شفاآنلاین: متخصص پزشکی قانونی بیان کرد: اختصاص زمان اندکی به مصاحبه با بیمار و همراهان وی برای شرح دقیق بیماری در ایجاد آرامش روحی آنها و کاهش شکایات پزشکی بسیار موثر است.
به گزارش شفا آنلاین،آزاده معماریان متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص
اقدامات پیشگیری از بروز شکایات پزشکی، بیان داشت: با توجه به بررسی
های انجام شده، در مقابل هر شکایت شفاهی 4 بیمار ناراضی و در هر شکایت
کتبی 100 شکایت شفاهی نهفته و برآورد این اعداد حاکی از وجود 400 بیمار
ناراضی به ازای هر شکایت کتبی است.
وی
تفهیم دقیق بیمار و همراهان وی از وضعیت بیماری را ضروری دانست و افزود: در
صورت عدم شرایط مناسب بیمار و احتمال بروز عوارض جدی ناشی از درمان و حتی
مرگ، باید حتما قبل از شروع سیر درمان تمام نکات به بیمار و همراهان وی
اطلاع داده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه
علوم پزشکی ایران با اشاره به توجه کامل پزشک به گوینده، همدردی با وی و
همچنین عدم نا امیدکردن بیمار در عین واقع گرا بودن را در کاهش شکایات
پزشکی موثر برشمرد و اظهار داشت: اختصاص زمان اندکی برای مصاحبه با بیمار و
یا همراهان وی در توجیه شرایط نامناسب و بدحالی بیمار تاثیر به سزایی در
آرامش روحی آنها دارد.
وی رعایت
استانداردهای لازم و اعلام کمبودهای موجود به مراجع بالاتر را از جمله
مسئولیت های کادر پزشکی عنوان کرد و افزود: در صورت شکایت از کادر درمانی
توصیه می شود با هماهنگی کامل مسئولین بیمارستان، پزشک با سایر افراد کادر
متحد بوده و در تقابل با یکدیگر نباشند.
معماریان
رفتار مناسب کادر درمانی با بیمار را از جمله مهمترین وظایف آنها خواند و
اظهار داشت: نبود بیمه مسئولیت حرفه ای برای کادر پزشکی از مهمترین دغدغه
های آن ها است.
وی با تاکید بر ثبت دقیق
اقدامات درمانی انجام شده به همراه تاریخ، ساعت، مهر و امضاء در پرونده
بیمار، یادآور شد: در صورت لزوم جراحی، حتما باید از بیمار و یا همراهان او
رضایت نامه ای با شرح کامل عوارض ناشی از درمان و جراحی گرفته شود.