کد خبر: ۱۲۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 01
شفا آنلاین>سلامت>مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اقدامات پیشگیرانه‌ای در استان کرمان به صورت آزمایشی در زمینه بیماری های غیر واگیر و سرطان اجرایی شد.
به گزارش شفاآنلاین،مهدی شفیعی مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اجرای طرح آزمایشی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در شهرستان بافت استان کرمان، گفت: این طرح از اسفند سال گذشته، به صورت غربالگری از افراد بالای 30 سال آغاز شد.

وی 70 درصد مرگ های زودرس را در میان افراد بین 30 تا 70 سال ناشی از بیماری‌های غیرواگیر قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی دانست و اظهار داشت: با توجه به هدف‌گذاری سازمان بهداشت جهانی برای کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال  2025 میلادی، کشور ما نیز طبق تعهد به سازمان جهانی بهداشت برنامه هایی را در راستای کنترل بیماری های غیر واگیر اجرا کرده است.

مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: عوامل متعددی در ایجاد بیماری های غیر واگیر اثر دارند که 4 عامل خطر رفتاری نظیر کم‌تحرکی، اضافه وزن، استفاده از دخانیات و الکل مهمترین علل توسعه و شیوع این بیماری ها به شمار می‌آیند.
 
وی با تاکید بر نقش بهورزها، مراقبان سلامت و پزشکان شبکه های بهداشتی و درمانی در اجرای این طرح، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت شبکه های بهداشتی درمانی کشور، این طرح در چهار شهر به صورت آزمایشی اجرا شد. بر اساس این طرح، فراخوان بررسی جمعیت بالای 30 سال در این مناطق بر اساس پروتکل مبتنی بر عوامل خطر مورد ارزیابی قرار گرفت.

شفیعی در خصوص آموزش های پس از غربالگری عنوان کرد: در این غربالگری با بررسی عوامل خطر، علاوه بر شناسایی بیماران، افراد در معرض بیماری نیز مد نظر قرار دارند و با آموزش های مناسب در چرخه مراقبتی و یا درمانی قرار می گیرند.
 
وی شیوع سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و دهانه رحم را نسبت به سایر سرطان ها بالاتر دانست و اضافه کرد: در این طرح پس از ابلاغ فراخوان ها، با بررسی ریسک خطرات سرطان، تشخیص زودهنگام بیماری‌ها صورت می‌گیرد تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، متخصصان وارد عمل شده و بیمار در جریان درمان قرار گیرد.

شفیعی از غربالگری حدود 30 درصدی بانوان و 10 درصدی آقایان در این طرح خبر داد و یادآور شد: در میان افرادی که تاکنون غربالگری شده اند، 10 درصد ابتلا به دیابت، 12 درصد بیماری فشار خون، 2 مورد سرطان روده بزرگ شناسایی شد.
برچسب ها: دانشگاه ، پزشکی ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: