کد خبر: ۱۲۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 29
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>بازی را اول دونالد ترامپ شروع کرد. 2 هفته قبل ترامپ ادعا کرد هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا، از نظر ذهنی و بدنی توانایی احراز این پست را ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،  این ادعا نقطه پایانی بر ماه‌ها تبلیغات درباره سلامت هیلاری در رسانه‌های محافظه‌کار و از سوی هواداران ترامپ بود. فاکس ‌نیوز حتی تا جایی پیش رفت که بگوید کلینتون گرفتار حمله‌های صرع است.

       هنوز دستیار ترامپ ماجرای دروغین درباره سلامت کاندیدای رقیب را رها نکرده است و همچنان می‌گوید کسی که غش می‌کند صلاحیت اداره کشور را ندارد.

       در جولای 2015، کمپین کلینتون نامه پزشک وی را که از سال 2001 کلینتون را زیر نظر داشته است، انتشار داد. نامه یک سابقه معمولی پزشکی بود، با این جمله درباره هیلاری: «یک بانوی 67 ساله سالم». در این نامه موضوعات پزشکی و نتیجه آزمایش‌ها فهرست شده است. نتیجه آزمایش‌ها منفی بوده، به این معنا که بیمار مشکل خاصی ندارد و از دیدگاه پزشکی سندی بی‌نیاز از رسیدگی است.

در دسامبر همان سال، کمپین ترامپ نامه‌ای شبیه به آن را از سوی دکتر هرولد برنشتاین منتشر کرد:
       «من از سال 1980 پزشک شخصی آقای ترامپ بوده‌ام. با خوشوقتی اعلام می‌کنم ایشان طی 30 سال گذشته هیچ بیماری جدی نداشته است. آقای ترامپ اخیرا سلسله آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند که نتیجه همه آن‌ها مثبت است. فشارخون 650/110 و نتایج آزمایشگاه هم بسیار عالی گزارش شده است. طی یک سال گذشته ایشان بیش از 7 کیلوگرم کم کرده‌اند و...به‌صراحت اعلام می‌کنم در صورت انتخاب آقای ترامپ سالم‌ترین فردی است که تابه‌حال رئیس‌جمهور آمریکا شده است.»

       به نظر باید نامه‌ای پزشکی باشد، اما درواقع مضحک‌ترین سندی است که تا حالا در کمپینی سیاسی منتشر شده است. اول اینکه حروف سر کاغذ مشابه حروف متن نامه است که به نظر می‌رسد با نرم‌افزار ورد میکروسافت تایپ شده است. امضای پزشک پایین‌تر از خط مخصوص امضا دیده می‌شود و می‌توان گفت نامه پیش از تایپ شدن امضا شده بوده است. در سر کاغذ آدرس جی‌میل پزشک ذکر شده است که به گفته پزشکان کاری است کاملا غیرمعمول، زیرا پزشکان نمی‌خواهند بیماران از طریق ایمیل مستقیم آن‌ها بتوانند قرار ملاقات را تغییر دهند.

       در این نامه یک آدرس وب‌سایت هم وجود دارد که اگر آن‌ها را دنبال کنید به صفحه‌ای خالی می‌رسید که می‌گوید می‌توانید نسخه به‌روز را آپلود کنید. اگر نپذیرید نسخه به‌هرحال آپلود می‌شود و بسته به سیستم ایمنی روی دستگاه شما، برنامه وب‌سایت فرضی دکتر را رایانه شما به‌صورت ویروس شناسایی می‌کند.

       بعد به پزشکی می‌رسیم که ادعای امضای نامه را دارد. نامش هرولد برنشتاین و یک متخصص گوارش است که در اصول باید بیماری‌های گوارشی را درمان کند و برای درج سابقه کامل بیمار و وضعیت بدنی وی آموزش ندیده است. دکتر برنشتاین که نامه را امضا کرده به سوالات نیوزویک درباره درمان ترامپ از سال 1980 پاسخ نداده است، هرچند که در نامه ذکر شده که هیچ مشکل گوارشی وجود نداشته که به خاطر آن کاندیدای جمهوری‌خواهان بخواهد به یک متخصص گوارش رجوع کند. پس چرا باید برای 35 سال زیر نظر یک متخصص گوارش بوده باشد؟

       برخلاف نامه سلامت کلینتون، نامه ترامپ فاقد یک سابقه پزشکی همه‌جانبه و کامل است. گذشته از آن، نامه از نظر ساختاربندی و حروف‌چینی مشکل دارد و مثلا با این عنوان آغاز شده است: «خطاب به علاقه‌مندان». جالب‌تر آنکه در نامه گفته شده که تمام آزمایش‌های آقای ترامپ مثبت است و این در واژه‌شناسی پزشکی یعنی به تمام بیماری‌ها مبتلاست. آیا یک پزشک ممکن است با معنی کلمه «مثبت» در حرفه خود بیگانه باشد؟ یا آن‌طور که بسیاری شک دارند، نامه توسط یک غیرپزشک عضو کمپین ترامپ نوشته شده است؟

       هرکسی این نامه را بخواند می‌تواند نام نویسنده را حدس بزند. در نامه آمده که نتایج آزمایش‌ها «بسیار عالی» است که البته اصلا اصطلاحی پزشکی نیست و نیز «قوای بدنی و بنیه وی بسیار عالی است» که این هم اصطلاحی پزشکی نیست. از همه مضحک‌تر جمله آخر نامه است که «به‌صراحت اعلام می‌کنم در صورت انتخاب آقای ترامپ سالم‌ترین فردی است که تابه‌حال رئیس‌جمهور آمریکا شده است.» یعنی پزشکی که مدعی نوشتن نامه است درباره سلامت 43 نفری نظر می‌دهد که حتی آن‌ها را ندیده است. 4 نفر از این افراد هنوز زنده‌اند.

       حال اگر نظریه‌پردازان توهم توطئه در جناح محافظه‌کار می‌خواهند بازی سلامت کاندیداهای ریاست جمهوری را راه بیندازند، بیایید همراهشان شویم.

       در نامه سلامت ترامپ، برخلاف نامه کلینتون و برخلاف عرف درج سوابق پزشکی افراد، اشاره‌ای به سوابق خانوادگی وی نشده است. سابقه خانوادگی ازجمله معیارها برای پیش‌بینی بروز بیماری به‌خصوص بیماری‌های وراثتی است. پدر دونالد ترامپ، فرد ترامپ، براثر روند تدریجی بیماری آلزایمر مرد. این نوع آلزایمر که شکل معمول بیماری است، در اواسط دهه 60 یا دیرتر در افراد بروز می‌کند. ترامپ اکنون 70 ساله است.

       یک عنصر ژنتیکی به بروز بیماری کمک می‌کند. خطر ابتلا به این نوع آلزایمر با وجود ژن آپولیپوپروتئین E |روی کروموزوم 19 افزایش می‌یابد. آیا دکتر برنشتاین که متخصص گوارش است کروموزوم 19 ترامپ را آزمایش کرده است؟ آیا ترامپ به این دلیل نمی‌خواسته یک متخصص داخلی را ببیند چون احتمال می‌داده پزشکی با این تخصص بخواهد آزمایش ژنتیکی برای او دستور دهد؟

       گذشته از آن، افرادی بوده‌اند که برخی نشانه‌های آلزایمر را در ترامپ دیده‌اند. بله می‌توان از همان روش مباحثه ترامپ استفاده کرد: «مردم می‌گویند»، اما من می‌خواهم کمکتان کنم تا برخی سرنخ‌ها را پیدا کنید. در گوگل تایپ کنید «ترامپ و آلزایمر» و مقاله‌های بسیاری را ببینید که علائم ابتدایی آلزایمر در ترامپ را مشخص کرده‌اند: از گفتار پیچیده، خودکنترلی ضعیف، دادن جواب‌های نامربوط و رفتار دم‌دمی‌مزاج.

       پس شاید برای ادامه بازی بتوانیم از محافظه‌کاران بخواهیم نامه یک متخصص داخلی را برای سلامت کاندیدای خود ارائه دهند.
Newsweek

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: