کد خبر: ۱۲۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 10
شفا آنلاین>تغذیه>دانشمندان هشدار می‌دهند، روغن‌های گیاهی به شدت ناپایدار هستند و باید در مصرف آن‌ها دقت کرد.

به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سایت «نیوز استرالیا»، وقتی روغن گیاهی با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد، «نوروتوکسیک» آزاد می‌کند، موادی شیمیایی که روی سیستم عصبی اثر می‌گذارد و باعث ابتلا به سرطان می‌شود.


پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی کمک کرده دانشمندان میزان مواد سمی که موقع پخت و پز عادی از روغن‌های گیاهی آزاد می‌شود را اندازه بگیرند و نتیجه‌اش ترسناک بوده است.


روغن‌های گیاهی مرسوم و ارزان قیت مثل کانولا، آفتاب گردان، ذرت، هسته انگور، سبوس برنج، سویا و گلرنگ (کاجیره، گل خشت) محصولاتی هستند که در سال‌های اخیر به رژیم غذایی انسان اضافه شده‌اند و برخلاف چربی‌های حیوانی و روغن میوه‌ها (زیتون،‌ آووکادو و نارگیل)، دارای حلقه‌های اشباع نشده زیادی هستند، به خصوص چیزی که امگا 6 نامیده می‌شود.


تحقیقات اخیر نشان داده وقتی روغن‌هایی که حاوی این نوع چربی هستند، در دمای معمولی پخت و پز حرارت می‌بینند (189 درجه سانتی گراد) مواد شیمیایی بسیار سمی تولید می‌کنند که عامل ابتلا به سرطان هستند. و هر بار که از این روغن‌ها دوباره استفاده می‌شود،‌ میزان مواد سمی‌شان به شدت افزایش می‌یابد.


بدتر این که محققان می گویند، آن‌ها فقط توانسته‌اند میزان مواد شیمیایی موجود در روغن را اندازه بگیرند؛ چون این مواد بسیار فرار هستند، تبخیر شده و وارد هوای دور و بر محل پخت غذا می‌شوند.


شاید به همین دلیل باشد که در شرق دور که زن‌ها کمتر سیگار می‌کشند ولی زیاد با روغن کانولا کار می‌کنند، آمار سرطان ریه در بین آن‌ها قابل توجه است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: