کد خبر: ۱۲۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 18
شفا آنلاین>اجتماعی>اندکی گردوغبار در خانه ممکن است زیان‌بار به نظر نرسد، اما دانشمندان شماری از مواد شیمیایی بالقوه خطرناک را شناسایی کرده‌اند که در گردوغبار خانه حضور دارند.
به گزارش شفا آنلاین، پژوهشگران در یک تحقیق جدید داده‌های مربوط به ۲۶ مطالعه قبلی در این باره را که شامل داده‌های نمونه‌های غبار گردآوری‌شده از خانه‌ها از ۱۴ ایالت آمریکا بود، آنالیز کردند. نتایج نشان داد که ۴۵ ماده شیمیایی در گردوغبار وجود دارد که از مواد فراورده‌های مصرفی یا خانگی مانند کف‌پوش وینیلی، مبلمان، مواد پاک‌کننده، عطرها و حتی جعبه‌های پیتزا و کیسه‌های ذرت بوداده منشا گرفته‌اند.

       به گفته این پژوهشگران، از مجموعه این مواد شیمیایی، ۱۰ ماده شیمیایی در ۹۰ درصد نمونه‌های گردوغبار گردآوری‌شده وجود دارند، بنابراین بسیاری از افراد در معرض خطر تماس با این مواد هستند.

       این ۴۵ ماده شیمیایی به پنج طبقه از ترکیبات تعلق داشتند: فتالات‌ها، مواد پیشگیرنده شعله (ترکیباتی که مانع از ایجاد شعله و گسترش آتش شوند)، فنول‌ها، رایحه‌ها و مواد شیمیایی بسیار فلورینه شده. به گفته این پژوهشگران، تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که بسیاری از این مواد با خطرات بهداشتی مانند اختلال هورمونی، مشکلات باروری و سرطان ارتباط دارند.

       به گفته این پژوهشگران، از آنجایی که کودکان اغلب روی کف خانه می‌خزند یا بازی می‌کنند و دست‌هایشان را به دهان می‌برند، احتمالاً در معرض خطر بالاتر تماس با مواد شیمیایی موجود در گردوغبار هستند.

       آمی زوتا، یکی از این پژوهشگران و استادیار بهداشت محیطی و شغلی در انستیتوی میلکن بهداشت عمومی در دانشگاه جرج واشنگتن در واشنگتن دی سی آمریکا می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد و به‌خصوص کودکان به‌طور روزانه در معرض مواد شیمیایی بسیاری در گردوغبار هستند که با مشکلات بهداشتی وخیمی ارتباط دارند.»

       مواد شیمیایی که بالاترین میزان را در گردوغبار خانگی داشتند، فتالات‌ها بودند و در رده‌های بعدی فنول‌ها، پیشگیرنده‌های شعله، رایحه‌ها و مواد شیمیایی بسیار فلورینه شده قرار گرفتند.

       البته این پژوهشگران نمی‌توانستند تعیین کنند که این مواد شیمیایی در میزان‌هایی که این مواد در گردوغبار خانگی وجود دارند، چه اثرات بهداشتی می‌توانند داشته باشند.

       دکتر کنت اسپات، رئیس بخش پزشکی شغلی و محیطی در سازمان بهداشتی نورث‌ول در نیویورک که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت:‌«این رده‌های مواد شیمیایی یقیناً مایه نگرانی هستند.» اما به گفته او این پژوهش جدید فقط مواد شیمیایی موجود در گردوغبار را بررسی کرده، و اکنون نیاز به بررسی‌هایی است تا مشخص شود که این مواد شیمیایی تا چه میزانی به بدن راه میابند و چه نقشی در اثرات زیان‌بار بهداشتی دارند.

       به‌علاوه، اغلب تحقیقات درباره اثرات زیان‌بار بهداشتی این مواد شیمیایی فقط بر یک ماده شیمیایی متمرکز بوده‌اند. اما تحقیق جدید نشان داد که گردوغبار افراد بهک‌باره در معرض مواد شیمیایی متعددی قرار می‌دهد. به همین دلیل، این پژوهشگران می‌گویند باید پژوهش بیشتری برای شناخت تاثیرات بهداشتی ناشی از قرار گرفتن به آمیزه‌ای از مواد شیمیایی موجود در گردوغبار انجام شود.

       اسپات می‌گوید که پرهیز از این مواد شیمیایی برای مصرف‌کنندگان بسیار سخت است، زیرا بسیاری از آن‌ها در اقلام رایج وجود دارند و تولیدکنندگان در اغلب موارد ملزم به درج نام آن‌ها روی برچسب کالاها نیستند. او گفت: «بسیار سخت است این مواد شیمیایی را از خانه‌ها حذف کرد.»

       اما هنوز شیوه‌های وجود دارند که قرارگیری در معرض این مواد شیمیایی در غبار را کاهش داد. این روش‌ها شامل شستن مکرر دست‌ها، استفاده از جاروبرقی‌های دارای فیلتر HPEA (گیرنده با کارآمدی بالای ذرات) و در صورت امکان گشودن پنجره برای وارد شدن هوای تازه برای جریان یافتن در خانه، می‌شوند.

       به گفته این پژوهشگران، دولت‌ها و شرکت‌ها باید سیاست‌هایی را در پیش گیرند که به حذف این مواد شیمیایی خطرناک از فراورده‌های مصرفی منجر شود.
منبع: LiveScience

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: