کد خبر: ۱۲۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 21
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریزدرگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین:
شفا آنلاین :متخصص قلب و عروق گفت: درکشورهای پیشرفته، مراکزدرمانی روزبه روزدرحال محدودشدن است؛فضایشان محدود میشودوهمچنین ازتعدادآنهاهم کاسته میشود ودر کارهای درمانی به سمت پیشگیری اولیه می روند. در حالی که در کشور ما روز به روز به تعداد بیمارستانها، کلینیک ها، مطب ها ،داروخانه ها و آمار جراحی ها و... افزوده می شوند و متأسفانه ما این آمار را برای خود امتیاز تلقی می کنیم.


دکتر مهرنوش طوفان درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این خبر گفت: در حال حاضر شایع ترین بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر-به معنای درگیری رگهای اصلی خود قلب است-که هم اکنون مهلک ترین و شایع ترین بیماری قلبی است که بیماران را درگیر کرده است. این بیماری قابل پیشگیری است ، ولی متأسفانه بیماران دیر مراجعه می کنند و در مرحله ای برای درمان می آیند که کارهای درمانی اعم از جراحی ،آژیوپلاستی و...را باید انجام داد . با این حال در این مرحله نیزبرای جلو گیری از تکرار مجدد مشکل قلبی، بیمار باید در برنامه ی پیشگیری ثانویه قرار گیرد. ولی اگر این افراد زودتر مراجعه کنند و به توصیه ی پزشکان عمل کنند، با ایجاد تغییراتی در شیوه ی زندگی خود در برنامه پیشگیری اولیه قرار می گیرند و از ابتلا به بیماری های قلب وعروق در امان می مانند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: بخش اصلی موضوع در مورد ضعف در درمان بیماری های قلب و عروق، به مسائل فرهنگی بازمی گردد که در بین خود مردم شایع است. یعنی شیوه ی زندگی نامناسب، مراجعه ی دیر هنگام و عدم مراجعه برای کنترل و چکاپ مرتب، به طورعمده ریشه های فرهنگی والبته اقتصادی دارد.اما مردم باید یاد بگیرند که چه زمانی به پزشک مراجعه کنند و به چه صورت تحت کنترل مداوم ومستمر باشند .البته بخش زیادی از آن هم ،به هزینه بر میگردد که با تغییراتی که در سالهای اخیرداده شده، ازطریق مراجعه به مراکز دولتی و دانشگاهی ، هزینه ی چندانی روی دوش بیمار نیست. چراکه کار های تشخیصی ودرمانی بسیار بزرگ در قبال دریافت هزینه های بسیار اندک صورت می گیرد و گاهی خود بیماران هم از بابت ناچیزی هزینه ها تعجب می کنند.

دکترطوفان درادامه اظهارداشت : در زمینه ی تشخیص و درمان بیماری های قلب و عروق ، کمبودهای ناچیزی داریم و حدود 80 تا 90 درصد دانش و تکنولوژی که کشورهای پیشرفته به آن رسیده اند ،را درایران در اختیار داریم.

فلوشیپ اکوکاردیوگرافی گفت: بی تردید تغذیه مناسب، ورزش دایمی ، آرامش روانی ومحیط زندگی خوب وکم استرس ، هوای سالم وموارد مشابه درسلامت تک تک افراد جامعه نقش جدی داردپس توصیه می کنیم به جای اینکه همه با خودرو های تک سر نشین به خیابانها بیائیم و مسبب آلودگی هوا شویم، فرهنگ پیاده مداری و دوچرخه مداری را داشته باشیم؛ اگر همه ی این موارد اصلاح شوند شاید هیچگاه هزینه های هنگفت را بابت درمان متحمل نشویم.اما افسوس هیچکدام از این موارد برای ما به شکل جدی وجود ندارد .به عنوان مثال خودم به عنوان یک پزشک دوست دارم خیلی از اوقات با دوچرخه سر کار بروم ولی شرایطش مهیا نیست . حتی من به رزیدنت هایم میگویم که تصمیم بگیریم در این هفته 50 درصد راه را پیاده بیائیم؛ ولی واقعیت این است که زیر ساخت ها و شرایط هنوز فراهم نیست و باید در سطح ملی این مشکلات حل شوند .اما چون هنوز به این مرحله نرسیدیم پس باید هزینه ی هنگفتی را از بابت درمان متحمل شویم.

رییس بخش جراحی زنان مرکز قلب شهید مدنی تبریز خاطر نشان کرد: درحال حاضرپزشکان می توانند بیشتر کار درمانی برای بیماران انجام دهند و کارمهم دیگری به دلیل بالا بودن تعداد بیماران نمی توانند انجام دهند.این درحالی است که در کشور های پیشرفته، مراکز درمانی روز به روز در حال محدود شدن است ،فضایشان محدود میشود و همچنین از تعداد آنها هم کاسته می شود. شاید در برخی از شهر های بزرگ و پیشرفته ی غربی حتی نتوان بیمارستان را به راحتی پیدا کرد. ولی ما در شهرهایمان چندین و چند بیمارستان داریم .در یک خیابان چندین مطب و چندین داروخانه داریم. این قبیل اماکن روز به روزهم در حال افزایش است و وقتی بیمارستان ها و مراکز درمانی گزارش کار خود را ارائه می دهند، با افتخار از آمار چند هزاری عمل های جراحی خود می گویند و این آمار را جزو مزایا ونکات مثبت خود می دانند .اما به نظر من در واقع این از نقاط ضعف می باشد که روز به روز تعداد عمل های جراحی ما بیشتر می شود، در حالی که درصد قابل توجهی از این موارد قابل پیشگیری بوده است .

وی در پایان تأکید کرد: پس این امتیاز نیست که شهر های ما پر از بیمارستان و خیابانهای ما پر از مطب و داروخانه و ساختمان پزشکان شده است بلکه این رویه بسیار درد آور است.پس باید به فکراصلاح شیوه زندگی،پیشگیری ازبیماری ها وبه حداقل رساندن عمل های جراحی گرانقیمت وموارد مشابه باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: