کد خبر: ۱۲۰۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 28
شفا آنلاین>اجتماعی> پژوهش جدید روان شناسان نشان می دهد که نوزادان قادر هستند خاطراتی را که با احساسات مثبت همراه بوده اند را به خاطر آورند. از این روش می توان برای بازیابی خاطرات افراد از سن 5 ماهگی استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین،پژوهش های جدید انجام شده توسط روان شناسان نشان می دهد که کودکان می توانند آن چه را که در گذشته زندگی خود دیده اند به یاد بیاورند البته با این شرط که این خاطرات با احساسات مثبت همراه بوده باشد ، در غیر این صورت با هیچ آزمایشی این خاطرات برای نوزادان بازیابی نخواهد شد.

نتایج این آزمایش ها نشان می دهد که نوزادان  پس از 5 دقیقه نگاه کردن و یک روز گذشت زمان ، اشکالی را که ابتدا همراه با تن و آهنگ صدای مثبت دیدند را به خاطر آوردند . در صورتی که این نوزدان همان اشکال را با آهنگ و تن صدای منفی و یا خنثی دیده بودند ، به خاطر نیاوردند.

روان شناسان در دانشگاه بریگهام یانگ در شهر پرووو (Provo) ایالت یوتا کشور ایالات متحده امریکا برای نخستین بار به بررسی این مساله پرداختند که چگونه نوزادانی که در معرض احساسات مختلف قرار می گیرند ، حافظه اشان تحریک می شود و یا احساسات مختلف چه تاثیری بر حافظه آن ها دارد. به بیانی دیگر پژوهشگران در این مطالعات ، تاثیر نحوه بروز احساسات مختلف بر روی حافظه نوزادان را مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران در این آزمایش ها اثر آهنگ و تن صدای مثبت ، منفی و خنثی را به همراه اشکال هندسی بر روی نوزادان بررسی کردند و این نوزادان تنها توانستند اشکال هندسی را به همراه آهنگ و تن صدای مثبت به خاطر بیاورند.

مشخص است که نوزادان پنج ماهه نمی تواند سخن بگوید اما خیره شدن چشم های آن ها و با دقت نگریستنشان ، مشخص می کند که به دنبال چه هستند و برای چه مدتی به آن نگاه می کنند و همین خیره نگرستین در حافظه آن ها ثبت می شود.

روانشناسان این کودکان را برای مدت 5 دقیقه در مقابل اشکال هندسی قرار می دهند تا آن ها را خوب نگاه کنند، و هم زمان آهنگ و تن صدای مثبت برای آن ها پخش می شود. این عمل برای آهنگ و تن صدای منفی و خنثی نیز تکرار می شود و پس از آن کودک مورد آزمایش قرار می گیرد. نتایج این آزمایش ها نشان می دهد که نوزادان  پس از 5 دقیقه نگاه کردن و یک روز گذشت زمان ، اشکالی را که ابتدا همراه با تن و آهنگ صدای مثبت دیدند را به خاطر آوردند . در صورتی که این نوزدان همان اشکال را با آهنگ و تن صدای منفی و یا خنثی دیده بودند ، به خاطر نیاوردند .

پروفسور رز فلوم سرپرست محققان در این پروژه تحقیقاتی در این رابطه می گوید : پیش از این ، دیگر پژوهشگران به مطالعه حافظه در نوزان پرداخته بودند و تشخیص و تمیز قرار دادن کودکان را در اثر احساسات بررسی کردند در حالی که ما برای نخستین بار به بررسی این مساله پرداختیم که چگونه این احساسات حافظه را تحت تاثیر قرار می دهند.

با توجه به این پژوهش ها و تحقیقات گسترده در این رابطه ، هنوز دانشمندان مطمئن نیستند که چرا نوزادان چیزهایی را که به یاد می آورند باید با احساسات مثبت همراه باشد . آنها در نظر دارند این آزمایش های انجام شده را با پژوهش های انجام شده مشابه در بزرگسالان مقایسه کنند . پروفسور فلوم در این رابطه چنین اظهار نظر می کند که ما در این فکر هستیم که چه اتفاقی می افتد که احساسات مثبت اثر شدیدی بر سیستم حافظه نوزاد داشته و آن را تحریک می کند . ممکن است با تشدید این سیستم ما توانایی پردازش آنها را بالا برده و باعث به یاد آوردن این الگوی هندسی شویم . او در ادامه خاطر نشان کرد که دانشمندان پژوهش ها و تحقیقات در این رابطه را ادامه خواهند داد تا به یک نتیجه قطعی و مشخص دست پیدا کنند .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: