کد خبر: ۱۲۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 24
شفا آنلاین>سلامت>زردی نوزادان که به صورت بی رنگ یا زرد شدن پوست بدن و چشم ها آغازمی شود نتیجه افزایش میزان ماده زرد رنگی به نام بیلی روبین درخون است.
به گزارش شفا آنلاین،زردی نوزادان از بیماری هایی است  كه گاهی به طور جدی برای نوزاد و والدین دردسر سازمیگردد.

بطوركلی بیش از70 درصد نوزادان در روزهای اولیه تولد دچار زردی میشوند و معمولا آمار زردی درنوزادانی زودرس حدود 80 درصد افزایش میابد.

 زردی نوزادان بصورت  بی رنگ یا زرد شدن پوست بدن و چشم ها آغازمی شود که نتیجه افزایش میزان ماده زرد رنگی به نام بیلی روبین درخون است و باعث تجمع این ماده زیر پوست نوزاد و زرد شدن آن میگردد كه اغلب این رنگ پریدگی و زردی نوزادان تا بالای قفسه سینه گسترش میابد.
بیلی روبین حاصل تجزیه گلبولهای قرمزخون است. بیلی روبین توسط كبد ازخون جمع شده و توسط مدفوع ازبدن خارج میشود.

دردوران جنینی بدلیل کامل نشدن کبد، این وظیفه برعهده كبد مادرخواهد بود که بیلی روبین را از خون او جمع آوری و دفع می كند، اما پس ازتولد، كبد به مدت زمانی نیاز دارد تا برای مسئولیت های خود آماده شود، بنابراین دربرخی نوزادان، رنگدانه بیلی روبین درخون تجمع یافته و درنتیجه پوست او زرد می شود.

بیماری زردی نوزادان به دو نوع تقسیم می شود. زردی فیزیولوژیك نوزادان که به آن زردی طبیعی نوزاد نیز گفته میشود که به معنای این نیست که نوزاد نیاز به درمان نداردکه درنوع زردی درنوزادان معمولا روز دوم یا سوم تولد نوزاد آغاز و به تدریج شدت یافته و خود به خود درطول دو هفته آتی برطرف خواهد شد.
 
زردی نوزادان درنوزادان نارس طی 7- 5 روز اول تولد به اوج خود رسیده و درمان آن دو ماه طول می كشد.

زردی پاتولوژیك نوزادان که دراین مدل زردی نوزادان که بیماری شدت بیشتری دارد و اقدامات درمانی جدی و گسترده تری را می طلبد و به عبارتی باید دید كه علت زمینه های ابتلا به زردی نوزادان چه بوده و با بررسی های بیشتر بیماریهای احتمالی همراه با زردی نوزادان تشخیص داده شود. بطوركلی اگر نوزاد در24 ساعت ابتدایی تولدش دچار زردی نوزادان شود، زردی او پاتولوژیك است و تیم پزشكی نوزاد باید دربیمارستان بررسی های لازم را انجام دهند.

زرد شدن پوست ازقسمت  صورت شروع شده و كم كم به سمت پایین بدن حركت میكند. زردی نوزادان معمولا از ناحیه زبان و پس ازآن سفیدی چشم ها و پوست سر و صورت خود را نشان میدهد و به تناسب شدت زردی نوزادان نواحی پایین تر بدن را هم درگیر میکند ؛ بطوریكه رسیدن زردی نوزادان به كمر و ران ها حاكی ازشدت قابل توجه آن است و اگر به ناحیه انگشتان پا برسد، بسیار جدی تلقی می شود.

درآزمایشهای اولیه که ازطریق خون آزمایش شده نوزاد بدست می آید پزشک تشخیص میدهدکه چه درمانی بایست برای نوزاد درنظر گرفته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: