کد خبر: ۱۲۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 28
شفا آنلاین>سلامت>نتایج مطالعه اخیر پژوهشگران که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، قابلیت تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون را بسیار زودتر از آن که نشانه‌های مرئی بیماری مانند لرزش عضلات و سفت شدن آنها نمایان شوند، ارائه می‌کند. ا

به گزارش شفا آنلاین،اگر نتایج این تحقیقات روی نمونه‌های انسانی نیز عمل کند، می‌توان ادعا کرد که روشی بسیار ارزان و غیر‌تهاجمی برای تشخیص این بیماری و آغاز درمان آن پیش از وخامت شرایط ابداع شده است. این روش، تغییرات ایجاد شده در شبکیه چشم موش‌ها را به عنوان نشانه‌ای از پارکینسون عنوان می‌کند. وسایل مورد نیاز برای این آزمایش وسایل معمولی هستند که چشم‌پزشکان از آنها استفاده می‌کنند. به بیان دیگر، در صورت موفقیت این روش، تشخیص بهبودی بیمار و تاثیر داروها نیز به راحتی قابل انجام است.


این گروه تحقیقاتی در دانشگاه لندن و به رهبری فرانچسکا کوردیرو فعالیت می‌کند. کوردیرو درباره این آزمایش‌ها می‌گوید: «این روش می‌تواند انقلابی در تشخیص، پیشگیری و درمان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های انسان ایجاد کند.»

       پارکینسون یک بیماری عصبی است که از هر ۵۰۰ نفر در دنیا، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. در حال حاضر، برای تشخیص این بیماری به یک عصب‌شناس نیاز است که با ترکیب آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های مختلف، می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد. پارکینسون در ابتدا با علائم ساده‌ای شروع می‌شود که اکثر افراد آنها را نادیده می‌گیرند. این علائم به صورت لرزش‌های خفیف یا از دست دادن کنترل حرکتی ظاهر می‌شوند. به دلیل نادیده گرفتن این علائم، اکثر افراد زمانی به این بیماری پی می‌برند که بیماری در مراحل پیشرفته خود قرار دارد و حدود ۷۰ درصد از سلول‌های تولیدکننده‌ دوپامین را در مغز نابود کرده است. در نتیجه، آزمایشی که می‌توان آن را در کنار یک معاینه چشم انجام داد، پیشرفتی بزرگ برای تشخیص این بیماری است.

       روش آزمایش به این صورت است که نور به ناحیه پشتی چشم تابانده می‌شود و سلول‌های شبکیه یا RGC مشاهده می‌شوند. این آزمایش تعداد سلول‌های در حال مرگ شبکیه و ورم در ساختار آن را بررسی می‌کند. برای انجام تحقیقات، تعدادی موش را به گونه‌ای مورد آزمایش قرار دادند که در آینده به پارکینسون مبتلا شوند. محققان با مشاهده سلول‌های شبکیه‌این موش‌ها، چند روز قبل از هرگونه علائم فیزیکی پارکینسون، افزایش سلول‌های مرده و ورم را در شبکیه آنها مشاهده کردند. علائم شبکیه در روز بیستم آزمایش رویت شدند و علائم عمومی پارکینسون در روز شصتم نمایان شدند. برای پیشرفت تحقیقات نیز، درمان‌های زودهنگام روی تعدادی از این موش‌ها انجام شد و با استفاده از داروی ضد دیابت رزیگلیتازون (rosiglitazone) علائم مشکلات عصبی و مرگ سلول‌ها در این گروه از موش‌ها، کاهش چشمگیری نسبت به دیگران داشت.

ScienceAlert
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: