کد خبر: ۱۲۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>سلامت>نور آبی هنگام شب می‌تواند به شکل جدی سوخت‌وساز بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد.
به گزارش شفا آنلاین،تحقیقات جدید حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض نور آبی روشن همانند نور گوشی‌های هوشمند می‌تواند روی متابولیسم بدن انسان تاثیر بگذارد که این امر احتمالا باعث افزایش وزن می‌شود و همچنین می‌تواند روی توانایی‌های بدن ما در تنظیم مقدار گلوکز اثرگذار باشد.   این مطالعه برای اولین بار ارتباطی مستقیم میان میزان نور با سوخت و ساز بدن را نشان می‌دهد. سرپرست این پژوهش، کاترین رید، از دانشگاه نورث وسترن در ایلینویز می‌گوید: «این نتایج شواهد بیشتری را در اختیارمان گذاشتند درباره این‌که قرار گرفتن در معرض نور روشن، سوخت‌وساز بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

       گروه پژوهشی طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض نور روشن باعث افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود. به عبارتی، افرادی که تحت تاثیر نور شدید قرار گرفته بودند، در قیاس با افرادی که در ساعات قبل از ظهر چنین نوری را دریافت کرده بودند، توانستند میزان کمتری از قند خون را از جریان گردش خون بدنشان حذف کنند و همین امر باعث بالاتر رفتن انسولین در آنها شده بود. قرار گرفتن در معرض نور روشن به خصوص هنگام شب، با بالا رفتن سطح قند خون همراه بود. این یک موازنه‌ بزرگ است، به دلیل اینکه داشتن سطح قند خون بالا در بلندمدت باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شود و همچنین می‌تواند باعث افزایش چربی افراد و از سویی افزایش وزن افراد شود.

       این نتایج بر اساس یک جامعه نمونه کوچک به دست آمده‌اند، بنابراین کار بیشتری به منظور بررسی یافته‌های آن مورد نیاز است. اما این اولین باری است که یک ارتباط مستقیم از این نوع در انسان مشاهده می‌شود. این پژوهش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.
برچسب ها: نور آبی ، متابولیسم ، بدن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: