کد خبر: ۱۲۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 27
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی داروسازان در واکنش به خبر افزایش 150 درصدی قیمت برخی داروها گفت: من به هیچ عنوان این رقم را تایید نمی‌کنم.
به گزارش شفا آنلاین،شانه‌ساز رئیس انجمن علمی داروسازان گفت: به هیچ عنوان در دو سال اخیر افزایش قیمت داروها مورد رضایت صنعت نبوده و افزایش 150 درصدی داروهای OTC مورد تایید نیست. 

وی ادامه داد: اعداد و ارقام نشان می‌دهد افزایش قیمت دارو زیر 1 درصد است و فقط اقلام‌ هایتک و مکمل‌ها افزایش قیمت داشته‌اند. 

شانه‌ساز با اشاره به کم مصرف بودن داروهای OTC افزود: داروهای OTC طبق مصوب کمیسیون قانونی قیمت، شامل افزایش قیمت آنچنانی نمی‌شوند و نباید یک یا دو قلم دارو را ملاک این افزایش قیمت قرار داد. 

 قاچاق با توجه به اقتصاد دارو ریشه‌ای درمان می‌شود

شانه‌ساز ضمن بیان وجود 10 درصد داروهای قاچاق در بازارهای آمریکای شمالی گفت: این رقم در کشورهای منطقه ما به 50 تا 60 درصد هم می‌رسد. اما در کشور ما زیر 10 درصد است چرا که داروخانه‌ها سامانه‌های نظارتی و مراحل تاسیس حساب شده‌ای دارند و خرید و ارائه دارو تحت نظارت مسئول فنی داروخانه است. 

شانه‌ساز عنوان کرد: برای بهتر شدن وضعیت، برچسب اصالت دارو یکی از راه حل‌ها است اما درمان ریشه‌ای قاچاق توجه به اقتصاد دارو است. 

رئیس انجمن علمی داروسازان افزود: از طرفی بخش عمده‌ای از داروهای تولید داخل از مسیر غیر رسمی خارج می‌شود. این صادرات غیر قانونی به کشورهای همسایه به علت قیمت پایین برخی اقلام دارویی است به طوری که قیمت یک قلم داروی تولید داخل یک بیستم متوسط داروی وارداتی است.

وی یادآور شد: این تفاوت معضلات اجتناب ناپذیری را به بار می‌آورد و خروج بخش عمده‌ای از داروها از مسیرهای غیر رسمی یکی از دلایلی است که موجب می‌شود در آمارهای رسمی صادرات رقم بالایی نداشته باشد.
برچسب ها: صنعت ، دارو ، قیمت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: