کد خبر: ۱۲۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>سلامت>نخستین مرکز اقامتی طبی زنان باردار معتاد امروز با حضور قائم مقام وزیر بهداشت و قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دانشکده توانبخشی و بهزیستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.
به گزارش شفا آنلاین، علی مویدی ، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر روز چهارشنبه درحاشیه مراسم افتتاحیه مرکز اقامتی و طبی زنان باردار معتاد به خبرنگاران گفت: از این پس زایمان زنان باردار معتاد در مرکز اقامتی طبی زنان در تهران به طور رایگان انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز با مشارکت وزارت بهداشت درمان پزشکی راه اندازی شده است و دارای استانداردهای لازم درمانی و کادر پزشکی متخصص است.
مویدی درباره پذیرش معتادان دراین مرکز گفت: پذیرش به صورت داوطلبانه از سوی مادر معتاد انجام می گیرد و مراجعان به سایر مراکز درمانی با انجام غربالگری جهت خدمات رسانی به این مرکز معرفی می شوند.
وی از مزایای این مرکز طبی را فعالیت مهدکودکی بیان کرد که مادران باردار معتاد می توانند ضمن خدمات گیری از این مرکز تا انجام زایمان، کودکان خود را به مهد مرکز بسپارند.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: این مراکز قابل توسعه است و البته که حمایت می شود.

**مراکز درمانی کودکان معتاد زیر 17 سال توسعه می یابد
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با ستاد مواد مخدر همچنین افزود: در زمان حاضر 2 مرکز درمانی ویژه کودکان معتاد زیر 17 سال در سیستان و بلوچستان و گلستان راه اندازی شده است که قرار است به زودی به تعداد این مراکز افزوده شود.
وی اعلام کرد: تعداد مراکز درمانی کودکان معتاد زیر 17 سال به زودی در چند نقطه دیگر کشور نیز راه اندازی می شود.
مویدی تاکید کرد: در این مراکز اقدامات لازم جهت بهبودی و درمان و توانمند سازی کودکان مورد نظر انجام می شود.
مویدی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه کودکان معتاد تا چه زمانی برای درمان در این مراکز نگهداری می شوند زمان مشخصی را بیان نکرد .
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: تا زمانی که کودک معتاد به بهبودی کامل برسد در این مراکز بستری و نگهداری می شود.

** آمارجمعیت معتادان هنوز نهایی نشده است
مویدی در پاسخ به سوالی درباره اعلام آمار نهایی جمعیت معتادان کشور اینگونه جواب داد: در حال تکمیل این آمار هستیم که هم اینک مراحل نهایی آن طی می شود؛ اما تا زمان تکمیل آمار، نمی توانیم اعلام کنیم.
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درعین حال درباره این آمار به این موضوع هم اشاره کرد که گزارشات ما حاکی از آن است که شیب زنان معتاد نسبت به گذشته زیاد است.
وی در ادامه گفت: زنان در زمان حاضر 10 درصد کل جمعیت یک میلیون و325 نفری معتادان را تشکیل می دهند که عمدتا مواد فریبنده محرک صنعتی مصرف می کنند؛ همچنین نرخ شیوع زنان باردار معتاد نسبت به نرخ شیوع دیگر زنان معتاد بسیار زیاد است.

* هر نوع کشت مواد مخدر در کشور جرم است
وی درپاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا گزارش های کشت ماری جوانا در کشور به صورت غیر قانونی و گلخانه ای صحت دارد یا خیر؟ چنین پاسخ داد:هر نوعی کشتی در زمینه مواد مخدر، جرم است و با خاطیان، برخورد قانونی می شود.

** جمع آوری معتادان متجاهر را در برنامه خود داریم
مویدی همچنین از جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهر خبرداد و اظهار کرد: بزودی جمع آوری زنان معتاد متجاهر نیز در دستور کار قرار می گیرد که این افراد در سطح قابل توجهی جمع آوری خواهند شد.
مویدی اعلام کرد: سال گذشته 500 زن معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شدند که این رقم یک درصد کل جمعیت را تشکیل می دهند که ساماندهی می شوند.
وی همچنین تاکید کرد: با توزیع کنندگان مواد مخدر بدون نگاه به جنسیت برخورد قانونی می شود؛ ضمن اینکه مبارزه با توزیع کنندگان مواد مخدر با جدیت در دستور کار قراردارد.
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: هم اکنون در حوزه مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر نیز 2 مرکز پلمب شد.

** اعتبارات ویژه بیمه معتادان در سال 95 افزایش یافت
مویدی از افزایش اعتبار ویژه بیمه معتادان خبر داد و اینکه در آخرین جلسه ای که در این باره برگزار شد بودجه 95 به 2 برابرافزایش یافت که از طریق وزارت تعاون و رفاه به مراکز بیمه ای برای خدمات رسانی به معتادان هزینه خواهد شد.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا طرحی برای درمان وبهبود زنان معتاد در خانه در دستور کار دارید یا خیر؟ گفت: این آرزوی قلبی ماست؛ اما با توجه به ظرفیت های موجود، این امکان که بتوانیم این خدمت را در منزل ارائه بدهیم هنوز میسر نیست.

**طرح ارائه سرنگ رایگان به معتادان همچنان درحال اجراست
براساس این گزارش سید محمد هادی ایازی ، معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران به سوال های خبرنگاران پاسخ داد.
ایازی در پاسخ به سوال مبنی براینکه آیا طرح ارائه سرنگ های رایگان به معتادان و مبتلایان به بیماری ایدز ادامه دارد یا خیر؟ گفت: این طرح با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنان در حال اجراست و در مراکز درمانی تعریف شده وزارت بهداشت به بیماران و معتادان ارائه می شود.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره عقیم سازی زنان معتاد هم افزود: این طرح هیچ جا مطرح نشده است و من از آن بی اطلاع هستم.
قائم مقام وزیر بهداشت درباره دانش آموزان هم چنین اظهارکرد: اقدامات گسترده ای برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به اعتیاد در مدارس با همکاری سازمان آموزش و پرورش به اجرا درآمده است که همچنان ادامه دارد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: