کد خبر: ۱۲۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 22
شفا آنلاین>اجتماعی>هر ساله موسسه مطالعاتی «واحد اطلاعاتی اکونومیست» (EIU) یکی از زیرمجموعه‌های هفته‌نامه خبری و بین‌المللی اکونومیست فهرست بهترین شهرهای دنیا را از نظر کیفیت زندگی اعلام می‌کند.
  به گزارش شفا آنلاین، در تازه‌ترین گزارش این موسسه در رده‌بندی بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۶ که هفته گذشته منتشر شد، تهران در بین ۱۴۰ شهر بالاترین میزان افزایش کیفیت زندگی را به خود اختصاص داد. در این رده‌بندی ۱۴۰ شهر براساس ۳۰ عامل کمی و کیفی در 5 معیار عمده امتیازبندی شدند.

       این معیارها عبارت‌اند از ثبات، فرهنگ و محیط‌زیست، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت شهری. افزایش ثبات و امنیت در ایران در طول 5 سال گذشته در موفقیت تهران در کسب رتبه نخست از لحاظ افزایش میزان کیفیت زندگی نقش کلیدی داشته است.

       بعد از تهران، دوبی، حراره (زیمبابوه)، آبیجان (ساحل‌عاج)، کویت، کاتماندو (نپال)، ورشو (لهستان)، براتیسلاوا (اسلواکی)، باکو و هونولولو در هاوایی به ترتیب رتبه‌های ۲ تا ۱۰ را از نظر میزان ارتقای کیفیت زندگی به خود اختصاص دادند. تهران با جهشی 6 پله‌ای از رتبه ۱۳۲ در 5 سال گذشته به رتبه ۱۲۶ در سال ۲۰۱۶ رسید.

       در عین‌ حال دمشق، کیف پایتخت اوکراین، دیترویت آمریکا، مسکو، بحرین، طرابلس پایتخت لیبی، سنت پترزبورگ روسیه، پاریس، آتن و کاراکاس پایتخت ونزوئلا بیشترین میزان افت کیفیت زندگی را داشتند.

       در این رتبه‌بندی ملبورن استرالیا برای ششمین سال متوالی بهترین شهر دنیا برای زندگی شناخته شد و دمشق در قعر جدول قرار گرفت وین در مقام دوم فهرست قرار گرفت و ونکوور و تورنتو کانادا با اختلاف اندکی در رده سوم و چهارم قرار گرفتند و کالگاری در کانادا و آدلاید در استرالیا پنجم شدند.

       هرچند رتبه 5 شهر اول نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی ماند، اما به‌دلیل افزایش بی‌ثباتی در سرتاسر جهان در سالی که گذشت نوسانات بسیاری را در رتبه شهرهای جهان شاهد بودیم.

       در گزارش سالانه EIU تروریسم جهانی عامل اصلی بر هم زننده ثبات در جهان عنوان شده است. برای مثال سیدنی به علت افزایش تهدیدات تروریستی ۴ رتبه سقوط کرد و از فهرست 10 شهر برتر دنیا خارج شد. هامبورگ آلمان نیز در رتبه دهم جدول قرار گرفت هرچند شهرهای دیگر آلمان مانند فرانکفورت و برلین کاهش در ثبات را تجربه کردند.

       اکثر تغییرات در رتبه‌ها به‌دلیل افزایش ناآرامی‌ها و تروریسم در جهان بوده است. متاسفانه در سال‌های اخیر کاهش مداوم امتیازات کشورها در ثبات جهانی به شکل ناراحت‌کننده‌ای هیچ نشانه‌ای از کاهش از خود نشان نداد.

       اقدامات خشونت‌آمیز تروریستی در بسیاری از کشورها ازجمله ترکیه، استرالیا، بنگلادش، پاکستان، فرانسه، بلژیک و ایالات‌متحده گزارش‌ شده است. تروریسم که پدیده جدیدی هم نیست در سالی که گذشت به طرز محسوسی در اقصا نقاط جهان گسترش‌ یافته است. تروریسم با ناآرامی‌ها و در برخی از کشورها با جنگ‌های داخلی همراه بوده است. لیبی، سوریه، عراق و اوکراین همچنان در معرض درگیری‌های چشمگیر مسلحانه باقی می‌مانند و کشورهایی مانند نیجریه همچنان به نبرد گروه‌های شورشی ادامه می‌دهند.

       در همین حال حتی کشورهای نسبتا باثبات مانند ایالات‌متحده آمریکا نیز شاهد ناآرامی‌های مدنی در رابطه با جنبش سیاه‌پوستان آمریکا در اعتراض به مرگ شمار زیادی از سیاه‌پوستان این کشور بوده است. ناآرامی‌های ناشی از مرگ سیاه‌پوستان آمریکایی در بازداشتگاه‌های پلیس یا در تیراندازی‌های خیابانی علیرغم غیرمسلح بودن آنها در چند سال اخیر باعث نزول رتبه شهرهای آمریکا از نظر کیفیت زندگی شده است.

       پاریس شهر دیگری است که شدیدا از نظر کیفیت زندگی تنزل کرده است. چندین حمله تروریستی در 3 سال گذشته در این شهر و دیگر نقاط فرانسه به وقوع پیوست. سایه تنش‌های دیپلماتیک بین کشورها نیز بر ثبات جهانی سنگینی می‌کند. موضع‌گیری‌های روسیه در اوکراین و خاورمیانه به ‌خوبی توسط خبرگزاری‌های جهان گزارش‌شده است. اما چین نیز در دریای چین جنوبی از نظر دیپلماتیکی تهاجمی‌تر از گذشته عمل کرده و تنش‌های بین هند و پاکستان نیز بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر همچنان ادامه دارد.

       درنتیجه تعجب‌آور نیست که در چند سال گذشته کاهش ثبات در سرتاسر جهان به‌خوبی احساس شده است. با این ‌حال شهرهایی که در رتبه‌بندی مسیر صعودی داشته‌اند عمدتا در کشورهایی قرار دارند که با پشت سر گذاشتن روند نزولی پیشین اخیرا از یک دوره ثبات نسبی بهره برده‌اند.

       شهرهای خاورمیانه مانند تهران و الخبر عربستان و همچنین شهرهای آسیای جنوب شرقی مانند بانکوک شاهد ترقی در کیفیت زندگی به‌دلیل بهبود ثبات داخلی و مدنی بوده‌اند.
 Guardia- و eiu.com
برچسب ها: صعود ، شهرها ، زندگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: