کد خبر: ۱۲۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 11
شفا آنلاین>اجتماعی>اختلال دوقطبی که به آن افسردگی- شیدایی نیز می‌گویند باعث تغییرات شدیدی در خلق‌وخوی فرد می‌شود.
به گزارشس شفا آنلاین،افرادی که مبتلابه اختلال دوقطبی هستند، ممکن است پیش از آنکه گرفتار افسردگی عمیق شوند برای هفته‌ها شیدا باشند. این اختلال طیف گسترده‌ای دارد و ممکن است که شدت آن در هر فردی متفاوت باشد.

       تشخیص: یک گام مهم در تشخیص اختلال دوقطبی جدا کردن دیگر عارضه‌ها یا عوارض جانبی بعضی از داروهاست که باعث نوسانات خلقی شدید می‌شوند. پزشک شما را تحت معاینه قرار می‌دهد و از شما سوال‌هایی می‌کند. حتی ممکن است که از شما بخواهد تا آزمایش‌هایی را انجام دهید. یک روان‌پزشک معمولا پس از لحاظ کردن این چیزها اختلال دوقطبی را تشخیص می‌دهد. حتی ممکن است که روان‌پزشک با افراد نزدیک به شما صحبت کند تا تغییرات خلق‌وخویی و رفتاری شما را بهتر درک کند.

       درمان دارویی: برای اختلال دوقطبی چندین نوع داروی تجویزی وجود دارد. این داروها شامل داروهای تثبیت‌کننده خلق‌وخو و همچنین داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد روان‌پریشی هستند. وقتی‌که افراد مبتلابه اختلال دوقطبی در مرحله جنون‌آمیز یا افسردگی آور نیستند، معمولا از داروهای نگهداری استفاده می‌کنند تا از عود اختلال جلوگیری کنند.

       گفت‌و‌گو درمانی برای اختلال دوقطبی: مشاوره به افراد مبتلابه اختلال دوقطبی کمک می‌کند تا داروهایشان را بخورند و زندگی خود را مدیریت کنند. درمان رفتار‌شناختی روی تغییر افکار و رفتارهایی تمرکز می‌کند که همراه با نوسانات خلقی هستند. هدف درمان بین شخصی (Interpersona- Therapy) تسکین فشاری است که اختلال دوقطبی روی روابط شخصی می‌گذارد. درمان ریتم اجتماعی (Socia- Rhythm Therapy) به افراد مبتلابه اختلال دوقطبی کمک می‌کند تا کارهای روزانه خود را گسترش دهند و حفظ کنند.

       چه‌کاری می‌توانید انجام دهید: عادت‌های روزمره نمی‌توانند اختلال دوقطبی را درمان کنند؛ اما افراد مبتلابه اختلال دوقطبی باید خواب کافی داشته باشند، وعده‌های غذایی منظمی بخورند و تمرین فیزیکی انجام دهند. از مصرف الکل و داروهای نشاط‌آور خودداری کنند، چون علائم اختلال دوقطبی را بدتر می‌کنند. اگر مبتلابه اختلال دوقطبی هستید باید یاد بگیرید که چه چیزهایی باعث بدتر شدن علائم شما می‌شوند و باید بدانید که در صورت تشدید علائم چه‌کاری انجام دهید.

       درمان با شوک الکتریکی: این درمان در هنگام بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این درمان می‌تواند سریعا علائم خلق‌وخویی اختلال دوقطبی را بهبود ببخشد. در این درمان از یک جریان الکتریکی استفاده می‌شود تا شوکی در مغز ایجاد شود. این یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای تسکین علائم شدید اختلال دوقطبی است. زمانی که داروها باعث بهبود معنادار علائم نمی‌شود این درمان گزینه سالم و موثری برای بهبود علائم است.

       اطرافیانتان را آگاه کنید: اگر مبتلابه اختلال دوقطبی هستید، بهتر است که این موضوع را با اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود در میان بگذارید، چون می‌توانند در کنترل این بیماری به شما کمک کنند. به افراد توضیح دهید که چطور این بیماری شما و نیازهای شما را تحت تاثیر قرار داده است. با حمایت دیگران می‌توانید انگیزه بیشتری برای درمان بیماری خود داشته باشید و همچنین تعهد شما به درمان خود بیشتر می‌شود.

       آیا نگران فردی هستید: بسیاری از افراد مبتلابه اختلال دوقطبی قبول ندارند که دچار مشکل هستند یا از گرفتن کمک از دیگران خودداری می‌کنند. اگر فکر می‌کنید که دوست شما یا یکی از اعضای خانواده شما مبتلابه اختلال دوقطبی است، می‌توانید او را به مراجعه کردن به یک پزشک یا یک فرد متخصص در سلامت روانی تشویق کنید. نسبت به احساس‌های آن‌ها حساس باشید و به یادآورید که یک کارشناس یا یک متخصص می‌تواند اختلال دوقطبی را تشخیص دهد؛ اما اگر دوست شما یا یکی از اعضای خانواده شما مبتلابه اختلال دوقطبی یا دیگر مشکل روانی باشد، می‌تواند از طریق روش‌های درمانی باعث بهبود اختلال خود شود.
WebMD

برچسب ها: اختلال ، دوقطبی ، افسردگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: