کد خبر: ۱۲۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 16
شفا آنلاین>سلامت>یک فیزیوتراپیست بر لزوم تخصصی شدن فیزیوتراپی تاکید کرد و گفت: با تخصصی شدن این رشته می‌توان سلامت جامعه ایرانی را بیش از پیش تأمین کرد.
به گزارش شفا آنلاین،امید قاسمی با اشاره به نقش فیزیوتراپی در تأمین سلامت افراد، اظهار کرد: با توسعه شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی، چاقی و کم تحرکی به علت تغییر سبک زندگی، قرار گیری در وضعیت‌های نامناسب بدنی به علت پشت میز نشینی و استفاده مکرر از کامپیوتر که علت افزایش اختلالات ساختاری و اسکلتی می باشد و همچنین تغییر در نوع اپیدمیولوژی(علت)بیماری‌ها که از بیماری‌های عفونی به ناتوان کننده افزایش یافته، نیاز و ضرورت رشته  فیزیوتراپی در سلامت جامعه انکارناپذیر شده است.

قاسمی با بیان اینکه رشته فیزیوتراپی از جمله رشته های علوم پزشکی است که به سرعت مسیر پیشرفت را در سراسر جهان می پیماید، گفت: در دوران جنگ تحمیلی فیزیوتراپیست‌های کشورمان نقش حیاتی در درمان و توانبخشی مجروحان داشتند و حتی در حال حاضر نیز ارایه خدمات فیزیوتراپی به جانبازان و معلولان ادامه دارد.

وی گفت: فیزیوتراپیست به منظور درمان، ابتدا بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهد و با طرح روش درمانی مناسب با استفاده از تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و مانورهای دستی و تمرینات و تکنیک های ورزشی از پایه علم عضلات و حرکت شناسی به درمان بیماران  می‌پردازد.

قاسمی ادامه داد: درمان فیزیوتراپی مناسب توسط شخص فیزیوتراپیست می تواند با کاهش درد و طبیعی کردن حرکات و فعالیت بیمار(حرکت به عنوان اساس زندگی) و همچنین افزایش استقلال و کیفیت زندگی افراد همراه باشد و حتی گاهی از برخی از جراحی ها و استفاده بی رویه از داروها بی نیاز می‌شود.

این فیزیوتراپیست با بیان اینکه ضروری است آگاهی جامعه پزشکی و افراد جامعه نسبت به جایگاه علم فیزیوتراپی افزایش یابد، گفت: امروزه مشکل سلامت جامعه مبارزه و مهار فلج اطفال نیست، بلکه جامعه ایرانی با توجه به هرم سنی و جمعیتی با مشکلات عضلانی و اسکلتی و نورولوژیک همچون سکته مغزی و مشکلات ساختاری همانند انحراف ستون فقرات، کمردرد، زانو درد و همچنین چاقی و فشار خون روبرو می‌شوند و باید بیشتر مورد توجه فعالان جامعه پزشکی قرار بگیرند.

وی افزود: نقش فیزیوتراپیست حفظ و افزایش توانایی افراد در حرکت و فعالیت است و کیفیت در ادامه زندگی را به افراد هدیه می بخشد و تحرک و استقلال را برای بیماران به ارمغان می آورد و بسیاری از مشکلات ناشی از درد، ناتوانی حرکتی، آسیب ورزشی، مشکلات سالمندی و بی تحرکی و عدم تعادل را درمان می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه فیزیوتراپی با درمانهایی همچون طب فیزیکی، کایروپراکتیک، طب سوزنی و ماساژ درمانی کاملا متفاوت است، اظهار کرد: فیزیوتراپی می‌تواند بیماران را در جهت رسیدن به اهدافی مانند تطابق افراد با محیط کار، افزایش کیفیت زندگی و کاهش نیاز به برخی از جراحی ها و درمان دارویی طولانی مدت سوق دهد.

وی با تاکید بر لزوم تخصصی شدن رشته فیزیوتراپی، گفت: با تخصصی شدن این رشته می‌توان سلامت جامعه ایرانی را بیش از پیش تأمین کرد.

وی افزود: با گسترش دانش فیزیوتراپی این رشته اکنون در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و هند دارای بیش از 20 تخصص مختلف در زمینه‌هایی مانند فیزیوتراپی قلب و ریه، ارتوپدی، منوال تراپی(درمانهای دستی)و... است.

برچسب ها: فیزیوتراپی ، سلامت ، توسعه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: