کد خبر: ۱۲۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>اجتماعی>سازمان تامین اجتماعی نیز همانند دیگر نهادها در سه سال فعالیت دولت یازدهم دستاوردهای مهمی همچون حذف دفترچه های درمانی، بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش حساب و الکترونیکی شدن نسخ پزشکی داشت.
به گزارش شفا آنلاین، سازمان تامین اجتماعی اکنون بیش از 41 میلیون نفر از اقشار گوناگون مردم شامل بیمه شدگان و بازنشستگان و اعضای خانواده آنان را تحت پوشش قرار داده است.
خدمات سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر به بیش از 13 میلیون نفر بیمه شده اصلی و افراد خانواده شان، 2 میلیون و 800 هزار نفر مستمری بگیر و اعضای خانواده که در مجموع به بیش از 5 میلیون نفر می رسند و تمامی ابعاد زندگی و معیشت آنان متاثر از فعالیت های سازمان است، همچنین کارفرمایان و مدیران بیش از یک میلیون و 500 هزار کارگاه و واحد تولیدی کشور نیز با سازمان در ارتباط هستند.
مطابق اصل 29 قانون اساسی، برخورداری از تامین اجتماعی حق همگانی است و سازمان تامین اجتماعی نیز در راستای اجرای این اصل از قانون اساسی خدمات گسترده ای را شامل 18 مزیت برای شرایط مختلف از قبیل بیماری، سالمندی، بارداری، بیکاری و از کار افتادگی به بیش از نیمی از جمعیت کشور ارائه می دهد.
سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است، 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند و علاوه بر این تقریبا تمامی بیمارستان ها و درمانگاه های کشور اعم از مراکز دولتی و خیریه و خصوصی و همچنین آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مطب پزشکان با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند و بخش اعظم هزینه درمانی بیمه شدگان و بازنشستگان مراجعه کننده به این مراکز نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.
بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و کارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.
اهم دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در سه سال فعالیت دولت یازدهم بدین شرح است.
- حذف دفترچه درمان با استفاده از کارت هوشمند که در درمانگاه آزادی تهران درحال اجرا است
- طرح ساختار نوین ارایه خدمات و سیستم آرشیو و انتقال تصاویر پزشکی
- ارایه خدمات درمانی از طریق نسخ الکترونیکی در مراکز درمانی
- مرکز ارتباط مردمی سازمان تامین اجتماعی
- محاسبه و پرداخت متمرکز مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان
- پرداخت متمرکز و همپوشانی اطلاعات مقرری بگیران بیمه بیکاری
- طراحی و پیاده سازی سرویس های بیمه ای با نگاه مالی و نظام تعهدی
- طرح طرح ساختار نوین ارائه خدمات شعب که در شعب 4 و 25 تهران و 6 تبریز در حال اجرا است

** تشکیل ستادهای ویژه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی نظام سلامت
در خصوص سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین سیاست های کلی نظام سلامت؛ ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری دغدغه همه مسئولان و متولیان کشور است و سازمان تامین اجتماعی که مشمول همه بندهای این سیاست ها می شود، با تشکیل ستادهای ویژه تمام همت و تلاش خود را در جهت تبیین و تسری این سیاست ها بر ارکان و اجزای سازمان مبادرت کرده است.

** همکاری جدی با طرح تحول سلامت
سازمان تامین اجتماعی در اجرای برنامه تحول سلامت که به عنوان یکی از مهمترین اولویت های دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است همکاری کامل دارد و بخش زیادی از بار مالی این طرح توسط سازمان تامین اجتماعی تامین می شود.

** بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان خوش حساب
سازمان تامین اجتماعی ماهیانه در حدود 5000 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران و همچنین تامین هزینه درمانی جامعه تحت پوشش خود هزینه می کند که بخش اصلی این هزینه ها از طریق دریافت حق بیمه از کارفرمایان و کارآفرینان محترم دریافت می شود.
در شرایط سخت اقتصادی و نیاز جدی کشور به افزایش تولید و اشتغال؛ مساعدت و همکاری سازمان تامین اجتماعی در پویایی واحدهای تولیدی بسیار اثرگذار است که این امر در حال حاضر تا حد امکان مورد توجه قرار می گیرد و می توانیم با اطمینان بگوییم که سازمان تامین اجتماعی بیشترین همراهی و همکاری ممکن را در رابطه با دریافت حق بیمه نسبت به کارآفرینان محترم به عمل می آورد.
در همین راستا برنامه بخشودگی جرائم بیمه ای برای کارفرمایان خوش حساب ابلاغ شده است و کارفرمایانی که به دلیل شرایط ناخواسته و یا تحریم های ظالمانه و نوسانات نرخ ارز موفق به پرداخت به موقع حق بیمه نشده اند بتوانند با پرداخت اصل بدهی از بخشودگی جرائم بهره مند شوند.

**تاثیرات توافق هسته ای و چشم انداز پسا برجام در تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی شریک مناسبی برای شرکت های خارجی جهت سرمایه گذاری های مشترک و کنسرسیوم های بین المللی خواهد بود. این امر در حوزه های بالادستی اقتصاد از امکان بیشتری برخوردار است.


**استراتژی سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی
به منظور بهره مندی از تجهیزات و فناوری و دانش فنی و ارتقای تکنولوژی سرمایه گذاری های موجود و رقابت پذیر کردن آنها در سازمان تامین اجتماعی استراتژی سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی دنبال می شود.
- بهبود وضع روابط بین الملل و تسهیل صادرات و واردات؛
- بهبود وضع نقل و انتقال بانکی و مالی با رفع تحریم ها
-کاهش هزینه واردات و کاهش قیمت کالاهای وارداتی
- توسعه خدمات درمانی با اولویت مناطق محروم و ساخت مراکز درمانی با برند میلاد
- افزایش ظرفیت خدمت رسانی مراکز درمانی موجود و احداث و راه اندازی مراکز درمانی جدید
- احداث بیمارستان های جدید با الگو برداری از روش مدیریت و کیفیت خدمات بیمارستان میلاد


**تعامل سازنده سازمان تامین اجتماعی با مجلس شورای اسلامی
یکی از سازمان ها و نهادهایی که در مجلس شورای اسلامی قوانین و مقررات زیادی در رابطه با آن مطرح می شود سازمان تأمین اجتماعی است و حدود 10 درصد از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود به نوعی مرتبط با فعالیت این سازمان است.


** تداوم نهضت IT و اجرای برنامه اصولی سازمان برای استفاد حداکثری از فن آوری اطلاعات
سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بزرگ و تاثیرگذار در عرصه های اجتماعی و اقتصادی برنامه های متنوعی را برای خدمت رسانی بهتر به اجرا درآورده است. در سال های اخیر شاهد رشد روز افزون استفاده از فن آوری های نوین در سازمان هستیم و این روند که با عنوان نهضت IT دنبال می شود و امیدواریم شاهد تداوم و تسریع این کار باشیم که باعث باز شدن بسیاری از گره ها و ارتقاء همه جانبه خدمات سازمان تامین اجتماعی خواهد شد.

**تفاهم نامه سازمان، وزارت کار، وزارت بهداشت و بانک رفاه برای پرداخت مطالبات مراکز درمانی
یکی از اقدامات مهم و اساسی صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی امضای تفاهم نامه سازمان، وزارت کار، وزارت بهداشت و بانک رفاه برای پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد است.
همانطور که می دانید یکی از مسائل چالش بر انگیز سازمان تامین اجتماعی، چگونگی تسویه و پرداخت هزینه خدماتی بود که مراکز درمانی طرف قرارداد به بیمه شدگان تامین اجتماعی ارائه می دهند.
برای بهبود و ارتقاء روند دریافت خدمات بیمه شدگان از مراکز طرف قرارداد و همچنین تسویه به موقع هزینه درمانی بیمه شدگان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین بانک رفاه کارگران تفاهم نامه ای به امضای طرفین رسید که براساس آن بانک رفاه کارگران به عنوان عامل سوم وارد این موضوع شده و در تسویه به موقع هزینه درمان بیمه شدگان همکاری می کند.

**همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش برای وارد شدن مفاهیم بیمه و تامین اجتماعی در کتب درسی و دانشگاهی
یکی از مسائلی که در سازمان تامین اجتماعی با جدیت دنبال می شود، ارتقاء فرهنگ و دانش عمومی در رابطه با مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی است که در این رابطه آموزش نوجوانان و جوانان مورد توجه قرار گرفته است و با ارتباطات برقرار شده با مبادی ذیربط، واحدهای دانشگاهی مربوط به آشنایی با مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی در گرایش های مختلف رشته اقتصاد با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شده است.


** آغاز بیمه ایرانیان خارج از کشور
ارائه خدمات به تمامی مردم ایران بویژه هم میهنان خارج از کشور از دیگر اقدامات سازمان تأمین اجتماعی است که در این رابطه اداره کل اتباع در سازمان شکل گرفته است و پیگیر گسترش بیمه ایرانیان خارج از کشور است.
بیمه ایرانیان خارج از کشور باعث افزایش ارتباط و تعلق آنان به میهن می شود و می تواند به عنوان نشانه بارزی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از اتباع خود در سراسر جهان باشد. با توجه به اشتغال تعداد زیادی از هم میهنان در کشورهای همسایه استفاده این عزیزان از خدمات تأمین اجتماعی در اولویت قرار دارد و در سال های اخیر اقدامات اصولی در این رابطه آغاز شده است که با تداوم و گسترش آن امیدواریم رضایتمندی بیشتر ایرانیان خارج از کشور را به دنبال داشته باشد.
تمامی این اقدامات ر می توان از جمله دستاوردهای سازمان تامین اجتماعی در سه سال فعالیت دولت یازدهم برشمرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: