کد خبر: ۱۲۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 21
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >اگر بلایی طبیعی یا حادثه ای خطرناک در منطقه شما اتفاق بیفتد تا زمانی که امدادگران به کمک شما بیایند باید آمادگی مراقبت از خود برای ساعات اولیه را داشته باشید.

انجام اقدامات اساسی در شرایط اضطراری هم جان شما و هم بستگانتان را نجات خواهد داد.

چگونگی شناسایی نقاط خطر پذیر

گرچه پیامدهای بلایای طبیعی می توانند مشابه یکدیگر باشند، دانش شناسایی نقاط خطر پذیر در محل سکونت شما، می تواند شما را جهت مقابله با آن بلاها بهتر آماده سازد. برخی از این خطر پذیری ها که ممکن است اتفاق بیفتد: وقوع بهمن، کولاک، رانش زمین، زمین لرزه، قطع برق، بادهای بسیار گرم و یا بسیار سرد، طوفان، سیلاب ها، گردبادها، آتش سوزی، گرد غبار شدید و غیره

برنامه برای تخلیه در شرایط اضطراری

· مسئولین امر بدون داشتن دلیل کافی و اینکه شما در معرض خطر قرار نگرفته باشید، دستور تخلیه نمی دهند.

· اگر دستور تخلیه را دریافت کردید جعبه کمک های اولیه، کیف پول، کارت های شناسایی اعضای خانواده و نسخه های مهم مدارک خانوادگی را به همراه داشته باشید.

· داشتن تلفن همراه و شارژر الزامی است.

· از مسیر های تعیین شده توسط مسئولین امر عبور کنید.

· اگر فرصت دارید با آشنایان برون شهری خود تماس حاصل کنید و به آن ها بگویید مقصد شما کجاست و تقریبا کی به آن جا می رسید.

· به محض رسیدن به مقصد به آن ها اطلاع دهید.

· در صورت غیبت عضوی از خانواده، به آن ها نیز اطلاع دهید.

· بدون اجازه مسئولین به خانه خود بر نگردید.

· نقشه خانه خود را که حاوی خروجی های اضطراری ممکن باشد با جزئیات هر اتاق تنظیم کنید.

· در فرایند تخلیه اضطراری حتما از راه پله به جای آسانسور استفاده کنید.

· بعضی از تجهیزات اساسی اضطراری همچون آب آشامیدنی و غذاهای فاسد نشدنی را با خود در محل کار نگه دارید.

الزامات خاص سلامت و بهداشت

یکسری از اطلاعات را در جعبه کمک های اولیه خود نگه دارید. مانند اطلاعات بیمه، آلرژی ها، وضعیت پزشکی، شماره تماس های اضطرای، داروها، تاریخچه پزشکی خانواده، آخرین واکسیناسیون، آزمایشات سلامتی، جراحی ها اگر بیماری خاصی دارید با پزشک خود در مورد یک کیف کمک های اولیه که حاوی دارو برای حداقل دو هفته باشد مشورت کنید. در این کیف تمام نسخه ها و مدارک پزشکی خود را نگه داری کنید. به خاطر بسپارید که برای مدتی حتی پس از وقوع سوانح طبیعی نیز امکان بسته بودن داروخانه ها وجود دارد.

دستور العمل های خانه ایمن

از داشتن حس گر مونواکسید کربن، اطفاء حریق، جعبه کمک های اولیه کارا و سالم در خانه خود مطمئن شوید. اگر در آپارتمان یا هتل زندگی می کنید از محل استقرار زنگ اخطار و خروجی های اضطرای مطلع شوید. تمام اعضای خانواده شما باید بدانند که خاموش کننده دستی در کجای خانه می باشد. تمام افراد بالغ و کودکان باید قادر به استفاده از خاموش کننده دستی باشند. تاریخ انقضای خاموش کننده دستی باید کنترل شود و در صورت نیاز از اداره آتش نشانی محل خود و یا شرکت ارائه دهنده خدمات در این مورد کمک بخواهید. اشخاص بالغ و جوانان، باید بدانند که چگونه هنگام بروز حوادث و بلایا آب، برق و گاز را قطع کنند. برای این کار بهتر است محل کلید ها و شیرها با علامت های خاص در خانه در معرض دید باشند. به کودکان بیاموزید که چگونه در موارد لزوم از شماره تماس های اضطراری 3 رقمی استفاده کنند و اینکه چگونه با شماره های برون شهری تماس بگیرند.

چگونگی داشتن جعبه کمک های اولیه

درشرایط اضطراری شما به تجهیزات اساسی نیاز دارید بنابرین آنچه به همراه دارید باید برای 72 ساعت کفایت کند. در این جعبه همه چیز باید منظم و مرتب در جای خود قرار بگیرید تا در حالت شوک، برای پیدا کردن آنچه می خواهید وقت تلف نکنید. وزن و حجم آن را طوری تعیین کنید تا حمل آن آسان باشد. همه اعضای خانواده باید از محل استقرار آن مطلع باشند. سعی کنید آن را در نزدیک ورودی خانه، مثلا زیر جالباسی قرار دهید. می توانید بعضی از تجهیزات را در کوله پشتی هایی جای داده به شرطی که همه آن ها در یک مکان قرار گرفته باشند.

محتویات اصلی جعبه کمک های اولیه

محتویات داخل جعبه کمک های اولیه شامل: یک جلد قرآن و کتاب دعا، آب (حداقل دو لیتر برای هر نفر)، غذای فاسد نشدنی، قوطی باز کن غیر برقی، چراغ دستی با باطری اضافه، کیف کمک های اولیه (حاوی لوازم زخم بندی و داروهای عمومی)، کلید های اضافه برای ماشین و خانه، مقداری پول نقد، شماره تماس های ضروری، شمع و کبریت، لباس، کفش و جوراب به حد کافی برای اعضای خانواده، کیسه خواب، پتو به حد کافی برای اعضای خانواده، لوازم بهداشتی، ضد عفونی کننده، ظروف به اندازه کافی، کیسه زباله، کاغذ توالت، قرص های تصفیه کننده آب، ابزار دستی معمولی مانند چکش، انبردست و غیره، اجاق گاز مسافرتی، سوت جهت اطلاع خطر یا جلب نظر، نوار چسب و آفتابه

معاونت بهداشتی -دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: