کد خبر: ۱۲۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> نتایج منتشر شده از مطالعه بالینی تصادفی فاز3 با نام ZOE70 روی واکسن در دست تحقیق زونا با نام شینگریکس (Shingrix)، 90 درصد اثربخشی در بزرگسالان بالای 70 سال را نشان داده است.

به گزارش شفا آنلاین،این نتایج در شماره اخیر نشریه پزشکی نیوانگلند به چاپ رسید. نتایج اولیه این مطالعه که در اکتبر 2015 میلادی منتشر شده بود نشان دادند هر 2 دوز واکسن زونا، اثربخشی 90 درصدی در مقایسه با دارونما در افراد بالای 70 سال دارند. اثربخشی این واکسن در طیف سنی وسیع شرکت‌کنندگان در مطالعه یکسان بود. اثربخشی مطلوب واکسن در مطالعه ZOE50، روی افراد بالای 50 سال حاصل شده بود. تحلیل نتایج دو مطالعه نشان می‌دهد که واکسن در مقایسه با دارونما تا 91 درصد در برابر زونا در افراد بالای 70 سال اثربخشی دارد.


این میزان اثربخشی پس از گذشت 4 سال از واکسیناسیون، به 88 درصد کاهش یافت. خطر بروز عوارض ناخواسته و مرگ در مطالعه ZOE70 بین 2 گروه دریافت‌کننده واکسن و دارونما مشابه بود. شایع‌ترین عوارض گزارش شده در این مطالعات عبارت بودند از درد در محل تزریق و ضعف. همه موارد واکنش محل تزریق و واکنش‌های سیستمیک، در چند روز اول پس از واکسیناسیون گزارش شده بودند و بین 1 تا 3 روز بیشتر طول نکشیدند.


به علاوه، یافته‌های حاصل از ZOE70 و ZOE50 نشان دادند که در دریافت‌کنندگان واکسیناسیون خطر درد مزمن نوروپاتیک کمتر است. نورآلژی پس از هرپس، شایع‌ترین و اغلب جدی‌ترین عارضه زوناست. واکسن مذکور تا 89 درصد در پیشگیری از نورآلژی پس از هرپس در افراد بالای 70 سال موفق بود. طبق نتایج مطالعه اخیر و نیز مطالعه قبلی یعنی ZOE50، شرکت دارویی GSK قصد دارد نسبت به مراحل نهایی ثبت آن در اندیکاسیون پیشگیری از زونا در افراد بالای 50 سال، در اواخر سال میلادی جاری اقدام کند.

PRNewswire
برچسب ها: موفقیت ، واکسن جدید ، زونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: