کد خبر: ۱۲۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
شفا آنلاین>سلامت>راشیتیسم درواقع همان نرمی استخوان است. این نرمی استخوان به علت کمبود ویتامین Dایجاد می‌شود.
  تامین ویتامین Dدر بدن نیز می‌تواند به‌صورت تغذیه‌ای یا ویتامین Dاز هفته اول تا دو سالگی به نوزاد داده شود. همچنین غذاهایی که کلسیم خوبی دارند مانند لبنیات باید به کودکان داده شود. ممکن است کودکی این مواد غذایی را کم‌مصرف کند و دچار نرمی استخوان شود. منبع دیگر تامین ویتامین Dنور خورشید است و کودک باید در معرض آفتاب قرار بگیرد.

        البته اگر هرکسی حدود 10 دقیقه تا نیم ساعت در معرض آفتاب قرار بگیرد، مقدار ویتامین D موردنیاز بدن ویتامین می‌شود. اگر کف دست‌وپا و صورت در معرض یک تا دو ساعت در معرض نور آفتاب قرار بگیرد یا تمام بدن ده تا نیم ساعت در معرض آفتاب قرار بگیرد کافی است. البته به‌شرط اینکه هوا ابری نباشد، نور خورشید هم از پشت شیشه نباشد. گاهی اوقات مادران مایل نیستند کودکشان در معرض آفتاب قرار بگیرد و فقط از پشت شیشه آفتاب به آنها می‌تابد که این خود منجر به کمبود ویتامین Dمی‌شود. یکی دیگر از دلایل نرمی استخوان این است که ویتامین D در بدن فعال نمی‌شود. این مسئله در کودکانی که بیماری‌های کبدی یا کلیوی رخ می‌دهد که مربوط به بیماری‌های خاص است و موارد کمی از کوکان چنین مشکلاتی دارند. اغلب موارد کمبود ویتامین Dبه علت تغذیه و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید.

       آنچه که در مورد تامین ویتامین Dاز طریق آفتاب اهمیت دارد این است که نور باید مستقیماً به بدن تابیده شود. اگر هوا ابری باشد یا آن‌قدر آلوده باشد که نور به‌صورت مستقیم به بدن تابیده نشود، مقدار ویتامین دریافتی را کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر کودکانی که بیماری‌های آلرژیک دارند با کمبود ویتامین Dمواجه می‌شوند. از سویی متاسفانه در حال حاضر بیماری‌های آلرژیک در میان کودکان طی 20 سال اخیر به‌شدت افزایش پیداکرده است.

       برای جلوگیری از نرمی استخوان ویتامین D لازم است کلسیم را از طریق مواد غذایی جذب بدن کند. اگر ویتامین D کم باشد اگر به کودکان کلسیم هم داده شود، جذب کلسیم کم خواهد بود. بنابراین هم ویتامین Dو هم کلسیم باید در بدن به مقدار کافی وجود داشته باشد. یکی از منابع کلسیم نیز لبنیات است. توصیه ما این است که به کودکان در هر شرایطی شیر داده شود.

علی اکبر حلیمی اصل
متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس بخش اطفال شهدای تجریش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: