کد خبر: ۱۲۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 23
شفا آنلاین>سلامت> یک پژوهش اخیر نشان داده که مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم به امید مقابله با پوکی‌استخوان، زنان سالمند را در معرض خطر دمانس قرار می‌دهد. در شرایطی که فرد سالمند به‌دلیل بیماری قلبی-عروقی مانند سکته مغزی دچار خونرسانی ضعیف مغز باشد، این وضعیت شدت بیشتری دارد.
به گزارش شفا آنلاین،البته این مطالعه نمی‌تواند رابطه علت و معلولی درستی را به اثبات برساند. هر چند، خطر دمانس در آن دسته از زنان نجات یافته از سکته مغزی که مکمل‌های کلسیم را مصرف می‌کردند در مقایسه با زنان با سابقه سکته مغزی که از مکمل‌های کلسیم استفاده نمی‌کردند، 7 برابر بیشتر بود. همچنین، خطر دمانس در زنانی که دچار ضایعاتی در ماده سفید مغز بودند و مکمل‌های حاوی کلسیم مصرف می‌کردند، 3 برابر بیشتر بود.

ضایعات در ماده سفید مغز نشان دهنده یک سکته کوچک یا مشکلات دیگر ناشی از اختلال خونرسانی در مغز است. از آنجا که مطالعه نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را اثبات کند، زنان دچار بیماری‌های عروق مغزی و پوکی‌استخوان، باید درباره مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم با پزشک خود مشورت کنند. دکتر سیلک کرن، سرپرست تحقیق می‌گوید: «برخی از دستورالعمل‌ها تاکید می‌کنند که سالمندان برای پیشگیری از پوکی‌استخوان روزانه 1200-1000 میلی‌گرم کلسیم لازم دارند، اما تحقیقات دیگر پیشنهاد کرده‌اند که مکمل‌های حاوی کلسیم ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهند.»

       این محقق تاکید کرده که یافته‌ها فقط به مکمل‌های حاوی کلسیم محدود می‌شود. جالب آنکه به نظر می‌رسد کلسیم به‌دست آمده از غذا در مقایسه با کلسیم کسب شده از مکمل‌های کلسیم اثر متفاوتی دارد. کلسیم موجود در مواد غذایی در برابر آسیب‌های مغزی، ایمن و حتی محافظت‌کننده است. مطالعه اخیر شامل اطلاعات به‌دست آمده از 700 زن بدون دمانس است. شرکت‌کنندگان در مطالعه در زمان شروع مطالعه بین 70 تا 92 سال سن داشتند و وضعیت سلامت این زنان برای مدت 5 سال تحت‌بررسی قرار گرفت.

شرکت‌کنندگان در مطالعه انواع مختلفی از آزمون‌ها شامل آزمون حافظه و مهارت‌های تفکر را در شروع مطالعه و در پایان آن گذراندند. همچنین، محققان در اول مطالعه از 447 شرکت‌کننده اسکن‌های مغزی تهیه کردند که نشان داد 71 نفر از این زنان، ضایعاتی در ماده سفید مغز خود دارند. مجموع 98 زن در شروع مطالعه مکمل‌های حاوی کلسیم مصرف می‌کردند و 54 زن هم به حمله مغزی دچار شده بودند. طی مطالعه، 54 زن دیگر هم دچار حمله مغزی شدند و 59 زن نیز به دمانس مبتلا شدند. گروه تحقیقاتی دریافتند که زنان مصرف‌کننده مکمل‌های حاوی کلسیم، 2 برابر زنانی که از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند، به دمانس مبتلا می‌شوند. هر چند که پس از آنالیز یافته‌ها مشخص شد که این خطر در زنان با علائم بیماری عروقی مغز، سکته مغزی، قلبی یا علائم تخریب ماده سفید مغز باز هم بیشتر است اما کرن مطمئن نیست که مکمل‌های حاوی کلسیم باعث این آثار باشند.

       کلسیم، نقش حیاتی در مرگ سلولی دارد و سطوح بالای کلسیم در خون ممکن است موجب مرگ زودرس سلول‌های عصبی شود. همچنین، کلسیم اضافی ممکن است چنین آثاری روی عروق خونی درون مغز ایجاد کرده باشد. دکتر نیلوم آگاروال، استادیار علوم اعصاب و سرپرست تحقیقات در مرکز قلب راش در دانشکده پزشکی راش در شیکاگوست. او می‌گوید که کلسیم می‌تواند بیوشیمی مغز را تحت‌تاثیر قرار دهد و مقدار زیادی کلسیم ممکن است موجب حمله مغزی و تخریب دائمی سلول‌های مغزی باشد، اما آگاروال هشدار می‌دهد که نباید مکمل‌های حاوی کلسیم را به تنهایی در افزایش بروز دمانس در این بیماران مقصر دانست.

       او می‌گوید: «ما باید در نظر بگیریم که مکمل‌های ترکیبی در مقایسه با مکمل‌های ویژه یک عنصر، اثر حفاظتی به مراتب بیشتری دارند. برای مثال، کلسیم، فسفر و منیزیم همه آثار متفاوتی روی اعضای مختلف بدن دارند و عملکرد شناختی(روانی) به دنبال مصرف مکمل‌های ترکیبی بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان گفت که مصرف مکمل حاوی یک عنصر خطر دمانس زودرس را افزایش می‌دهد و مطالعات بیشتری لازم است که بتوان در مورد اثر مکمل‌های ترکیبی ابراز نظر کرد.»

       دافی مک‌کی، سخنگوی انجمن مکمل‌های غذایی است. وی معتقد است که طبق این مطالعه، باید تغییر مختصری در رویه درمان زنان انجام شود. مک‌کی می‌گوید: «مطالعه جدید روی کلسیم، شواهد محدودی برای حمایت از این تئوری در اختیار قرار می‌دهد؛ بنابراین ما با احتیاط می‌توانیم از آن نتیجه‌گیری کنیم. حتی خود نویسنده مقاله هم معتقد است که این یافته‌ها برای تایید نیاز به پشتیبانی علمی بیشتری دارند.»

       به نظر مک‌کی، این نتایج بر پایه مطالعات مشاهده ای انجام شده که به طور کلی برای ارزیابی وضعیت دریافت کلسیم طراحی نشده بودند. به علاوه، تحلیل جدید فقط شامل 98 زن بود که مکمل‌های کلسیم دریافت می‌کردند و هیچ اطلاعی در مورد دوز کلسیم مصرفی یا طول دوره مصرف کلسیم یا کلسیم دریافتی در وعده‌های غذایی موجود نیست که البته باید برای محاسبه دقیق و صحیح نتایج درباره مکمل کلسیم آنها هم در نظر گرفته شوند.
PRNewswire

برچسب ها: خطر دمانس ، کلسیم ، سالمند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: