کد خبر: ۱۲۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 03
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به برنامه ریزی دو ساله برای ذخیره خون گفت: در سراسر کشور 7 برابر مصرف روزانه ذخیره خون داریم.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی اکبر پورفتح اله روز شنبه در حاشیه اجلاس مدیران سازمان انتقال خون در تبریز با خودداری از ارایه آمار دقیق مصرف خون در کشور اظهار کرد: در هیچ کدام از مراکز سازمان کمبود خون نداریم و با برنامه ریزی های انجام شده باید در مواقع بحرانی و وقوع حوادث غیر مترقبه نیز بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.
وی با تاکید بر اینکه خون کامل هیچ تعرفه ای ندارد و 100 درصد رایگان است، اظهار کرد: این درحالی است که بخشی از هزینه های فرایندهای 14 خدمت مختلف انتقال خون که تعرفه گذاری شده اند، دریافت می شود.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: با توجه به اینکه این خدمات تحت پوشش بیمه هستند، در بخش بیمه های روستایی پنج درصد و در بخش بیمه های شهری هفت درصد توسط مردم پرداخت می شود.
پورفتح اله از 500 هزار اهدا کننده مستمر خون در کشور خبر داد که سالی 2 بار خون اهدا می کنند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از خون توسط اهدا کنندگان تامین می شود، باید ضمن حفظ کرامت اهدا کنندگان، نگاه ویژه ای به اهدا داشته باشیم و در مراکز جامع فضای استانداردی ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه مصرف پلاکت در یک سال گذشته از 400 هزار واحد به یک میلیون واحد رسیده است، گفت: به دنبال این هستیم که مراکز اهدای مستقیم پلاکت و پلاسما در مراکز جامع اهدای خون شکل گیرد و در کنار این موضوع، اهدای سلول های بنیادین را نیز داشته باشیم.
پورفتح اله با بیان اینکه اگر میزان اهدا پلاسما به 600 هزار واحد برسد، بخش عمده ای از نیاز بیماران تامین می شود، افزود: پذیره نویسی سلول های بنیادین آغاز شده که اگر ظرفیت بانک پذیره نویسی را به 100 هزار واحد برسانیم، 50 درصد نیاز بیماران تامین می شود.
وی در ادامه با یادآوری اینکه اگر با بانک های خون جهان در ارتباط بوده و تبادل خون داشته باشیم 100 درصد نیاز بیماران را برطرف می کنیم خاطر نشان کرد: امروز برای تهیه یک مورد خون مغز استخوان از خارج کشور 100 هزار دلار هزینه می شود که برای کاهش این هزینه ها به سمت خودکفایی حرکت می کنیم.
پورفتح اله با اشاره به دستاوردهای سلامت خون گفت: در زمینه اچ.آی.وی با وجود آنکه شیوع آن در جامعه افزایش یافته اما در اهدا کنندگان ما کاهش پیدا کرده و این دستاورد مهمی است.
وی افزایش آمار اهداکنندگان مستمر و گسترش فرهنگ خود مراقبتی با کمک سازمان های مردم نهاد (سمن ها) را از دیگر برنامه های سازمان دانست و افزود: سازمان از مرحله تهییج اهداکنندگان گذشته و با آگاه سازی سعی در ارتقای کیفیت خون اهدایی و ترویج سبک زندگی خود مراقبتی دارد.
سی و یکمین اجلاس مدیران سازمان انتقال خون کشور در تبریز برگزار شد.
برچسب ها: خون ، سازمان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: