کد خبر: ۱۲۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>اجتماعی> اخیرا شاهد رونمایی از چندین دارو از شرکت داروسازی دکتر عبیدی بودیم. داروی زالربان یا ریوارکسابان داروی اصلی به عنوان ضد انعقادی که در انحصار شرکت دارویی بایر است و شرکت داروسازی عبیدی جزو شرکت‌هایی است که دست به تولید زده و این دارو را وارد بازار کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپیبدهمچنین داروی «دیابزید پیوسته رهش» یا «دیابزید ام آر» به شکل قرص روکش‌دار در دو دوز 30 و 60 میلی‌گرم که این دارو خوراکی کاهنده قند خون، در کنار ورزش و رژیم غذایی برای کنترل دیابت نوع دو استفاده می‌شود. همین موضوع بهانه‌ای شد تا پای گفت‌وگوی سیدامیر رضویان، مدیرعامل شرکت داروسازی عبیدی بنشینیم.

در خصوص داروی زالربان یا ریوارکساوان حق پتنت داروی نامبرده تمام شده بود که شما دارو را تولید کردید؟
       از آنجایی‌که مقرراتی مبنی بر ممنوع بودن تولید این داروها در ایران وجود ندارد داروهای بسیاری تولید شده که داروی زالربان (ریواروکسابان) نیز یکی از این اقلام است. این کار ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد و می‌تواند از ارزبری جلوگیری کند.

نظر شما در خصوص الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی چیست؟
       الحاق به سازمان تجارت جهانی تاثیر بسیار زیادی بر صنعت داروسازی کشور دارد. البته باید اذعان کرد شرکت‌های داروسازی آمادگی لازم برای این کار را ندارند، زیرا زیرساخت‌های لازم هنوز وجود ندارد. به نظر من ابتدا باید نقاط قوت و ضعف خود را به طور کامل شناسایی کنیم. در این خصوص سازمان غذا دارو و سندیکای صنعت دارو و سایر سازمان‌های مرتبط باید مطالعه وسیعی را انجام دهند و فرصت‌ها و تهدیدهای این موضوع بررسی و سیاست‌ها و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت طراحی کرده تا بتوان بر اساس آن تصمیم درستی اتخاذ نمود.

 فکر می‌کنید دسترسی به این زیرساخت‌ها چقدر طول می‌کشد و چقدر شرکت‌ها برای اصلاح زیرساخت‌ها همکاری و موافقت می‌کنند؟
       با شرایط کنونی فکر می‌کنم خیلی نباید به این سمت رفت. باید صبر کرد و تا چند سال آینده سرمایه‌گذاری کرد و صنعت را نوسازی کنیم زیرا صنعت ما یک صنعت قدیمی است. خیلی از شرکت‌های ما 40 تا 50 سال عمر دارند و دستگاه‌ها قدیمی شدند. باید نوسازی و به روز شوند و بعدا وارد این مرحله شویم.


خود شما به عنوان تولیدکننده چه کاری برای پیشرفت در زمینه GMP داروها کرده‌اید؟
       داروسازی دکترعبیدی از 6 سال پیش با توجه به زیرساخت و فرهنگ کیفیتِ حاکم در شرکت توانسته است با سرمایه‌گذاری در نوسازی خطوط و خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید و همچنین توسعه و جذب نیروهای متخصص به خصوص در حوزه کیفیت دارو و داشتن یک مشاور کیفی از شرکت‌های خارجی که از یک سال قبل فعالیت خود را در شرکت داروسازی دکتر عبیدی شروع کرده است، شرایط کیفی خود را ارتقاء دهد. از طرف دیگر حضور شرکت‌های خارجی و تولید داروهای تحت لیسانس توانسته کمک بسیاری در این زمینه داشته باشد.


میانگین سطح سواد کارکنان شرکت چقدر است؟
       در سال‌های اخیر با جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در واحدهای مختلف به خصوص کیفیت با مدارک لیسانس و بالاتر در رشته‌های داروسازی و شیمی و مهندسی صنایع توانسته‌ایم به سطح قابل قبولی برسیم.


برای صادرات چه کارهایی کرده‌اید؟
       برای صادرات باید شرایط مناسب به خصوص در زمینه ارتقاء کیفیت ایجاد کرد. به دلیل اینکه کشورهای دیگر می‌آیند و استانداردهایی دارند که ما باید بتوانیم بر اساس آن استانداردها تولید کنیم. از طرف دیگر باید به سمت برندسازی و فروش و بازاریابی در کشورهایی که به فکر صادرات در آن هستیم، حرکت کنیم.کاری که شرکت‌های خارجی در ایران انجام می‌دهند. صادرات به صورت دستوری و صدور بخشنامه حاصل نخواهد شد.


در نمایشگاه ایران فارما حضور خواهید یافت؟
       بله ما به یاری خداوند در نمایشگاه حضور فعالی خواهیم داشت.


فکر می‌کنید برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چقدر در شناخته شدن شرکت‌ها تاثیر دارد؟
       دوره گذشته نمایشگاه ایران فارما همزمان شده بود با نمایشگاه‌های غذایی و کل صنعت داروسازی در یک یا چند سالن مستقر شده بود و سایر سالن‌ها به نمایشگاه دیگر اختصاص یافته بود که این موضوع نمایشگاه ایران فارما را تحت الشعاع قرار داد. البته برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها خیلی کمک می‌کند که شناخت درستی از صنعت داروسازی به‌دست آوریم. هرچند که این صنعت در مقابل سایر صنایع فعال خیلی بزرگ نیست اما صنعت استراتژیکی هستیم و یقینا برگزاری این نمایشگاه‌ها خیلی کمک می‌کند که صنعت را به جامعه سلامت و پزشکی و عموم جامعه بشناساند.


چقدر در حوزه داروهای با فناوری بالا موفق عمل کرده‌اید؟
       اخیرا این کار را شروع کرده‌ایم. سال گذشته، ما خط تولید داروی بیماران ام.اس با برند «دیفوزل» را با همکاری و مشارکت یک شرکت هلندی افتتاح کردیم. این دارو اولین داروی خوراکی بیماران ام.اس است که چند ماه اخیر وارد بازار است. البته این بخش کوچکی از این موضوع است و به یاری خداوند متعال سال آینده بخش دوم از این خط تولید با عرضه اقلام دارویی دیگر شروع به کار خواهد کرد.


آیا می‌توان گفت ایران از نظر نوآوری و داروهای فناوری بالا همپای شرکت‌های داروسازی در جهان پیش می‌رود؟
       تلاش‌های فراوانی در سال‌های اخیر صورت گرفته و داروهای بسیاری در این زمینه تولید شده است اما هنوز راه طولانی برای رسیدن به شرایط مطلوب وجود دارد.


در خصوص قیمت‌گذاری دارو چه نظری دارید؟
       به عقیده بنده فرآیند قیمت‌گذاری نیاز به اصلاح دارد. دارو در کشور ما یکی ارزان‌ترین کالایی است که شما می‌توانید بخرید. دارویی که با این کیفیت و این شرایط خاص تولید می‌شود باید قیمتی متناسب با آن داشته باشد. از طرف دیگر داشتن قیمت مناسب می‌تواند در سرمایه‌گذاری‌های جدید و به روزرسانی سیستم تولید و ارتقا کیفیت کمک شایانی داشته باشد.

 مشکل کار کجاست؟
       اخیرا دستور‌العملی برای قیمت‌گذاری داروهای جدید صادر شده است اما تا چه اندازه رعایت می‌شود، باید منتظر بود و همینطور فکری در مورد اقلام قدیمی نمود.


طرح تحول سلامت چقدر در حوزه دارو تغییرات به‌وجود آورد و تاثیرگذار بود؟
       به نظر می‌رسد اجرای این طرح تاثیر خوبی در جامعه از جهت کاهش پرداختی بیماران داشته است اما بازگشت منابع به شرکت‌ها را با اختلال مواجه نموده است. در حال حاضر شرکت‌های تولیدی طلب بالایی از توزیع‌کنندگان دارو و به تبع آن از بیمارستان‌ها دارند که نقدینگی شرکت‌ها را با مشکل جدی مواجه نموده است.


در چرخه تولید تا پخش چه مشکلاتی وجود دارد؟
       عرض کردم بیشتر مشکل ما بحث بازگشت سرمایه است. مشکل توزیع نداریم زیرا شرکت‌های خوبی در حوزه توزیع در کشور وجود دارد. اما مشکل بازگشت سرمایه است که چرخه معیوبی دارد. دارو وارد بیمارستان و مصرف می‌شود اما پولش به چرخه تولید باز نمی‌گردد.


در خصوص واردات نظرتان چیست؟ معتقدید باید جلوی واردات گرفته شود یا برای رقابت بیشتر واردات هم در کنار تولیدات وجود داشته باشد؟
       این موضوع در حقیقت شمشیر دو لبه است. من موافق این موضوع نیستم که به صورت صرف جلوی واردات گرفته شود، ولی باید مدیریت شده باشد. من فکر می‌کنم عملکرد وزارت بهداشت در زمینه واردات موفق بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: