کد خبر: ۱۲۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 19
شفا آنلاین>سلامت>روش هایی مانند بادکش گذاری یا کاپینگ تراپی که از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، به طور خاص از زمان آغاز بازی های المپیک 2016 ریودوژانیرو برزیل مورد توجه جهانیان قرار گرفت و برخی ورزشکاران برای ارتقای کارایی از آن بهره می برند.
به گزارش شفا آنلاین، طب سنتی از روش های درمانی است که بشر از دیرباز برای مداوا یا کاهش الام مورد استفاده قرار می دهد و در قرن 21 نیز با وجود انواع تکنولوزی و فناوری در رشته های مختلف ازجمله پزشکی، بازهم کارایی خود را داشته و مورد استفاده قرار می گیرد.
بادکش گذاری یا به قول عامّه، لیوان انداختن، از روش های مهم کمک درمانی در طب سنتی و دارای سابقه ای چند هزار ساله است. از گذشته های دور، اطباء و حکمای مشرق زمین به خواص درمانی بادکش گذاری پی برده؛ و در درمان بسیاری از بیماری ها و دردها از آن بهره می گرفتند.
بادکش گذاری روشی طبیعی برای افزایش انرژی و کارایی ورزشکاران عنوان شده است، روشی بدون عارضه و مفید که دوپینگ هم محسوب نمی شود.
دراین روش درمانی، فنجان های مخصوصی برای ایجاد مکش روی پوست بیمار قرار داده می شوند. جنس این فنجان ها از مواد مختلفی مانند شیشه، سیلیکون، چوب بامبو و سفال است.
با ایجاد خلا در این فنجان ها، پوست به داخل فنجان کشیده شود و در اثر گشاد شدن رگ های خونی، قرمز می شود که این قرمزی پس از چند روز از بین می رود.

** بادکش روشی مناسب برای کاهش دردهای عضلانی و افزایش انرژی
متخصص طب سوزنی و مشاور دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بادکش گذری یا کاپینگ تراپی روشی ساده برای کاهش دردها از جمله عضلانی و افزایش انرژی در بدن است.
دکترامیرهومن کاظمی افزود: بهترشدن جریان خون، بیشتر شدن توان، آرامش و از بین رفتن اسپاسم و گرفتگی عضلانی از دیگر فواید این روش است.
وی اظهارکرد که در این روش از همان نقاط طب سوزنی در بدن استفاده می شود. این اقدام در نقاطی از بدن مانند اندام ها، شانه ها، شکم، پشت و گردن انجام می شود و هر کدام از نقاط اثر خاصی دارند.
کاظمی با اشاره به اینکه این روش از دیرباز در کشورهای شرقی آسیا ازجمله چین، ایران و هند مورد استفاده قرار می گرفت، اظهار کرد: شاهد هستیم که روش هایی که از دیرباز درمکاتب طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته، امروزه مورد توجه جهانبان قرار گرفت است.
وی بر لزوم معرفی صحیح این روش تاکیدکرد و گفت: این روش قرار نیست معجزه کند و باید از اغراق در مورد تاثیرات آن خودداری کرد اما روشی بدون عارضه برای کمک به مردم به خصوص ورزشکاران است.

** افزایش تمایل ورزشکاران غربی از بادکش گذاری
کاظمی با اشاره به اینکه ورزشکاران چینی و کره ای سال هاست که از این روشها استفاده می کنند گفت: ورزشکاران غربی هم به استفاده از روش بادکش گذاری روی آورده اند.
وی اظهارکرد که بادکش گذاری قبل از مسابقه برای افزایش سطح انرژی و آرامش از آن استفاده می شود و بعد از مسابقه برای رفع گرفتگی عضلات، از بین رفتن اسپاسم و خستگی عضلات مورد استفاده قرار می گیرد.
وی بیان کرد: بسیاری از ورزشکاران چینی در المپیک های قبلی از بادکش گذاری در کنار طب سوزنی بهره بردند که اثرات مفیدی برای آنها داشته است.
این عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد که ورزشکاران ایرانی چندان از این متدها استفاده نمی کنند، به همین دلیل به کمیته ملی المپیک ایران پیشنهاد می شود تا ورزشکاران کشور نیز از آن بهره ببرند.
کاظمی که سابقه حضور در المپیک پکن به عنوان پزشک رسمی را دارد، ابراز امیدواری کرد با آشنایی بیشتر ورزشکاران با درمان های موثر در طب مکمل و سنتی از جمله بادکش گذاری، در آینده بتوان از این گونه روش ها برای آمادگی بیشتر ورزشکاران استفاده کرد.
وی به ماساژ درمانی نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون دوره دانشگاهی برای ماساژ داریم و افراد دکترای این رشته را می گیرند تا خدمات مناسب را ارائه کنند.

** انتشار مقالات علمی متعدد در زمینه بادکش گذاری
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مقالات متعددی در زمینه بادکش گذاری انجام و در مجلات معتبر علمی منتشر شده که نشان دهنده علمی بودن این شیوه درمانی است.
دکترعلیرضا عباسیان افزود: این گونه شیوه ها از جمله تکنیک های کمک درمانی هستند که مردم از جمله ورزشکاران برای افزایش عملکرد فعالیت خود می توانند از آنها بهره ببرند.
وی تصریح کرد: برخی از ورزشکاران پی به مزایای این روش برده اند و از آن برای افزایش کارایی خود استفاده می کنند.
عباسیان گفت: قهرمانان کشور چین در المپیک قبلی از این روش استفاده کردند که به طور وضوح کارایی این ورزشکاران در مسابقات افزایش یافته بود.
وی به اطلاعات غنی در طب سنتی ایرانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: علیرغم این موارد، ورزشکاران ما استفاده مطلوبی از این روش ها نمی برند.
عباسیان یکی از دلایل استفاده نکردن از این شیوه ها را کمبود نیروی متخصص در این زمینه اعلام و اظهار امیدواری کرد که با تربیت نیروهای ماهر در طب سنتی ایرانی، ورزشکاران وارد این عرصه شوند و از مزایای آن بهره ببرند.
وی گفت: هرچند استفاده صحیح از بادکش گذاری می تواند کارایی افراد را افزایش دهد، اما بهره گیری نادرست آن می تواند صدماتی را به بار آورد.

** استفاده از روش بادکش گذاری برای آمادگی جسمانی ورزشکاران
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ورزشکاران برای رسیدن به آمادگی جسمانی مناسب می توانند از تکنیک بادکش گذاری تستفاده کنند.
دکتر فراز مجاب اظهار کرد: هرچند این روش کمک درمانی برای رفع خستگی، گرفتگی عضلات، تسکین دردها و اسپاسم های عضلانی مفبد است، اما درمات قطعی بیماری ها نیست.
وی افزود: در این حالت پوست مقداری قرمز و پرخون می شود و مشکلی برای ورزشکاران به وجود نمی آید.
مجاب با اشاره به این که طب سنتی بک روش درمانی مفید و موثر است، گفت: تعدادی از پزشکان مدعی هستند که روش طب قدیم برای درمان بسیاری از دردها، کسالت ها و بیماری ها مفید است.
برچسب ها: طب سنتی ، بادکش ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: