کد خبر: ۱۲۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 21
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: درآمد کم برخی پزشکان عمومی که گاهی هزینه های مطب را نیز تامین نمی کند، باعث گرایش آن ها به مشاغلی غیر از طبابت شده است.
به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا مظفری افزود: برخی پزشکان در ساعات اداری کار اجرایی و یا اداری می کنند و عصرها نیز در مطب به کار طبابت مشغول هستند و بعضی دیگر مطب ندارند و کار پزشکی نمی کنند.
وی با اشاره به اشتغال پزشکان عمومی به کاری غیر از طبابت، اضافه کرد: در استان قم تحقیق و پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته تا تعداد پزشکان عمومی که به کار طبابت مشغول نیستند مشخص شود.
وی درآمد کم را دلیل گرایش پزشکان عمومی به کاری غیر از طبابت عنوان و بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی درمانگاه خصوصی و خیریه در این استان فعال است که نقطه قوتی برای قم می باشد.
مظفری افزود: ویزیت پزشکان عمومی در مطب ها 190 هزار ریال و در درمانگاه ها بین 100 تا 120 هزار ریال است و همین مساله باعث می شود مردم بیشتر به این مراکز مراجعه کنند و بار مراجعه کنندگان به مطب ها کم تر می شود.
وی ادامه داد: پزشک عمومی بعد از فارغ التحصیلی سرمایه گذاری و مطبی اجاره می کند، ولی متاسفانه درآمدی که باید ندارد و در مواقعی حتی هزینه های مطب نیز تامین نمی شود..
وی گفت: این مسائل باعث می شود پزشکان در درمانگاه ها به کار طبابت بپردازند و یا به کاری غیر از پزشکی مشغول باشند.
مظفری با اشاره به طرح تحول نظام سلامت، گفت: یکی از شاخه های این طرح نظام ارجاع است که اگر به صورت کامل اجرایی شود نه تنها هزینه های درمان 70 درصد کاهش می یابد، بلکه اشتغال پزشکان عمومی نیز افزایش می یابد.
وی با بیان این که پزشکان عمومی خط اول درمان و مراجعه مردم هستند، افزود: در نظام ارجاع بیماران ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کنند و در صورت تشخیص وی در مرحله دوم به پزشک متخصص مراجعه می کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: اجرای 100 درصد نظام ارجاع، باعث ایجاد جامعه بانشاط و سالم و موجب رضایت مردم و پزشکان می شود و همچنین از درمان های نامناسب و غیرعلمی جلوگیری می کند.
وی گفت: زیرساخت های اجرای کامل نظام ارجاع درقم در حال تکمیل است و پایلوت شدن این استان در این طرح در دستور کار وزارت بهداشت است.
وی، فرهنگ سازی را عامل مهمی در پیاده سازی کامل نظام ارجاع عنوان کرد و گفت: مردم باید بپذیرند که باید در مراکز جامعه سلامت پرونده سلامت تشکیل دهند و در طول سال چندین بار به برای معاینه به این پایگاه ها مراجعه کنند.
مظفری افزود: اگر فردی فاکتورهای خطر داشته باشد و یا سن وی از یک مرزی گذشته و به میان سالی و یا پیری رسیده است، باید در یک دوره زمانی ویزیت شود و تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.
به گفته وی، در حال حاضر 141 مرکز جامعه سلامت در استان قم فعال است و بر اساس آخرین آمار تاکنون 250 هزار تن از شهروندان به این مراکز مراجعه کرده و خدمات گرفته اند.
وی خاطرنشان کرد: دوره های مراجعه به پزشکان عمومی در مراکز جامعه سلامت کاملا رایگان است و اگر درمان فرد نیاز به سطح 2 یعنی مراجعه به پزشک متخصص داشته باشد، باید هزینه پرداخت کند.
مظفری با اشاره به این که برای تمام شهروندان قمی پرونده سلامت تشکیل شده و اطلاعات آن ها وارد سامانه یکپارچه بهداشت شده است، بیان کرد: اطلاعات پزشکی آنان در این پرونده ها ثبت است و به تناسب سن افراد، آزمایش ها و معاینات مختلف از آن ها انجام می شود.
به گفته وی، پرونده سلامت برای 175 هزار تن از اتباع خارجی نیز تشکیل شده است.
وی گفت: در هر نقطه از کشور پزشکان می توانند با وارد کردن کد ملی در سامانه یکپارچه بهداشت به اطلاعات پزشکی و داروهای مصرفی افراد برای درمان بهتر آن ها دسترسی پیدا کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: دست اندرکاران و سیاستگذاران حوزه سلامت می توانند با استفاده از این اطلاعات، درصد شیوع بیماری های غیرواگیر مثل بیماری های قلبی عروقی، تروما و اعصاب و روان را بررسی کنند.
وی با تاکید بر رصد عملکرد پزشکان در طرح تحول نظام سلامت، گفت: پزشکان خانواده در حوزه بهداشت تا 70 درصد حقوق خود را دریافت می کنند و 30 درصد باقی مانده منوط به پایش پرونده های بیماران و صحت درمان های انجام شده، است.
وی ابراز امیدواری کرد: هزینه اجرای نظام ارجاع توسط دولت با همکاری مجلس تامین شود و با اهتمام مردم و مسئولان به صورت کامل پیاده سازی شود.
مظفری در ادامه با تاکید بر ارتباط درست بین بیمار و پزشک، گفت: اگر این ارتباط صحیح بین پزشک و بیمار برقرار شود بسیاری از مشکلات حل می شود و به جایی می رسیم که پزشکان علاوه بر طبابت، حکیم نیز باشند.
وی اضافه کرد: گاهی مریض احتیاجی به دارو ندارد و فقط با یک صحبت، روان درمانی و مشاوره مشکل فرد حل می شود.
وی با اشاره به این که پزشک متخصص به تعداد کافی در قم فعالیت می کنند، گفت: فوق تخصص جراحی عروق، فوق تخصص جراحی اطفال و رادیولوژیست خانم در استان قم کم است که تا آخر سال تعدادی به کادر پزشکی قم اضافه می شود.
مظفری همچنین با بیان این که قطع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار از اهداف اجرای طرح تحول نظام سلامت است، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر متاسفانه معضل زیرمیزی گاهی به صورت کاملا آشکار در مطب ها گرفته می شد.
وی افزود: در حال حاضر زیرمیزی در استان قم نزدیک به صفر است و اگر ثابت شود که پزشکی زیرمیزی گرفته بر اساس قانون سه ماه از طبابت محروم می شود.
برچسب ها: پزشکان ، طبابت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: