کد خبر: ۱۲۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 21
شفا آنلاین>سلامت>بیشتر کودکان مبتلا به سرطان را می‌توان درمان کرد. با این‌حال، درمان سرطان بیماران کم‌سن و سال می‌تواند موجب ایجاد عوارض جانبی ناخواسته‌ای در طول درمان یا پس از آن شود
به گزارش شفا آنلاین، درمان سریع علائم و عوارض جانبی مربوط به درمان سرطان، می‌تواند به بیمار کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد، قوی‌تر بماند و بهتر بتواند با زندگی پس از سرطان کنار بیاید. با مراقبت حمایتی می‌توان کیفیت زندگی بیمار را از نظر جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی بهبود بخشید.


       مراقبت حمایتی از کودکان، در تمامی سنین (شیرخواران، کودکان، نوجوانان و جوانان) ارائه می‌شود. سرطان در کودکان یا جوانان با سرطان در سنین بالاتر متفاوت است، زیرا معمولا رفتار سرطان‌های دوران کودکی با رفتار سرطان‌های دوران بزرگسالی متفاوت است، بنابراین روش درمانی متفاوتی نیز دارد. در کل، برای درمان سرطان در کودکان نسبت به بزرگسالان، از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی با دوزهای بالاتری استفاده می‌شود. همچنین دوره این درمان‌ها نیز کوتاه‌تر از دوره درمانی برای بزرگسالان است. دلیل این امر توانایی بالاتر کودکان در دریافت درمان‌هایی با شدت بیشتر (دوزهای بالاتر در مدت زمان کوتاه‌تر) قبل از ایجاد عوارض جانبی نسبت به بزرگسالان است.

       زیان برخی عوارض جانبی ناخواسته مربوط به درمان، برای کودکان بیشتر از بزرگسالان است، زیرا بدن کودکان در حال رشد و نمو است و بنابراین احتمالا سرطان و روند درمان آن بر اندام‌های در حال رشد بیشتر تاثیر می‌گذارد.

       عوارض جانبی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، بلافاصله یا چند هفته یا چند سال پس از درمان به‌وجود می‌آیند. همچنین روند درمان سرطان بر رشد کودک نیز تاثیر می‌گذارد یا خود، موجب بروز سرطان ثانویه در آینده می‌شود. مشکلاتی که چند هفته یا چند سال پس از درمان به‌وجود می‌آیند، عوارض جانبی تاخیری (late effects) نامیده می‌شوند. به دلیل امکان بروز عوارض جانبی آتی، کودکانی که از سرطان جان به‌در می‌برند، نیازمند پی‌گیری‌های مرتب در تمام طول عمر خود هستند.

       گونه‌های مختلف مراقبت‌های حمایتی که به کودکان ارائه می‌شود، ممکن است با گونه‌هایی که برای بزرگسالان استفاده می‌شود، متفاوت باشند، برای مثال، برخی از داروهایی که برای مهار علائم بیماری در بزرگسالان استفاده می‌شوند، ممکن است برای کودکان مناسب نباشند.

NCII
برچسب ها: مراقبت ، حمایتی ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: