کد خبر: ۱۲۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 08
شفا آنلاین>اجتماعی>زندگی سراسر از رنگ‌ها تشکیل شده و هر رنگی کم‌کم به نمادی از یک حس تبدیل شده است. آبی و طیف‌های مشتق از آن با آرامش، حس سردی و القای ایستایی و غم همراه هستند و در مقابل قرمز و طیف‌های نزدیک به آن از زرد تا نارنجی، رنگ‌های گرم، بی‌قرار، محرک، پر تکاپو و شاد به نظر می‌رسند.

به گزرارش شفا آنلاین،لباس پزشکان در بیمارستان سبز یا آبی است، گاهی هم سفید، سفید در ذهن ما پاکی و آغاز را تداعی می‌کند و سیاه پایان و خاکستری نفی همه چیز است.

کشتی که رنگ سیاه داشت مسافرانش را بیش از بقیه کشتی‌ها دچار تهوع می‌کرد، در مقابل رنگ نارنجی اشتها را تحریک می‌کند.

از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود، بیهوده نیست که لباس‌های سنتی عروس‌ها در خیلی از فرهنگ‌ها سرخ بوده است. سرخ نماد خورشید و زندگی نیز است.

سرخ همچنین به دلیل همرنگی با خون خشم و خشونت را نیز تداعی می‌کند. کودکانی که بیش فعال هستند را از رنگ قرمز دور نگاه می‌دارند و اتاق آنها را با رنگ‌های سرد رنگ‌آمیزی می‌کنند.

از رنگ زرد برای تحریک اعصاب واز رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می‌شود.

توصیه می‌شود رنگ سرویس‌های غذا‌خوری یا تزئینات رستوران‌ها به رنگ نارنجی باشد و در مقابل آنها که رژیم لاغری دارند از ظرف‌های آبی استفاده کنند.

در فنگ‌شویی که دستور‌العمل نظم در زندگی و برخاسته از فرهنگ اساطیری چینی است، رنگ‌ها اهمیت خاصی دارند.

در دانش فنگ‌شویی هر شخصی دارای سه عدد و هر عدد دارای یک عنصر از عناصر هشت‌گانه است. به این‌ترتیب شخص در وجود خود حد اکثر دارای سه رنگ اساسی است که هر چهار سال یکی از این رنگ‌ها مطابق با طبع مربوط به آن بیش از بقیه به طور ناخود آگاه انتخاب می‌شود.

مثلا کسی که دارای عنصر خاک مطابق عدد هشت باشد، وقتی این خصوصیت ذاتی او نمود دارد از رنگ‌های تقویت‌کننده یا هماهنگ با خاک استفاده می‌کند که طیفی از زرد تا قهوه‌ای را در‌برمی‌گیرد. یا رنگ‌های مکمل آن مثل قرمزکه از عنصر آتش است.

این رنگ‌بندی در دکوراسیون نیز طبق این اصول با دقت زیادی انتخاب می‌شود چنان که جهات هشتگانه یک خانه به هشت عنصر تعلق دارد و هریک باید رنگ خاص یا تقویت‌کننده خود را داشته باشد.

می‌بینید که رنگ‌ها در زندگی و افکار بشر سابقه‌ای دیرینه دارند و شاید به زمان آفرینش انسان برگردد.

قرآن کریم نیز به نوعی به خاصیت رنگ‌ها در احساسات انسان صحه گذاشته است. در سوره بقره آیه 69، وقتی بنی‌اسرائیل از حضرت موسی در مورد گاوی که باید قربانی کنند می‌پرسند چنین آمده است: «گفتند از پروردگارت بخواه تا بر ما روشن کند که رنگش چگونه است. گفت وی می‏فرماید آن ماده گاوی است زرد یکدست و خالص که رنگش بینندگان را شاد می‏کند.»

البته پژوهش‌ها نشان داده‌اند در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگ‌ها در تغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. اما روا‌ن‌شناسی رنگ در شناسایی احساسات روحی کودکان که در مورد مشکلات خود نمی‌توانند صحبت کنند، قابل استفاده است و در تحلیل نقاشی‌های آنان به کار می‌رود.

رنگ آبی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن شود.

رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است.

رنگ سبز باعث کاهش استرس می‌شود.

رنگ زرد، رنگی گرم و شاد است. بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند. احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد و بچه‌ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند.رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد.

رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت و عقل و معنویت و البته خواب‌آور است.

رنگ قهوه‌ای می‌تواند حس غم و انزوا، طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن را القا کند. رنگ صورتی اثر آرام‌بخشی موقتی دارد که در دراز مدت اثر بخش قرمز خود را نشان خواهد داد.

رنگ نیلی کمک می‌کند تا بهتر بیندیشید.

پوشیدن سبز احساسی از تندرستی و خوشبختی را در فرد ایجاد می‌کند...

کمپانی‌های مد با توجه به خاصیت روانی رنگ‌ها مدهای زمستانه و تابستانه و رنگ‌های مو و آرایش برای زمستان، پاییز و بهار و تابستان پیشنهاد می‌کنند.

رنگ‌ها می‌توانند همچون مهمانی ناخوانده بر روابط شما با دیگران تأثیر بگذارند. طراحان مد پیشنهاد می‌کنند اگر می‌خواهید جدی گرفته شوید بهتر است به جای رنگ‌های تند و فسفری بیشتر از رنگ‌های مات استفاده کنید.

دلیل آن این است که رنگ‌های مات با زبان خود به دیگران می‌گویند: من آن قدر خوبم که نیاز به رنگ‌های شبرنگ ندارم چون به هر حال نسبت به من نمی‌توانید بی‌تفاوت باشید.

برچسب ها: بیمارستان ، اجتماعی ، رنگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: