کد خبر: ۱۲۱۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>سلامت> محققان با انتشار نتایج مقاله‌ای در JAMA Pediatrics، نشان دادند که تاخیر در آغاز درمان آنتی‌بیوتیکی در کودکان مبتلا به عفونت‌های راه ادراری تب‌دار می‌تواند منجر به اسکار کلیوی شود.
به گزارش شفا آنلاین،  محققان در این مطالعه داده‌های 482 کودک 2 تا 72 ماهه را از دو مطالعه طولی پیشین به دست آوردند که کودکان را از زمان اولین یا دومین عفونت ادراری پیگیری کرده بودند. در مجموع، 78 درصد از کودکان بررسی شده با تشخیص vesicouretera- reflux روبرو شدند که نشان از افزایش خطر عفونت ادراری است. در زمان ورود به مطالعه، پزشکان از والدین در مورد طول مدت دوره تب بیماران (به ساعت)، پیش ازآغاز درمان آنتی‌بیوتیکی سوال کردند. در همان ابتدا نیز یک اسکن Tc 99m DMSA انجام و سپس، مجددا در ماه 24 پیگیری یا 3 تا 4 ماه پس از خروج از مطالعه، انجام شد.

       محققان در این مطالعه دریافتند که در مجموع، 2/7 درصد از کودکان در اسکن‌های DMSA بعدی، شواهدی از اسکارهای جدید رنال داشتند و متذکر می‌شوند که ارتباطی میان اسکارهای کلیوی و زمان آغاز درمان آنتی‌بیوتیکی وجود دارد. میانه دوره تب در کودکان با اسکارهای کلیوی، 72 ساعت و در میان کودکانی که اسکار کلیه پیدا نکرده بودند، 48 ساعت بوده است. این اختلاف از نظر آماری، معنی‌دار بوده است. این ارتباط، حتی پس از تعدیل عواملی مانند سن، نژاد، سابقه عفونت راه ادراری و ارگانیسم عفونت‌زا، به قوت خود باقی ماند. در واقع، تخمین زده می‌شود که تاخیر 48 ساعته یا بیشتر در آغاز درمان آنتی‌بیوتیکی، شانس اسکارهای جدید کلیوی را تا حدود 47 درصد افزایش می‌دهد.
منبع: Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: