کد خبر: ۱۲۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 11
شفا آنلاین>سلامت>معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه نیازمند حدود 250 استاندارد در حوزه گیاهان دارویی هستیم، گفت: با حرکت لاک پشت وار در تدوین استاندارد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر فاطمه سفید کن بااشاره به اینکه نیازمند حدود 250 استاندارد در حوزه گیاهان دارویی هستیم، اظهار کرد: در این حوزه ما حداقل 60 استاندارد اسانس، 100 استاندارد گیاه و 70 استاندارد عرقیات نیاز داریم .
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تاکید کرد که تاکنون تعداد اندکی استاندارد تدوین شده که اگر بخواهیم لاک پشت وار حرکت کنیم و سالی تعداد اندک استاندارد تدوین که اجباری هم نیست به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
وی اظهار کرد که در موضوع استاندارد گیاهان دارویی حرکت های خوبی آغاز شده اما این کار متناسب نیاز کشور نبوده و خیلی کم است.
سفیدکن اشاره کرد: در طول یک سال گذشته یک استاندارد اسانس، یک استاندارد گیاه و 4 استاندارد عرقیات نهایی شده است. این تعداد در مقابل استانداردهای مورد نیاز بسیار کم است.
وی ادامه داد: در کشور بین 10 تا 12 استاندارد ملی اسانس داریم که اکثر آنها ترجمه استاندارد بین المللی هستند. هرچند این کار ارزش خودش را دارد ولی ما نیاز به استاندارد مناسب با عرقیات، گیاه و اسانس خودمان داریم .

** مقابله جدی با خام فروشی گیاهان دارویی
سفیدکن بر لزوم مقابله جدی با خام فروشی گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: اگر گیاهان دارویی به صورت خام صادر شوند، ارزش افزوده مناسبی را نصیب کشور نمی کند.
وی بر لزوم توسعه صنایع فرآوری در این حوزه تاکید کرد و افزود: هر چند اقدامات خوبی در زمینه فرآوری گیاهان دارویی انجام گرفته اما این روند باید با شتاب بیشتری ادامه باید.
وی اظهار کرد: مکانیزه شدن کشت و توسعه صنایع فرآوری مهمترین عامل برای تولید اقتصادی گیاهان دارویی است و مسولان باید شرایط را برای توسعه هرچه بیشتر صنایع فرآوری فراهم کنند.

** تعداد اندکی از گونه های گیاهان دارویی اهلی شده اند
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: حدود 160 گونه گیاهان دارویی کشور تابه حال اهلی شده اند که این تعداد در مقایسه با حدود 2 هزار گونه گیاهی بسیار کم است.
وی پروسه اهلی کردن گیاهان دارویی را زمان بر و طولانی اعلام کرد و گفت: متاسفانه هیچ نهادی از پروسه اهلی کردن گیاهان دارویی به درستی حمایت نمی کند، حتی ستاد گیاهان دارویی هم آنطور که شایسته است توجه جدی به این موضوع ندارد.
سفیدکن بیان کرد: خیلی از این گونه گیاهان دارویی اهلی شده در پروسه کاشت قرار گرفتند اما این موضوع نیازمند حمایت و پشتیبانی جدی تری دست اندرکاران می باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.
وی به برداشت بی رویه گیاهان دارویی از طبیعت اشاره کرد و گفت: باید ازبرداشت بی رویه از طبیعت جلوگیری کرد؛ با اهلی کردن گیاهان دارویی هم می توان جلوی این کار را گرفت و هم سطح زبر کشت را افزایش داد.
سفیدکن ادامه داد: با حمایت متولیان می توان بذر مناسب گیاهان دارویی را تامین کرد. اما تاکنون نتوانستیم حمایت جدی دستگاه ها را برای این کار بدست آوریم که امیدواریم این کار صورت گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: