کد خبر: ۱۲۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 29
شفا آنلاین>سلامت>محققان آزمایشی ابداع کرده اند که در آن یک مولکول مرتبط با بیماری پارکینسون در نمونه آب نخاع بیمار تشخیص داده می شود؛ این یافته می تواند راه را برای تشخیص زودهنگام این بیماری و تقویت چشم انداز درمان آن هموار کند.

به گزارش شفا آنلاین، محققان دانشگاه ادینبورگ لازم است این آزمایش در یک گروه نمونه بزرگتر تایید شود اما در عین حال معتقدند که می تواند روزی به تقویت تشخیص بیماری پارکینسون کمک کند.
در این آزمایش، یک مولکول پروتیینی مهم به نام alpha-synuclein شناسایی می شود که نسخه های مضر آن توده های چسبناکی موسوم به Lewy bodies را در داخل سلول های مغزی افراد مبتلا به پارکینسون و برخی انواع زوال عقل تشکیل می دهد.
به واقع، پیش از این نیز تلاش هایی برای ابداع آزمایشی که مولکول alpha-synuclein را شناسایی کند، صورت گرفته بود که نتایج متناقضی داشت زیرا این پروتیین در مغز افراد سالم نیز یافت می شود و تنها زمانی که به صورت توده بهم می چسبند، مشکلات ایجاد می کند.
محققان دانشگاه ادینبورگ با استفاده از یک فناوری بسیار حساس قابلیت چسبندگی این پروتیین ها را اندازه گرفتند.
این رویکرد می تواند با تشخیص و شناسایی اختلاف های ظریف میان ویژگی های پروتیین های مغز، انواع مضر و یا سالم این پروتیین ها را نشان دهد.
در آزمایش های اولیه این روش، از 20 نمونه گرفته شده از آب نخاع بیماران مبتلا به پارکینسون، 19 نمونه به دقت تشخیص داده شد.
همچنین این آزمایش در 15 نمونه افراد سالم که در گروه کنترل قرار داشتند، هیچ نتیجه نادرستی به دنبال نداشت.
در عین حال، این روش بیماران مبتلا به یک نوع زوال عقل ناشی از توده های Lewy bodies را تشخیص داد، اما قادر به نشان دادن سایر انواع زوال عقل مانند بیماری آلزایمر نبود.
پارکینسون یک بیماری عصبی پیش رونده است که حرکت بدن، تعادل و سخن گفتن بیمار را مورد هدف قرار می دهد.
این بیماری در اثر تحلیل سلول های مغزی در سنین بالای 60 سال رخ می دهد و تقریبا 66% بیماران طی 5 سال اول بیماری و 80% پس از 10 سال دچار ناتوانی می گردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: