازد.

       آرتروز: آرتروز(OA) شکلی معمول و عادی از التهاب مفصلی است که به فرسودگى و سائیدگى مفاصل مربوط می‌شود. فرسودگی پیاپی غضروف مفصلی و دو استخوان منتهی به آن که سایش آنها به‌ همدیگر باعث ایجاد درد می‌شود. بیمارانی که زخم یا آسیب قبلی دارند یا قبلا عمل جراحی انجام داده‌اند بیشتر احتمال دارد که در آینده به این بیماری مبتلا شوند.از جمله علائم آن عبارتند از تورم، سفتی، تیر کشیدن، سیخ زدن و درد های شدید و ناگهانی.

       بی‌ثباتی (لقی) شانه: بی‌ثباتی (لقی) شانه به دلیل دررفتگی یا جابه‌جایی بیش از حد مفصل شانه روی می‌دهد.

       فیبرومیالژیا: فیبرومیالژیا عارضه‌ای مزمن است که با دردی در سطح گسترده و به صورت دامنه‌دار و بدون دلیل شناخته شده‌ای در عضلات و مفاصل مشخص می‌شود. فیبرومیالژیا یک بیماری یا مرض نیست، بلکه نشانگانی است از مجموعه‌ علائمی که همزمان با هم رخ می‌دهند. اگرچه بسیاری از مردم به خاطر علائم خاص آن، فکر می‌کنند که این عارضه نوعی التهاب مفصلی است ولی در واقع این‌گونه نیست.

درمان
       استفاده از کیسه یخ: شما باید کیسه یخ‌ را به مدت 10 الی 30 دقیقه روی محل مورد نظر بمالید. یک کیسه نخود فرنگی یخ‌زده، یا چیزی شبیه به آن هم، به خوبی جواب خواهد داد. به منظور پرهیز از تماس مستقیم یخ با پوست‌تان‌ و جلوگیری از ایجاد اثر سوختگی با یخ، بسته یخ را در یک حوله‌ مرطوب بپیچید.

       مسکن‌ها: اگر درد شما خفیف باشد، احتمالا مسکن‌هایی از قبیل استامینوفن معمولی یا کدئین برای کنترل و مهار درد کافی خواهد بود.

       داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID): اگر درد شانه‌تان شدیدتر بود، استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID)، مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک یا ناپروکسن توصیه می‌شود.

       درمان فیزیکی: درمان فیزیکی از طریق تمرینات اصلاحی و کششی همراه با تقویت و بهبود وضعیت بدن انجام می‌شود که از طریق ورزش‌های ویژه با میزان حرکت محدود، تمرینات مقاومتی و بهبود حرکت مفصل و انعطاف عضلانی، اثر درمانی می‌گذارد.

       فیزیوتراپی: بسیاری از معضلات شانه با بهره‌گیری از فیزیوتراپی درمان می‌شوند. فیزیوتراپیست برآوردی از شرایط بیمار به عمل می‌آورد و با در نظر گرفتن آن، یک برنامه درمانی مشخص ارائه می‌کند. هدف از فیزیوتراپی ممکن است بهبود علائم بیماری یا بازگرداندن عملکرد بیمار به وضعیت اولیه باشد. رویکرد اتخاذ شده نیز به این بستگی دارد که آیا مشکل شما یک مشکل (حاد) کوتاه‌مدت یا یک وضعیت مزمن بلندمدت‌ است. که البته ممکن است شامل تمامی یا برخی از موارد زیر باشد:
انجام تمرینات به منظور نرم کردن یا جلوگیری از سفتی
انجام تمرینات به منظور تقویت عضلات ضعیف شده و بهبود عملکرد آنها
مشاوره و نظرخواهی در مورد بهبود شانه، گردن درد و وضعیت ستون فقرات
انجام تمرینات به منظور افزایش میزان حرکت مفصل.
در شماره آینده، در مورد دیگر درمان‌ها صحبت خواهد شد.

Pai- Academy
برچسب ها: درد شانه ، مفصل ، تاندون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: