کد خبر: ۱۲۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 03
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>برنده جایزه کاظمی آشتیانی ۲۰۱۶ با مطالعات خود همواره در صدد است تا روش های درمانی موثر تر بر اساس ژنتیک را برای بیماری های خاص ارائه کند.
به گزارش شفا آنلاین،هانس کلورز، برنده هلندی جایزه «دکتر کاظمی آشتیانی ۲۰۱۶» در هفدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان، به مهر گفت: شبه اندام ها ابزارهای قدرتمند برای تحقیقات پایه به منظور تشخیص، پیش بینی روند و درمان بیماری هستند.

وی با بیان اینکه روش های متعددی برای ساخت و کشت شبه اندام ها وجود دارند، ادامه داد: این شبه اندام ها می تواند ما را در دستیابی به اهداف پایه ای و بالینی یاری کند.

کلورز با بیان اینکه استفاده از بیوبسی یا نمونه برداری از بافت ها برای ساخت شبه اندام ها منجر به شکل گیری شبه اندامی در شرایط ازمایشگاهی می شود، گفت: این نمونه بازتابی از بافت سالم یا بیمار اولیه است که امکان مطالعات پاتوفیزیولوژی را فراهم می کند.

وی افزود: از شبه اندام ها می توان در روش های سنجش عملکرد نیز استفاده کرد؛  همچنین از این شبه اندام ها می توان در غربالگری های دارویی و بررسی تاثیر و سمیت دارو در بررسی های پیش بالینی و پزشکی مبتنی بر فرد بهره برد.

به گفته کلورز، از سوی دیگر می توان با مهندسی ژنتیک شبه اندام مشتق شده از یک فرد و ترمیم ژن یا ژن های مورد نظر، سلول درمانی انجام داد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در آینده این تکنیک جایگزینی برای مطالعات بالینی تعیین دقیق حساسیت و مقاومت داروهای شیمی درمانی باشد.

برنده جایزه کاظمی پرایز ۲۰۱۶ گفت: تحقیقات ما در این زمینه می تواند به عنوان پیشگام در کشت شبه اندام ها باشد که با ایجاد بانک های زیستی از بیماران ایرانی امکان مطالعات دقیق تر برای اتخاذ روش های درمانی موثر تر بر اساس ژنتیک را فراهم سازد.

وی که برای اولین بار است جایزه دکتر کاظمی را کسب می کند، در ادامه عنوان کرد: در این تحقیقات موفق شدیم تا نوعی خاص از سلول بنیادی را در انسان و موش بیابیم تا بتوانیم بر اساس بیماری داروی متناسب آن تجویز کنیم.

به گفته این پژوهشگر، به دلیل اینکه برای برخی بیماری ها داروهایی تجویز می شود که مختص همان بیماری نیست، تحقیقات در زمینه تناسب بیماری و داروی مرتبط با آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه تا به حال این روش توسط سایر محققان مورد مطالعه قرار نگرفته است، گفت: این روش می تواند راهکار مناسبی برای تجویز داروی خاص برای بیماری خاص باشد.

کلورز در خصوص پژوهشگاه رویان نیز اظهار کرد: پیدا کردن موسسه ای همچون رویان سخت نیست زیرا موسسه شناخته شده ای است که همه جای دنیا با آن آشنایی دارند.

 هانس کلورز اولین پژوهشگری است که سلول بنیادی روده ای را شناسایی کرده و جزو محققان برجسته جهان در استفاده از سلول های بنیادی در پزشکی بازساختی به شمار می رود. وی در زمینه ژنتیک و پزشکی پژوهش می کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: