کد خبر: ۱۲۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 29
شفا آنلاین>اجتماعی>پژوهش جدید روان‌شناسان نشان می‌دهد نوزادان قادر هستند خاطراتی را که با احساسات مثبت همراه بوده‌اند، به خاطر آورند. از این روش می‌توان برای بازیابی خاطرات افراد از 5 ماهگی استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین،روان‌شناسان در دانشگاه بریگهام یانگ در شهر پرو (Provo) ایالت یوتا کشور ایالات متحده امریکا برای نخستین بار به بررسی این مساله پرداختند که چگونه نوزادانی که در معرض احساسات مختلف قرار می‌گیرند، حافظه‌شان تحریک می‌شود یا احساسات مختلف چه تاثیری بر حافظه آنها دارد. به بیانی دیگر پژوهشگران در این مطالعات، تاثیر نحوه بروز احساسات مختلف را روی حافظه نوزادان بررسی کردند.

پژوهشگران در این آزمایش‌ها اثر آهنگ و تن صدای مثبت، منفی و خنثی را به همراه اشکال هندسی روی نوزادان بررسی کردند و این نوزادان تنها توانستند اشکال هندسی را به همراه آهنگ و تن صدای مثبت به خاطر بیاورند.

مشخص است که نوزاد پنج ماهه نمی‌تواند سخن بگوید اما خیره شدن چشم‌های آنها و با دقت نگریستن‌شان، مشخص می‌کند که به دنبال چه هستند و برای چه مدتی به آن نگاه می‌کنند و همین خیره نگریستن در حافظه آنها ثبت می‌شود.

روان‌شناسان این کودکان را به مدت 5 دقیقه در مقابل اشکال هندسی قرار می‌دهند تا آنها را خوب نگاه کنند و همزمان آهنگ و تن صدای مثبت برای آنها پخش می‌شود. این عمل برای آهنگ و تن صدای منفی و خنثی نیز تکرار می‌شود و پس از آن کودک آزمایش می‌شود. نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که نوزادان پس از 5 دقیقه نگاه کردن و یک روز گذشت زمان ، اشکالی را که ابتدا همراه با تن و آهنگ صدای مثبت دیدند، به خاطرمی‌آورند. در صورتی که این نوزدان همان اشکال را با آهنگ و تن صدای منفی یا خنثی دیده بودند، به خاطر نمی‌آورند .

با توجه به این پژوهش‌ها در این رابطه، هنوز دانشمندان مطمئن نیستند که چرا نوزادان چیزهایی را که به یاد می‌آورند باید با احساسات مثبت همراه باشد. آنها در نظر دارند این آزمایش های انجام شده را با پژوهش‌های انجام شده مشابه در بزرگسالان مقایسه کنند.
منبع: SP

برچسب ها: احساسات ، حافظه ، نوزادان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: