کد خبر: ۱۲۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 22
شفا آنلاین>اجتماعی>توریسم سلامت یک ضرورت، نوعی اطلاعات علمی و خدمات اجتماعی است که می‌تواند میان کشورهای مختلف وجود داشته باشد.
چراکه ما برخوردار یک فرهنگ غنی هستیم که چه به لحاظ اسلامی بودن و چه ملی بودن، زمینه‌های مساعدی برای گسترش این نوع توریسم دارد.


       در فرهنگ اسلامی، خداوند متعال همه مخلوقات خود را به‌غیر از افرادی که به سبب تقوای بالاتر، به او نزدیک‌تر هستند، به صورت یکسان می‌بیند. خداوند صراحت دارد که اگر کسی جان یک انسان را نجات بدهد، انگار که کل عالم را نجات داده است و برای او ملیت شخص اصلا مهم نیست. در بعد ملی فرهنگ ما نیز از مدت‌ها پیش شاعر بزرگوار سعدی فرموده‌اند که بنی‌ آدم اعضای یکدیگرند ... این موارد مربوط به ابعاد انسانی بحث توریسم سلامت است.


گذشته از ابعاد انسانی ماجرا، اگر بخواهیم به لحاظ شهرت یک کشور نیز به مساله بپردازیم، تولید علم مهمترین کاری است که یک کشور می‌تواند انجام دهد. در این زمینه، چه کشورهای هم‌جوار ما و چه کشورهای دورتر، به تبحر پزشکان ایرانی اذعان دارند. همچنین پزشکان داخلی که از ایران مهاجرت کرده و به کشورهای دیگر رفته‌اند نیز بسیار موفق بوده‌اند و آنهایی که در ایران هستند آنقدر سرآمدند که خیلی از بیماران از کشورهای هم‌جوار را به سوی خود جذب می‌کنند. اگر بخواهیم درمورد اقتصاد توریسم سلامت صحبت کنیم، خواهیم دید که این حوزه می‌تواند خیر و برکت زیادی به همراه داشته باشد. اما توریسم سلامت یک نکته بسیار ظریف دارد و آن اینکه در همه زمینه‌ها مورد تایید نیست. یعنی قادر نیستیم در مورد آن به شکل عام صحبت کنیم. پیوند اعضا یکی از این حوزه‌ها است. برخی امور در برخی کشورها خارج از اخلاق پزشکی است. اگر پزشکی که در کشور خود قادر به ارائه یک خدمت نیست، سعی کند که در کشور دیگری این خدمت را ارائه کند، آنجا را آلوده می‌کند. اتفاقا پزشکان تیم پیوند ایرانی بسیار در این زمینه موفق هستند.


کمااینکه بعد از انقلاب اسلامی که بسیاری از پزشکان از کشور خارج شدند و در ادامه که جنگ بر ما تحمیل شد، پزشکان داخلی غیرتمند و انقلابی در جهت خودکفایی این حوزه تلاش کردند و ما را به جایی رساندند که کارهای پیشرفته انجام دهیم و حتی بیماران خارجی را نیز در داخل کشور مورد معالجه قرار دهند اما متاسفانه در این زمینه سوء استفاده‌هایی صورت گرفته که شورای‌عالی پیوند تصمیم گرفته که پیوند اعضای اتباع بیگانه در ایران را قدغن اعلام کند.

       لذا ما بحث توریسم سلامت را به شکل عام آن قبول داریم اما در بعضی زمینه‌ها نیازمند دقت نظر هستیم که مسئولین وزارت بهداشت باید حساسیت‌های لازم را داشته، موارد خاص را ابلاغ کنند و همه ما نیز موظف هستیم که آنها را انجام دهیم. سازمان‌های علمی بزرگ در زمینه پیوند اعضا در سال 2008 در استانبول گرد هم آمدند و همگی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند. ما نیز برخی اصول را در آنجا پذیرفته‌ و قبول کردیم که انجام آنها خلاف اخلاق پزشکی است.


یکی از آنها توریسم پیوند اعضاست. بنده رئیس انجمن اهدای عضو هم هستم. از آنجاکه قانون مرگ مغزی داریم بهتر است مردم را با این فرهنگ آشنا و در مورد توریسم سلامت خیلی با احتیاط رفتار کنیم. مبادا این کار بزرگ و مفید، آغشته به برخی جریانات شود. اگر می‌خواهیم قداست حرفه پزشکی را حفظ کنیم، ضمن تایید کلی بحث توریسم سلامت به شکل کنترل شده، از آن حمایت می‌کنیم و امیدوار هستیم که برای مسلمانان وغیرمسلمانان ساکن سایر کشورها که از راه‌های دور و نزدیک به اینجا مراجعه می‌کنند، پرفایده باشد.

علی نوبخت حقیقی
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای‌اسلامی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: