کد خبر: ۱۲۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 20
شفا آنلاین>سلامت>سروما به مجموعه مایعات غیر خونی و غیر چرکی گفته می‌شود که زیر سطح پوست انباشته می‌شوند و ممکن است این اتفاق بعد از یک عمل جراحی و یا هنگام آسیب به بافت بروز کند.
به گزارش شفا آنلاین،مهم‌ترین علامت سروما تورم پوست چند هفته بعد از عمل جراحی است. تیم جراحی ممکن است برای جلوگیری از بروز سروما، لوله‌هایی را در اطراف محل بریدگی جراحی برای چند ساعت یا چند روز بعد از آن تعبیه کنند تا مایع در این محل تجمع نکند.


شایع‌ترین اعمال جراحی که سروما ممکن است بعد از آن‌ها اتفاق بیفتد عبارت‌اند از: لیپوساکشن بازو، سینه، باسن، ماستکتومی، فتق، ابدومینوپلاستی. در بسیاری از موارد سروما به ظاهر شبیه یک توده متورم مانند یک کیست بزرگ است که هنگام لمس تقریباً دردناک به نظر می‌رسد. ترشحات روشن از ناحیه سروما ممکن است علت عفونی داشته باشند. البته ترشحات اگر خونی شوند، تغییر رنگ دهند یا بوی خاصی از آن‌ها ساطع شود، عفونی شده‌اند. حتی این عارضه ممکن است منجر به بروز آّبسه شود. این نوع آبسه خود به خود از بین نمی‌رود و به علت رشد، نیاز به درمان دارد.


مشکلات جدی و طولانی مدت ناشی از سروما چندان شایع نیست اما در صورت برخی علائم نیاز به اقدامات اورژانسی برای بیمار است. ترشح مایع خونی رنگ یا سفید از ناحیه سروما، تب بالا، افزایش قرمزی در اطراف سروما، رشد تورم، گرم شدن پوست اطراف سروما، و سریع شدن ضربان قلب در صورت بروز، نیاز به درمان اورژانسی دارد.


اصولاً سروما نیاز به داروی خاصی ندارد ولی برخی داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن برای کاهش درد و ناراحتی و کاهش التهاب توصیه می‌شود. پزشک همچنین به کمک سوزن سرنگ مایع سروما را خارج می‌کند. متاسفانه سروما برگشت پذیر است از این رو پزشک شاید لازم بداند چند بار سروما را تخلیه کند. حتی در برخی موارد عمل جراحی جزئی برای این کار ضروری است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
الی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
0
سلام من یک هفته هست حراحی بوکال فت انجام دادم ی طرف صورتم سروما شده و یک بار تخلیه شد اما ی ساعت بعد مجدد برگشت لطفا اگه راهکاری هست بگید من‌انجام بدم خیلی ناراحتم صورتم شدیدم ورم داره بخاطر سروما ایا کمپرس گرم تاثیر داره؟
الهام م
|
United Kingdom
|
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
0
من اسفند ۹۴ لیپو و آبدومینوپلاستی شکم انجام دادم و از یک ماه بعدش شکمم متورم شد مثل اینکه یه بادکنک داخلش هست و اگه بهش فشار بیاد نفسم تنگ میشه و درد میگیره ایا سروما هست؟؟؟؟؟
فهیمه فتاحی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
وقت بخیر مادرم 76 یاله است مهر ماه جراحی ترمیم هرنی بر اثر عمل کولون سال قبل انجام داده. یک ما است که شکمش ورم شدید داره د سفت است ومش زیر لمس میشه . دکتر و سونوگرافی سروما تشخیص دادند و چند سرنگ خونابه کشیدند اما اصلا کوچک تر نشده راه حل مناسب چیست؟ ممنون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: