کد خبر: ۱۲۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 08
شفا آنلاینسیاسی> به دنبال ارتقا سطح روابط تهران و لندن از کاردار به سفیر، حمید بعیدی‌نژاد دیروز در محل کار خود در سفارت ایران در بریتانیا مستقر شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  حمید بعیدی‌نژاد سفیر جدید ایران در بریتانیا و نیکلاس هاپتون سفیر جدید بریتانیا در تهران اولین سفیران دو کشور بعد از چهار سال قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی هستند. بوریس جانسون، وزیر امورخارجه انگلیس نیز گفت که این اتفاق لحظه‌ای مهم در روابط میان تهران و لندن است. وی افزود: «ارتقای سطح روابط دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا این فرصت را به ما خواهد داد تا گفت‌وگوهای‌مان را درباره یک سری مسائل شامل پرونده‌های کنسولی که به‌شدت نسبت به آن‌ها نگران هستم و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز مطرح کرده‌ام؛ افزایش دهیم.»

 وزیر امور خارجه انگلیس همچنین گفت: «من امیدوارم که این آغازی برای همکاری‌های سازنده‌تر میان کشورهای‌مان باشد و به ما اجازه دهد تا به گونه‌ای مستقیم‌تر درباره مسائلی هم‌چون حقوق‌بشر و تقش ایران در منطقه به‌علاوه ادامه اجرای توافق هسته‌ای و توسعه روابط تجاری میان دو کشور بحث و رایزنی کنیم.» از اواخر شهریورماه ۱۳۹۴ محمدحسن حبیب‌الله‌زاده به‌عنوان کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن فعالیت داشت. او از آذرماه ۹۲ تا شهریورماه ۹۴ نیز کاردار غیرمقیم ایران در لندن بود.

حبیب‌الله‌زاده در مراسم تودیع خود عنوان کرد: «در این مدت علاوه بر سفرهای متقابل وزیران امور خارجه دو کشور، هیئت‌های تجاری مختلفی از انگلیس به ایران سفر کردند و متقابلا از ایران نیز هیئت‌های تجاری مختلفی به انگلیس آمدند.» اما با ارتقای روابط دو کشور به سطح سفیر، چه چشم‌اندازی را می‌توان تصور کرد و آیا با توجه به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور همچنان در موضوعات حقوق‌بشری و سیاست‌خارجی تاثیر پیشین خود را خواهد داشت؟

ناچار به توسل به اروپا هستیم
       علی بیگدلی، استاد روابط بین‌‍‌الملل دانشگاه شهید بهشتی، دراین‌باره  گفت:«رابطه مجدد ایران و انگلستان اتفاق مهمی در تاریخ دیپلماسی این دو کشور است. انگلستان جایگاه و بازار اقتصادی خود را در اتحادیه اروپا از دست داده و به‌دنبال بازار جدید در سطح دنیاست. ایران هم کشور ثروتمندی با 80 میلیون جمعیت با الگوی مصرف مدرن است که می‌تواند بازار خوبی برای انگلستان باشد. اما اختلافات بین ایران و انگلستان که منجر به تسخیر سفارت شد هنوز برطرف نشده است.» وی با استقبال از معرفی حمید بعیدی‌نژاد به‌عنوان سفیر ایران در انگلستان او را فردی شایسته و آرام خواند و گفت: «بعیدی‌نژاد در بحث برجام شایستگی خود را نشان داد و سفیر انگلستان در ایران هم که زمانی کاردار بود، با زبان و فرهنگ ایرانی آشناست و این موارد می‌تواند بر سطح روابط تاثیرگذار باشد.» بیگدلی معتقد است: «تمام ابزار و الزامات برای گسترش سطح روابط اقتصادی و سیاسی ایران و انگلستان آماده است. ما پیشنهاد دادیم که در لندن چند بانک‌های ایران شعبه داشته باشد که مورد پذیرش قرار گرفته است؛ البته در آلمان هم این پیشنهاد به نتیجه رسید.

 به تبعیت از انگلستان، ماروابط خود را با کانادا احیا خواهیم کرد.» وی با بیان اینکه «برجام توانسته انجماد روابط ایران و غرب را به صورت انبساطی درآورد و از حالت خشک و شکنند‌گی به طراوات ‌رساند»، ابراز امیدواری کرد که احیای این روابط، منجر به سرمایه‌گذاری واقعی شود که البته قطعا همین اتفاق خواهد افتاد.» این استاد دانشگاه یادآور شد: «باتوجه به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، دکتر روحانی می‌خواهد فضای سیاسی را با دنیا و اروپای غربی باز کند. مقدمات این رابطه با آلمان بازشده و قرار است که با فرانسه هم این رابطه تازه شود؛ اما بهبود روابط با فرانسه به دلیل بحران داخلی این کشور با تاخیر همراه شده است.»

 بیگدلی با تاکید بر اینکه «به قدری سطح شکنندگی اقتصاد ما بالاست که با سرمایه داخلی این سرزندگی ممکن نیست و ما نیاز جدی به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران داریم»، افزود: «برای احیای اقتصاد به سه عامل سرمایه، تکنولوژی و نیروی متخصص نیاز داریم و بنابراین، ناچار به توسل به کشورهای اروپایی هستیم.» این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به سفر اخیر محمدجواد ظریف به آمریکای لاتین گفت: «گرفتار شدن به آمریکای لاتین کار اشتباهی است، همان‌کاری که در دوره آقای احمدی‌نژاد انجام دادیم. عمده حکومت‌های اینها مبتنی بر کودتاست و در بین مردم مشروعیت ندارند،حتی در ونزوئلا هم به دلیل بحران داخلی آنها تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

 ما باید با احتیاط به سمت آمریکای لاتین و آفریقا برویم؛ تنها منطقه‌ای که می‌تواند اقتصاد ما را ازخمودگی بیرون بیاورد قبل از آمریکا، شرکای سنتی ما در اروپا هستند.» وی در پاسخ به این پرسش که «بحث‌های مطرح‌شده درباره مذاکرات حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا، چه تاثیری بر ارتقای روابط ایران و انگلیس دارد؟»، گفت: «بحث حقوق‌بشر، بحث دوضلعی است؛ ضلع آزاردهنده آن را مخصوصا اتحادیه اروپا علیه ما برای تنگنا قرار دادن استفاده می‌کند. از طرف دیگر اگر ما سطح سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم؛ این بحث کاهش می‌یابد. در عربستان سعودی این همه حقوق‌بشر ضایع می‌شود وکسی کاری به آن ندارد.

 اگر ما روابط اقتصادی خود را با اتحادیه اروپا به سطح مطلوبی برسانیم وازمسایل جنجال‌برانگیز بااحتیاط گذر کنیم؛ به نفع اقتصاد و سیاست ما خواهد بود.» بیگدلی درباره تاثیر روابط ایران و انگلستان بر حل مسایل منطقه‌ای نیز معتقد است: «هرچه سطح روابط خارجی ما افزایش پیدا کند، ما ناچاریم قواعد بازی بین‌المللی را بیشتر رعایت کنیم، برای داشتن جایگاه در فضای بین‌المللی باید روی مسایل حقوق‌بشری خود ملایم‌تر عمل کنیم. اگر قرار باشد به‌عنوان بازیگر باقی بمانیم؛ باید بتوانیم سطح مناسبات بین‌المللی خود را افزایش دهیم.»

خروج از اتحادیه اروپا از اهمیت انگلستان نمی‌کاهد
       فریدون مجلسی، دیپلمات باسابقه ایرانی، نیز دراین‌باره  گفت: «با توجه به شرایط فرهنگی بر ایران، آینده روابط ایران و انگلیس را مثبت ارزیابی نمی‌کنم؛ در فرهنگ ایرانی، به خصوص در فرهنگ عامیانه، کلمه انگلیسی با ابلیس و ابلیسی مشابهت و قرابت معنایی دارد. اگر صحبت از آن انگلیسی باشد که در قرن 18 و 19 شناخته ‌شده یا انگلیسی که در قرن حاضر می‌شناسیم؛ هر دو ایماژ ذهنی خوبی در ذهن ایرانیان ندارد. این پیش‌داوری ایرانی نسبت به انگلستان است که در داوری تاثیرگذار است؛ شاید کسی هم به دلیل انگ خوردن نتواند خیلی به انگلستان نزدیک شود.»

مجلسی در ادامه اظهار کرد: «از نظر سیاسی عضویت یا خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تاثیری در بهبود یا بد شدن رابطه ایران با انگلستان ندارد؛ اگر هم تاثیر داشته باشد در جهت عکس است. چون در دنیا انگلستان نزدیک‌ترین کشور در پیروی از سیاست‌های آمریکاست. پس همان روابطی که آمریکا در صحنه بین‌المللی از آن حمایت می‌کند، برای انگلستان هم مهم است. اما رابطه دیپلماتیک با انگلستان بسیار مهم است؛ هم هزینه جانبی و غیرمستقیم را کم می‌کند و هم هزینه‌های مستقیم قطع ارتباط را. هم دیوار سفارت‌نوردی هزینه دارد و هم با قطع رابطه هزینه به شهروندان ایرانی که به این کشور سفر می‌کنند، تحمیل می‌شود. ما برای سفر به انگلستان به کشورهای همسایه می‌رفتیم و مبالغ بسیار زیادی تحمیل هزینه را تحمل می‌کردیم.» مجلسی معتقد است که هم ارتقای روابط ایران و انگلستان بر حل مسایل منطقه‌ای تاثیرگذار است و هم مسایل حقوق بشری بر تنظیم این روابط کمک می‌کند: «ما در تنظیم روابط خود باید طوری رفتار کنیم که انتقادها کم شود یا کاری نکنیم که مورد انتقاد قرار گیرد. با کم شدن نوک انتقادها، قدرت ایران هم در منطقه زیادتر خواهد شد.»

سفیر ایران به‌خاطر تجربه برجام انتخاب شد
       محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم معتقد است: «دولت با نگاهی به برجام حمید بعیدی‌نژاد را سفیر ایران در لندن قرار داد.» وی دراین‌باره گفت: «از آنجایی که دولت در به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای و اجرای برجام اهتمام بسیاری داشت، این مسئله در انتخاب سفیر بریتانیا نیز تاثیر گذاشته است و یکی از افراد تاثیرگذار در این مذاکرات برای سفارت ایران در لندن انتخاب شد و بر همین اساس، تصور می‌کنم این انتخاب بیش از آنکه برای انجام و پیگیری مسائل دیگر باشد بیشتر برای حل‌وفصل برجام باشد.» این نماینده مجلس تاکید کرد: «از آنجایی که گذشته روابط تهران- لندن، مناسب نبود، برای اینکه بگوییم این زمان وقت مناسبی برای ارتباط روابط در سطح سفیر است یا خیر لازم می‌دانم که تاثیر لندن در برجام و اجرای درست این توافق بررسی شود.» جمالی نوبندگانی درباره سفیر بریتانیا در ایران نیز گفت: «نیکولاس هاپتون از افرادی است که زمان زیادی را در منطقه خاورمیانه گذرانده و بازه زمانی کوتاهی به‌عنوان کاردار انگلیس در ایران مامور بود؛ به این جهت برای سفیر انتخاب شد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: