کد خبر: ۱۲۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>سلامت> شرکت IBM اعلام کرد فناوری آزمایشگاه روی تراشه این شرکت می‌تواند برای تشخیص نوعی سرطان ریه استفاده شود. این نوع سرطان در اثر استنشاق آزبست ایجاد شده که در حال حاضر روشی مطمئن برای شناسایی آن وجود ندارد.
به گزارش شفا آنلاین، از سال 2012 که محققان دانشگاه هاروارد اعلام کردند به دنبال ساخت بافت روی تراشه هستند، فناوری ساخت آزمایشگاه روی تراشه به عنوان موضوع خبری داغ مطرح شد. از آن زمان سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز مختلفی در جهان اقدام به ارائه فناوری بافت یا آزمایشگاه روی تراشه کردند تا با استفاده از آن اندام‌های بدن انسان را شبیه‌سازی کرده و همچنین برای تشخیص بیماری از آن استفاده کنند. اخیرا شرکت IBM اعلام کرده که تراشه‌ای برای شناسایی نوعی سرطان ریه ساخته است، سرطانی که در اثر استنشاق آزبست ایجاد می‌شود.

 در حالی که هیچ فناوری قابل قبولی برای تشخیص زودهنگام سرطان مرتبط با آزبست وجود ندارد، این فناوری می‌تواند راهگشا باشد. اخیرا دو خبر توسط Phys.org به چاپ رسیده که در آن محققان شرکت IBM به دنبال ساخت فناوری آزمایشگاه روی تراشه هستند. در یکی از این اخبار، محققان IBM آزمایشگاه روی تراشه‌ای ساختند که می‌تواند زیست‌ذرات را تا ابعاد نانومتری جداسازی کند. با این فناوری امکان جداسازی DNA و اگزوزم وجود دارد.

 اگزوزم‌ها زیست‌موادی هستند که به عنوان هسته اصلی تشخیص سرطان استفاده می‌شوند. معمولا پزشکان از اگزوزم برای بیوبسی غیرتهاجمی استفاده می‌کنند تا نوع سلول سرطانی را تشخیص دهند. گوستاو استولویتژی از مدیران بخش نانوزیست‌فناوری شرکت IBM می‌گوید: «توانایی فیلتر کردن زیست‌مواد با استفاده از یک تراشه می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای را به سوی درک بهتر بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزا باز کند.» با بررسی اگزوزم‌ها و ارزیابی پروتئین‌های سطحی می‌توان اطلاعات بنیادی درباره بیماری به‌دست آورد. از این آزمایشگاه روی تراشه می‌توان برای تشخیص بیماری‌ سرطان ریه که در اثر وارد شدن آزبست به بدن بوجود آمده باشد، استفاده کرد.

 این سرطان به صورت خطوطی روی ریه ایجاد می‌شود که در حال حاضر هیچ روشی برای شناسایی آن وجود ندارد. کارلوس کوردون کاردو از مدیران دپارتمان پاتولوژی می‌گوید: «زمانی که ما نسبت به یک بیماری شناخت و تسلط داریم امکان درمان آن وجود خواهد داشت اما اگر دانش ما درباره آن کم باشد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد.» شرکت IBM در حال همکاری با مدرسه پزشکی ایکان است تا از این فناوری برای تشخیص سرطان پروستات استفاده کند.
منبع: NBIC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: