کد خبر: ۱۲۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 12
شفا آنلاین>سلامت>رییس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه پوکی استخوان در زنان بالای 50 و مردان بالای 65 سال بیشتر مشاهده می شود، گفت:حدود 10 درصد ایرانی ها به پوکی استخوان مبتلا هستند.
به گزارش شفا آنلاین،پوکی استخوان یا استئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می کند و ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان بوده و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد.همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین، ویتامین D و استعمال دخانیات سبب پوکی استخوان می شود.
این بیماری علامت اولیه ای ندارد و زمانی بروز می کند که یکی از استخوان ها ( معمولا استخوان لگن و مچ) می شکند؛ به همین دلیل به آن بیماری خاموش گفته می شود.
دکتر احمدرضا جمشیدی با بیان اینکه این بیماری در زنان یائسه شیوع بیشتری دارد، افزود:با آموزش و افزایش آگاهی می توان از افزایش مبتلایان به این بیماری پیشگیری کرد.
وی با اشاره به کمبود ویتامین D در بین ایرانی ها و اینکه افراد مبتلا به پوکی استخوان ویتامین D پایین دارند، ادامه داد: احتمال دارد کمبود این ویتامین سبب نرمی و پوکی استخوان شود که این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
جمشیدی بهترین دوران برای افزایش تراکم استخوان را سن بلوغ اعلام کرد و گفت:دردوران بلوغ ( 10 تا 16 سالگی )
باید با تغذیه مناسب و ورزش از بروز این بیماری جلوگیری کرد.
رییس مرکز تحقیقات روماتولوژی، ورزش و تغذیه مناسب بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان دانست و گفت: مردم با استفاده از رژیم غذایی مناسب و مواد لبنی می توانند از بروز این بیماری پیشگیری کنند.
جمشیدی استفاده از نور خورشید را در کاهش این بیماری موثر دانست و گفت:این بیماری درمناطقی که نور آفتاب کمتر است شیوع بیشتری دارد.
بیستم اکتبر (29 مهرماه) روز جهانی پوکی استخوان نامیده شده است. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جهانی در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های متابولیک استخوان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: