کد خبر: ۱۲۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 18
شفا آنلاین>جامعه پزشکی> در پی مصاحبه چند روز گذشته روزنامه سپید با اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصان زنان ایران لازم دیدم نکاتی را در جواب متذکر شوم «لازم به ذکر است که در کشورهای مختلف اولین اشخاص که سونوگرافی کردند متفاوت بوده‌اند.
 حق با شماست، در بعضی از کشورهای اروپایی چنین بوده اما در بسیاری از کشورهای مترقی نیز با اختراع دستگاه سونوگرافی این متخصصان رادیولوژی یا همان تصویربرداری پزشکی بودند که دست به آموزش و گسترش این رشته مادر زدند.

        اکنون باگذشت زمان و ورود به قرن ۲۱ و با توجه به تخصصی شدن تمامی علوم این آموزش و گسترش در اکثر کشورهای پیشرفته به دست متخصصین رادیولوژی است.»

       در جای دیگری از سخنانتان فرمودید (سونوگرافی در کوریکولوم رشته زنان وجود دارد. درنتیجه متخصصان زنان حق انجام دادن و حق دریافت وجه دارند).

       این در حالی است که صرف اینکه موضوعی در کوریوکولوم وجود دارد یا واحد درسی در کوریکولوم آموزشی وجود دارد، دلیل بر انجام آن و دریافت وجه نمی‌شود. همانطور که بهتر از من می‌دانید در کوریکولوم‌ها موضوعاتی وجود دارد با ترم musto do وmusto know این دو موضوع کاملا باهم متفاوت است. دانستن آن‌هم در حد ابتدایی دلیل بر انجام دادن در حد پیشرفته و دریافت وجه به‌هیچ‌عنوان نیست. چه‌بسا که مطالب بسیاری در کوریکولوم رشته رادیولوژی و دیگر رشته‌ها و حتی پزشک عمومی وجود دارد که اگر سایر همکاران برداشتی چون شما داشته باشند، پزشکی کشور به قرون‌وسطی بازخواهد گشت و سلامت مردم ایران اسلامی شدیدا تحت تاثیر این برداشت سطحی خواهد گرفت و اتفاقات غیرقابل‌جبران و صدالبته تلخ بسیاری خواهد افتاد.»

       در جواب سوالی مربوط به اخذ وجه متخصصان زنان از بابت سونوگرافی فرمودید که (نظام پزشکی به شما شفاهی گفتند وجه دریافت کنید.) جدا از اینکه سازمان نظام پزشکی باید پاسخگوی ادعای جناب‌عالی باشد ولی با توجه به قوانین واضح و موجود وزارت بهداشت که به پیوست ارسال می‌شود نکاتی را یادآور می‌شوم.

       ١) طبق بخشنامه‌های متعدد وزارت بهداشت متخصصان زنان از سونوگرافی (در صورت داشتن شرایط آن) می‌توانند به‌عنوان ابزار کمک تشخیص استفاده کنند و به‌جز حق ویزیت قانونی نباید مبلغی بابت سونوگرافی دریافت کنند.

       ٢) رئیس انجمن متخصصان زنان در مصاحبه رادیویی اواخر سال گذشته نیز ادعا کرده که به ایشان اعلام‌شده می‌توانند بابت سونوگرافی معادل یک ویزیت دریافت کنند و در مصاحبه شش ماه بعد می‌فرمایند که می‌توانند معادل دو ویزیت بابت سونوگرافی دریافت کنند از ایشان انتظار داریم مستندات قانونی این صحبت‌هایشان را اعلام کنند و این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت تائید می‌کنند که چنین دستورالعملی وجود ندارد و از نهادهای نظارتی انتظار داریم با چنین صحبت‌هایی که اطلاعات غلط به مردم می‌دهند به نحو شایسته برخورد کنند تا حقوق بیماران در سایه چنین اطلاعات غلطی پایمال نشود. سرکارخانم دکتر موسوی، در بخشی از مصاحبه خود گفته بودید فوق تخصص پریناتولوژی چون یک ساعت مریض را سونوگرافی می‌کند و این سونوگرافی بسیار سخت و پرمسئولیت است.) پس آنها حق‌دارند مبالغ گزاف در حد ۴۰۰ هزار تومان از مادران باردار طلب کنند که متاسفانه این رقم کاملا غیرقانونی است و نه‌تنها پریناتولوژیست‌ها بلکه برخی متخصصان زنان نیز چنین مبالغ نجومی را دریافت می‌کنند.

       بهتر است به این موضوع توجه کنید که همین شرایط که از دیدگاه شما سخت است، برای متخصص رادیولوژی نیز وجود دارد. یعنی همین میزان زمان، همین میزان سختی و همین میزان مسئولیت‌پذیری و با همه اینها تعرفه انجام این خدمت توسط دولت و وزارت بهداشت برای متخصص رادیولوژی که در این رشته به‌طور تخصصی تحصیل‌کرده و ۴ سال مداوم و به‌طور شبانه‌روزی آموزش‌دیده و سونوگرافی کرده و امتحانات متعددی را گذرانده حدود یک‌سوم مبلغی است که فوق تخصص پریناتولوژی از مادر باردار طلب می‌کند.

       از طرفی آموزش‌های دوره پریناتولوژی شش ماه تا یک‌ساله است که مرتبط با آموزش بارداری‌های پرخطر است و بخش کوچکی از آن سونوگرافی است که آن‌هم به‌صورت غیرمستمر ارائه می‌شود.

        حال چگونه همکار شما با این شرایط آموزش، حق دریافت تعرفه سه برابری نسبت به تعرفه مصوب دارد اما همکار رادیولوژیست ما بااینکه همه شرایط آکادمیک تحصیلی و ارزیابی‌های متعدد شرافتمندانه را گذرانده است، تعرفه مصوبه هیئت دولت را دریافت می‌کند؟

       و اما در مورد خود ارجاعی و مفاسد مرتبط با آن مطالعات و مقالات متعددی نوشته‌شده و مصادیق آن چنان شفاف و گویا است که اغلب سیستم‌های سلامت دنیا به اثرات زیانبار آن بر اقتصاد سلامت حساس هستند.

       تعریف خود ارجاعی و مصادیقش کاملا مشخص است و قانون استارک کاملا آن را تبیین کرده... برای آگاهی از مضرات خود ارجاعی خواندن مقاله زیر را توصیه می‌کنم که نشان می‌دهد خود ارجاعی باعث آسیب اقتصاد سلامت کشور ثروتمندی چون امریکا شده است و همین امر باعث تصویب چندباره قانون منع خود ارجاعی در این کشور شده است.»

       خانم دکتر موسوی، در جای دیگری از سخنانتان گفتید دسترسی به پزشک رادیولوژیست شب‌ها امکان‌پذیر نیست.

       واقعیت این است که تمامی مطب‌های خصوصی سراسر شهر شب‌ها تعطیل هستند. چه مطب متخصص زنان و چه مطب متخصص رادیولوژی. اما در تمامی بیمارستان‌های دولتی و آموزشی و دانشگاهی کشور همان‌طور که متخصص زنان در اورژانس وجود دارد، متخصص رادیولوژی هم وجود دارد.

       نگاهی به هرم جمعیتی متخصصین در کشور نشان‌دهنده این موضوع است که تعداد متخصصین این دو رشته بسیار به هم نزدیک هستند. این در حالی است که اتفاقا در بسیاری از مناطق، متخصص زنان در دسترس نیست و متخصصین رادیولوژی در کنار ماماهای عزیز مشغول خدمت‌رسانی به مردم کشور هستند. پس آیا درست است که تخصص زنان را برای ماماها به بهانه کمبود قرار دهیم؟»

       خانم دکتر موسوی: «شما در بخشی از مصاحبه گفته بودید، رئیس انجمن رادیولوژی و اساتید دانشگاه مادر تهران گفته‌اند متخصصان زنان سونوگرافی کنند اما اکنون چه شده که همگی مخالفند و بحث پول می‌کنند؟

       در جواب این سخن شما باید بگویم که این نوع نحوه انتقال مطلب نهایت بداخلاقی و ناراستی است.برداشت مقطعی و هدفمند از سخنان اشخاص برای پیشبرد اهداف صنفی و مالی و نه علمی، کاری بس خطاست.

       در پایان امید دارم طبق سوگند مقدس پزشکی، همه ما از ناراستی و بداخلاقی‌ها در اظهارنظرهای خود دوری‌کنیم و سلامت مردم ایران اسلامی را ارزش نهیم، همان‌طور که سلامت اعضای خانواده درجه‌یک را قدر نهیم.»

پیمان کمالی حکیم
فارغ‌التحصیل رادیولوژی دانشگاه تهران

برچسب ها: ابزار کمک ، تشخیص ، مجه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: