کد خبر: ۱۲۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
شفا آنلاین>اجتماعی> شبکه‌های مجازی ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت آنها نزدیک کردن دوستان و آشنایان به یکدیگر است، اما گروه‌های ریز و درشتی که در شبکه اجتماعی تلگرام پیدا می‌شود، کارهای بیشتری انجام می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   این گروه پزشکان و پرستاران و دستیاران را با هر تخصصی و از هر شهری و با هر سمتی دور هم جمع می‌کند و با هدف طرح مسائل و مشکلات تاکنون توانسته‌است 6 هزار عضو تنها در گروه خود داشته باشد. در این گزارش تلاش شده به بررسی وضع این گروه و گروه‌های دیگری که در شبکه‌های مجازی خصوصاً تلگرام مخصوص پزشکان به وجود آمده است، بپردازد و با اهداف ایجادکنندگان آن بیشتر آشنا شود.

        یکی از مزیت‌های تلگرام، داشتن فضایی به نام کانال است که در آن یک یا چند نفر مطالب مورد نظر خود را به شکل یک منبع رسانه‌ای برای اعضای خود ارسال می‌کنند. از بین کانال‌های مهمی که برای جامعه پزشکی وجود دارد می‌توان به «جامعه متخصصین بهداشت»، «کانال پزشکان عمومی ایران»، «کانال خبری پزشکان»، اقتصاد مقاومتی و سلامت»، «اخلاق پزشکی» و بسیاری دیگر اشاره کرد. اما در این کانال‌ها، گروه پزشکان و قانون یکی از بزرگ‌ترین این گروه‌های پزشکی است که این صنف را دور خود جمع کرده و به نوعی صدایی رسا برای آنها شده است. تفاوت این گروه در این است که علاه بر داشتن کانال و ارسال مطالب معین، در گروه شش هزار نفری خود فضای بازی برای بحث ایجاد کرده است. در این گروه پزشکان و پرستاران با تخصص‌های مختلف و از شهرهای مختلف کشور گرد هم آمده‌اند و در رابطه با بیشترین مشکلاتی که ذهن آنها را درگیر کرده است، صحبت می‌کنند. این موضوعات می‌تواند صنفی، اعتراض‌آمیز، حقوقی، قانونی و حتی آموزش پزشکی باشد.

        به صورت هفتگی در این گروه یک مبحث شبانه از پیش انتخاب و در ساعت معین در رابطه با آن بحث می‌شود که اغلب می‌تواند دغدغه هر پزشکی باشد. در این بحث، کسانی که در آن شرکت‌خواهند داشت و گردانندگان اصلی گروه به عنوان اعضای پنل مجازی مشخص شده‌اند و باقی پزشکان هر نظری داشته باشند، عنوان می‌کنند.

        همچنین این گروه در رابطه با رویدادهای پزشکی، مانند فوت و ارتقای یک پزشک، معرفی پزشکان پیشکسوت و صاحب مقام، مسائل صنفی مانند عدم امنیت شغلی در اورژانس و کلینیک‌ها و همچنین بازنشر مطالب پزشکی، علمی و صنفی می‌پردازد. از تبعات مثبت این گروه می‌تواند برانگیخته‌شدن حس همدردی و اتحاد در بین جامعه پزشکی باشد. زمانی که یک پزشک می‌بیند، مشکلی را که با آن مواجه است، هزارها نفر دیگر هم دارند، کمتر حس ناراحتی می‌کند و بیشتر می‌تواند در این زمینه از متخصصین راهنمایی بخواهد.

        هاشم موذن‌زاده، متخصص جراحی چاقی و لاپاراسکوپی، از موسسین این گروه است که این گروه را یک سال پیش تاسیس و تاکنون آن را اداره کرده است. به گفته افراد زیادی، این گروه، کاری را انجام می‌دهد که سازمان نظام پزشکی هنوز قادر به انجام آن نبوده است. اینکه بتواند فضایی ایجاد کند تا پزشکان بدون دغدغه و نگرانی بتوانند در آن گفت‌وگو کنند و برای حل آنها راهنمایی شوند.

       کامران آقاخانی، متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت مدیره دانشگاه علوم‌پزشکی ایران است. وی همچنین یک موسسه حقوقی به نام دادمهر را به مدت 8 سال تاسیس کرده و از بهمن ماه سال 94 هم توانسته است کانال «دفاع از حقوق جامعه پزشکی» را راه‌اندازی و با کمک شهروز کاظمی، دیگر متخصص پزشکی قانونی آن را اداره کند. این کانال پس از گذشت هشت ماه فعالیت بیش از 9 هزار عضو دارد.

        آقاخانی در رابطه با این کانال تلگرامی می‌گوید: «موسسه دادمهر تنها موسسه حقوقی مخصوص جامعه پزشکی است. بسیاری از پزشکان، پرستاران، ماماها طی مشکلاتی که به صورت عادی برای آنها پیش آمده است به این موسسه مراجعه می‌کنند و بهترین و راحت‌ترین راه دسترسی، کانال آن است. خیلی از همکاران با ما در تلگرام ارتباط برقرار می‌کنند و از مشکل حقوقی و قانونی که برای خود به وجود آمده می‌گویند.

       مشکل اینجا است که بسیاری از آنها در رابطه با حقوق خود و بیمار هیچ اطلاعی ندارند و حتی گاهی از ما می‌پرسند آیا لازم است وکیل بگیریم یا نه؟ ما همیشه گفته‌ایم که در دادگاه‌ها و جلسات نظام بازرسی پزشکی قانونی پزشک نمی‌تواند همراه خود وکیلی داشته باشد و به تنهایی وارد جلسه می‌شود. البته برخی از آنها مشکلاتی دارند که بسیار جزئی است و اصلاً لازم نیست به موسسه مراجعه کنند. ما آنها را راهنمایی می‌کنیم و اگر به نظر آمد این مشکل امکان دارد برای باقی همکاران هم پیش بیاید، بدون ذکر نام، مشکل ایجاد شده برای شخص را در کانال قرار می‌دهیم تا بقیه هم از آن استفاده ببرند.»

        وی ریشه اصلی عدم اطلاع از قانون را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌داند و می‌گوید: «وظیفه دانشگاه این است که در حین آموزش پزشکی به دانشجویان خود، آنان را از حقوق خودشان هم مطلع کند و به آنها آموزش دهد قصور چه تفاوتی با خطا دارد. این طور هم نیست که خود پزشکان علاقه‌ای به این مسائل حقوقی و قانونی نداشته باشند. بسیاری از آنها در گروه‌ها و کانال‌هایی که مشاوره حقوقی می‌دهند عضو هستند و همین که 6 هزار پزشک در گروه پزشکان و قانون و 9 هزار عضو کادر درمان هم در کانال دفاع از حقوق جامعه پزشکی هستند نشان می‌دهند آنها به کسب اطلاعات علاقه داشته‌اند و اجباری در عضویت آنها نبوده است.

       همچنین احساس نیاز می‌شده که در صدد قرارگرفته‌اند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.»

       اما بیشتر کسانی که به کانال مراجعه و مشکل خود را مطرح می‌کنند، چه دغدغه‌‌ای دارند؟ آقاخانی در این‌باره توضیح می‌دهد: «بیشترین نگرانی که وجود دارد، ترس از شکایت است. بسیاری از پزشکان نگران این هستند که به پای جلسه بازرسی کشیده و محتمل ضرر شوند. هرچند کسانی که به موسسه برای مشاوره حقوقی مراجعه می‌کنند، همگی کسانی هستند که از آنها شکایت شده است و حال باید پرونده پزشکی خود را بررسی کنند اما در این حالت هم بسیاری از آنها از ابتدایی‌ترین مسائل حقوقی خود بی‌خبرند و نمی‌دانند چطور باید از خود دفاع کنند. خیلی از آنها صرف همین ندانستن به مشکل برخورده‌اند.»

       هرچند این موضوع برای سازمان نظام پزشکی قابل قبول نیست. زمانی که یک فرد گواهینامه رانندگی دریافت می‌کند، فرض بر این است که کتاب آیین‌نامه را به خوبی مطالعه کرده و با همه قوانین آن آشنا است. بنابراین اگر یک پلیس جلوی یک راننده متخلف را بگیرد و راننده بگوید من با مفهوم و شکل تابلوی ایست آشنا نبوده‌ام، توسط پلیس قابل قبول نخواهد بود.

        در پزشکی قانونی نیز وضع به همین صورت است. صرف اینکه یک پزشک متوجه نبوده کاری که انجام داده است خلاف قانون بوده، دلیل نمی‌شود بی‌گناه باشد. به همین خاطر ضرورت اطلاع‌رسانی حقوق پزشکی به شدت احساس می‌شود. نیازی که شاید با دو واحد درسی حقوقی در دوره آموزش پزشکی و آشنا کردن دانشجویان با مفاهیمی مانند لایحه، قصور، خطا و موارد مورد شکایت برطرف شود.»

       این کانال تلگرامی به گفته وی، در حال حاضر به مطالب کوتاه و مختصر و آموزنده‌ای در مورد روش‌های پیشگیری از قصور، موارد تحت پوشش بیمه، نکته‌های ارتباطی بین پرستار و پزشک و موضوعات مشابه می‌پردازد که مورد استقبال و استفاده اعضایش هم قرار گرفته است. همچنین در این موسسه، کلاس‌های آموزشی کوتاه مدتی برگزار می‌شود که به پزشکان و سایر اعضای جامعه پزشکی نکات حقوقی مورد نیاز را یادآوری می‌کند. اطلاعات مربوز به برگزاری این کلاس‌ها هم در کانال قرار داده می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: