کد خبر: ۱۲۲۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>سلامت>رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مدیر گروه پژوهشی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: داروهای نوترکیب و بیوتک ایرانی، 24 درصد بازار منطقه را تشکیل می دهند.
به گزارش شفا آنلاین، بهزاد قره یاضی افزود: بیشتر صادرات شرکت های بیوتکنولوژی ایران به داروهای نوترکیب و داروهای بیوتک مربوط می شود که این رقم، معادل 43 میلیون دلار است و 24 درصد بازار منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهد.
به گفته وی، شرکت های بیوتکنولوژی ایرانی با شرکت های روسی، آلمانی، هندی و چینی تعامل دارند که در مورد آلمانی ها معمولا دانش فنی خود در تولید مواد بیوتکنولوژیک و مواد نوترکیب را به ایران وارد می کنند.
مدیر گروه پژوهشی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری تصریح کرد: تعامل با کشور هندوستان نیز به این شکل است که از این کشور، سخت افزارهای کارگاهی و تولیدی و فناوری مورد نیاز به کشور وارد می شود . از کشور روسیه نیز ترکیبی از سخت افزارهای کارگاهی و تولیدی و فناوری مورد نیاز و دانش فنی وارد کشور می شود.

**بیوتکنولوژی
واژهٔ زیست فناوری (بیوتکنولوژی) نخستین بار در سال ۱۹۱۹ از سوی کارل ارکی (Karl Ereky) به مفهوم کاربرد دانش های پزشکی و زیستی و اثر مقابل آن در فناوری های ساخت بشر به کار برده شد. به طور کلی هر گونه کنش هوشمندانه بشر در آفرینش، بهبود و عرضه فراورده های گوناگون با استفاده از جانداران، به ویژه از طریق دستکاری آن ها در سطح مولکولی در حیطه این مهم ترین، پاک ترین و اقتصادی ترین فناوری سده حاضر، زیست فناوری، قرار می گیرد. نام این دانش از این رو در ایران با نام «بیوتکنولوژی» شناخته می شود که این نامگذاری در تقریباً تمام کشورهای جهان با همین نام شناخته می شود.

بیوتکنولوژی دارویی یکی از رشته های تخصصی داروسازی است که هدف از آن تربیت نیروی انسانی و متخصص در رشته بیوتکنولوژی دارویی به منظور رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشکده های داروسازی و مراکز پژوهشی کشور و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای صنایع داروسازی کشور جهت تولید و کنترل مواد اولیه داروی بیولوژیک می باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: