کد خبر: ۱۲۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران ژاپنی دریافته‌اند که اندازه‌گیری میزان دی-آمینو اسید در افراد، می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه را که در خطر بالای پیشرفت به بیماری مرحله آخر کلیه قرار دارند، شناسایی کنند.
به گزارش شفا آنلاین،  بیماری مزمن کلیوی یک معضل اساسی سلامت است و امکان دارد به مرحله آخر نارسایی کلیه بینجامد. به علاوه، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ‌ومیر با پیشرفت بیماری مزمن کلیه افزایش می‌یابد. در حال حاضر هیچ روش موثری برای تشخیص پیشرفت این بیماری وجود ندارد. از سوی دیگر، دی-آمینو اسیدها به طور فزاینده‌ای در حال شناسانده شدن به عنوان نشانگرهای زیستی در بیماری‌های متعدد هستند. گرچه آنها معمولا تنها به مقدار بسیار کم در بدن ظاهر می‌شوند، پیشرفت‌های اخیر فناوری ما را قادر ساخته است تا دی-آمینو اسیدها را با دقت بسیار بیشتری اندازه‌گیری کنیم.

       این گروه تحقیقاتی از بخش کلیه‌شناسی دانشگاه اوزاکا، میزان دی-آمینو اسید را در خون بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی اندازه گرفتند و وضعیت آنان را پیگیری کردند. دی-آمینو اسیدها در خون ۱۶ نفر از این ۲۱ بیمار شناسایی شدند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که دی-سرین و دی-آسپارژین با پیشرفت این بیماری ارتباط دارند. علاوه بر این خطر پیشرفت به بیماری مرحله آخر کلیه، 2 تا 4 برابر در بیمارانی که دارای سطوح بالاتر این دو نوع از دی-آمینو اسیدها هستند، بیشتر بود. نتایج این مطالعه، شیوه جدیدی برای پزشکان جهت تشخیص چنین بیمارانی را فراهم می‌کند. همچنین این روش برای بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت شیرین و فشار خون قابل استفاده است؛ زیرا پیش‌بینی این بیماری‌ها به شدت تحت تاثیر پیشرفت بیماری مزمن کلیه قرار دارد.
منبع: Asianscientist
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: